مدت زمان اعتراض به مبلغ حق بیمه تامین اجتماعی

 1- یکی از مهمترین موضوعاتی که معمولا به تامین اجتماعی در آن زمینه اعتراض می شود میزان حق بیمه ای است که توسط سازمان برای شرکت یا کارگاهی تعیین شده است . بسیاری نمی دانند که می توانند به این آراء اعتراض کنند . بسیاری می دانند که باید اعتراض کنند ولی نمی دانند چگونه ! بسیاری از مواقع اعتراض بیهوده است و فایده ای ندارد ! بسیاری مواقع اعتراض مفید است ولی متاسفانه اعتراض نمی شود و موضوع سرسری گرفته می شود و نهایتا کار به اجرائیات و توقیف اموال می کشد . با هم در مورد اعتراض کردن به حق بیمه تعیین شده توسط تامین اجتماعی صحبت می کنیم ! با ما همراه باشید .


2- اگر میزان حق بیمه ای که توسط تامین اجتماعی برای شما تعیین شده است را قبول ندارید و می خواهید به آن اعتراض کنید بهتر است مدارک زیر را به هیات های بدوی و یا تجدید نظر تعیین مطالبات تامین اجتماعی ارائه کنید :


  • ارائه مدارک کارفرمایی مانند اجاره نامه یا پروانه کسب 
  • احکام کارکنانی که غیرمشمول قانون کار می باشند 
  • گواهی خدمت سربازی کارکنان شاغل که حق بیمه آنها محاسبه شده است 
  • تغییر نام و نام خانوادگی بیمه شده و عدم رعایت آن در گزارش های بازرسی و لیست های ارسال با ارائه مدارک کامل 
  • شراکت نامه های رسمی بین افراد شریک در کارگاه به گونه ایکه شریک از مزایای تامین اجتماعی استفاده نکرده باشد 
  • ارائه لیست برای بیمه شدگانی که صورت مزد آنها ارسال شده باشد ولی شماره بیمه آن به هر دلیلی مثل تکراری بودن دچار مشکل باشد . 
  • مدارک مستند مبنی بر ارسال لیست حق بیمه کارکنان از کارگاه های دیگر !
  • مدارک رسمی دال بر خروج افراد مبنای