درخواست ازکارافتادگی به علت پارگی طحال

 1- شوهر من در اثر تصادف رانندگی طحال خود را از دست داده است . همچنین  در اثر شکستگی بازو مورد عمل جراحی قرار گرفته و پلاتین در دستش کار گذاشته شده است . می شود لطف کنید بگوئید چقدر دیه به ایشان تعلق می گیرد و بعد از چه مدتی  ! هفت آذر ماه تصادف کرده است . ممنون می شوم راهنمایی کنید؟ بابت شکستگی بازو در صورتیکه بعد از درآوردن پلاتین به خوبی درمان شده باشد 8 درصد دیه به وی تعلق می گیرد و اگر به خوبی درمان نشده باشد یا باعیب درمان شود 10 درصد دیه به وی تعلق می گیرد . هر درصد دیه با توجه به نرخ دیه سال 1396 معادل 2 میلیون و 100 هزار تومان می شود. در مورد طحال بحث مفصلی صورت پذیرفته است و بعضی دادگاه ها دیه کامل و بعضی ارش تعیین کرده اند . نهایتا با توجه به رای وحدت رویه دیوان عدالت اداری و با توجه به نظر مقام معظم رهبری ارش تعیین می گردد و این ارش از 10 درصد به بالا می تواند باشد .  


2- ماشین من توسان ۲۰۱۵ است . دو روز قبل یک آزرا از پشت به ماشین من زد که باعث فرورفتگی گلگیر و خرابی سنسور عقب و همچنین شکستگی خارهای گلگیر عقب شد و احتمالا باید با رنگ درست شود. قیمت قبل از تصادف ۱۷۰ میلیون تومان بود  که قصد فروش داشتم. به نظر شما الان از من چقدر می خرند  و من باید چه کار کنم ؟ یعنی تاوان اشتباه دیگران را من باید بدهم ! به نظر شما من الان چکار باید بکنم ؟ بهترین کار این است که با کروکی کشیده شده توسط افسر به شرکت بیمه مراجعه کنید و خسارت خود را بگیرید . در هنگام دریافت خسارت بنویسید که افت قیمت را می خواهید و بعدا با شکایت در هیات حل اختلاف محل زندگی مقصر درخواست پرداخت افت قیمت ، هزینه کارشناس و هزینه دادرسی را داشته باشید . از نظر من اگر توافق کنید بهتر است ولی ظاهرا با توجه به آنچه که می گوئید ایشان رفتار خوبی ندارد و البته ظاهرا توانایی مالی هم دارد می توانید با شکایت به حق تان برسید.


3- سلام وقت بخیر ! خسته نباشید ! عذر می خواهم یک سوال داشتم ؟ من تصادف کردم مهره گردنم دچار اسپاسم شده است  . از شدت ضربه دچار دیسک گردن نیز شده ام !  گونه سمت چپ صورتم کوفته شده بود و سرم زخم داشت . چقدر دیه تعلق می گیرد ؟ اینگونه نمی توان میزان دیه را تعیین کرد . اسپاسم مهره گردن ارش دارد و با توجه به معاینه مشخص می گردد . دیسک گردن نیز همینگونه است . زخم سر بستگی دارد حارصه باشد یا دامیه یا متلاحمه که به ترتبیب 1 و 2 و 3 درصد دیه دارد . هر درصد دیه هم معادل 2 میلیون و 100 هزار تومان می شود.


4- من به مدت شانزده سال است که بر روی ناوگان شرکت ملی نفتکش به عنوان کارگر قراردادی کار می کنم ! می خواستم بدانم که آیا شغل من جزء مشاغل سخت و زیان آور است؟ و آیا شرکت می تواند مرا در سال هیجدهم اخراج کند ؟ چون شغل شما جزء ذسته «ب» مشاغل سخت و زیان آور نیست باید به کمیته تفکیک مشاغل سخت و زیان آور اداره کار منطقه تان درخواست دهید تا آن را جزء گروه «الف» به حساب بیاورند . البته اگر مشمول قانون کار باشید و اگر مشمول قانون کار نباشید قوانین داخلی شرکت نفت در این مورد اصل قرار می گیرد . در مورد سوال دوم تان بستگی به نوع شرایط کاری تان دارد که البته ظاهرا قراردادی است . بعید می دانم چنینی کاری بکنند ولی استخدام از نوع قراردادی به معنای دائمی بودن شغل نیست .


5- حداقل سن برای شروع بیمه پردازی چند سالگی است ؟ حداقل سن از نظر قانون تامین اجتماعی 15 سال است .


6- من و برادرم با موتور در حال تردد بودیم . گواهینامه موتور نداریم و کلاه ایمنی هم نداشتیم . در خیابانی که یک طرفه بود ما راه درستی می رفتیم که یک پراید خلاف مسیر آمد و با ما تصادف کرد . حالا دست برادرم از مچ به بالا یعنی دقیقا بین آرنج و مچ از بک جا شکسته است ، سرش هم بریدگی دارد که تقریبا  52  بخیه خورده است . من هم یکی از دندان های بالایی یعنی دندان عقلم از بین رفته است و یکی از پاهایم از زانو به پایین شکسته است .  به نظرتان چقدر دیه به ما تعلق می گیرد ؟  نداشتن گواهینامه موتور اگر چه جریمه دارد اما اگر در حادثه مقصر نباشید ارتباطی به پرداخت دیه نخواهد داشت . شکستگی دست در صورتیکه به خوبی درمان شود 8 درصد دیه دارد که به نرخ دیه امسال معادل 16 میلیون و 800 هزار تومان می شود . بریدگی سر بستگی به عمق آن و تعداد آن دارد و ربطی به تعداد بخیه ندارد . از بین رفتن دندان عقل 2.5 درصد دیه دارد که معادل 5 میلیون و 250 هزار تومان می شود . شکستگی پا اگر به خوبی درمان شود 8 درصد دیه دارد که معادل 16 میلیون و 800 هزار تومان می شود .


7- اگر مجموع سوابق فرد یعنی با احتساب مجموع سوابق عادی و سوابق سخت و زیان آور به عدد 30 برسد ولی سن به 50 سالگی نرسد مثلا سن 48 باشد.آیا کارگر می تواند پرداخت بیمه را ادامه ندهد و صبر کند تا دو سال سپری شود تا به 50 سالگی برسد سپس تقاضای باز نشستگی نماید یا باید کارگر بیمه پردازی را تا دو سال دیگر نیز ادامه داده تا سن به 50 برسد و سابقه پرداخت نیز به 32 سال خواهدرسید ؟ از نظر قانونی مشکلی ندارد . می تواند بیمه پردازی را قطع کند تا به سن 50 سالگی برسد . اما این موضوع یک مشکل اساسی دارد . مستمری فرد بسیار کمتر می شود ! چون مستمری براساس حق بیمه 2 سال آخر محاسبه می شود در این مورد 2 سال افزایش حق بیمه ملاک قرار نمی گیرد و براساس حق بیمه پرداختی در 3 و 4 سال قبل محاسبه می شود و قطعا بیمه شده ضرر می کند . بهتر است تا 50 سالگی پرداخت حق بیمه ادامه پیدا کند تا هم با 32 سال سن بازنشسته شوید و هم براساس 2 سال آخر !


8- منشی بنده خودش مایل به بیمه شدن نبوده است و از دفترچه بیمه نیروهای مسلح پدرش استفاده می کرده است . چندین بار اصرار به بیمه کردن ایشان داشتیم ولی خودش مراجعه نمی کرده است . 4 ماه بعد از رفتن از کار می گوید حق بیمه می خواهم نقدی بدهید ! برای 8 ماه کار نیمه وقت !


  •  در صورتی که کارگر خودش برای بیمه مراجعه نکند و شماره بیمه نگیرد چکار می توانیم انجام دهیم ؟ بیمه کردن ایشان وظیفه شما است و ربطی به این ندارد که ایشان بیمه پدرش است . وقتی فرد شاغل شد باید از تحت تکفل بودن پدرش خارج شود . احتمالا ایشان برای اینکه روزی مستمری پدر را بگیرد و یا به هر دلیل دیگر نمی خواسته است بیمه شود که ربطی به شما ندارد و شما باید برای اینکه دردسری برای شما درست نشود با توجه به میزان کارکردشان حق بیمه شان را پرداخت نمایید .
  • آیا مبلغ بیمه قابل پرداخت نقدی به کارگر هست ؟ نه حق بیمه قابل پرداخت به فرد نیست و حتی اگر پرداخت کنید اگر ایشان به اداره کار در این زمینه شکایت کند می تواند مجددا شما را به پرداخت حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی محکوم کند . اگر تامین اجتماعی هم به هر دلیلی بفهمد هم این مبلغ را دوباره از شما می گیرد و هم جریمه تان می کند . بهتر است با توجه به کارکرد به نسبت 23 درصد شما و 7 درصد منشی تان حق بیمه شان را به تامین اجتماعی پرداخت کنید . 
  •  در صورت شکایت میزان جریمه و مبلغ پرداختی چقدر است ؟ 8 ماه کار نیمه وقت ؟ حق بیمه را به نرخ روز برایتان محاسبه می کنند  و البته 10 درصد هم جریمه می شوید . 
  • در چه صورت میتوان مصالحه کرد . شما میگویید هیچگونه نوشته ای قابل اتکا نیست و بعدا باز کارگر میتواند ادعا داشته باشد ؟ توصیه می کنم در زمینه بیمه تامین اجتماعی مصالحه نکنید و قانونی رفتار کنید . چون عامل سومی به نام تامین اجتماعی است که طلبکار اصلی است و اگر بخواهید با پرداخت مبلغی موضوع را فیصله دهید احتمالا تنها کسی که ضرر می کند شما هستید . 

9- آیا امکان دارد دستمزد دو سال آخر که منتهی به سن 50 سال می شود یعنی دستمزد سن 49 سالگی و دستمزد سن 50 سالگی حداکثر دستمزد تایید شده اداره کار یعنی سقف دستمزد در آن دو سال را به تامین اجتماعی اعلام و مبلغ بیمه را بر اساس سقف حساب و واریز کرد ؟ نه متاسفانه چنین چیزی امکان ندارد . درست است که طبق قانون فعلی 2 سال آخر ملاک قرار می گیرد (مطمئنا این قانون در یکی دو سال آینده تغییر می کند)  اما نمی توان هر مبلغی را به عنوان حق بیمه پرداخت کرد و قطعا شعبه بیمه لیست پرداخت حق بیمه تان را رد می کند . 

جدیدتر قدیمی تر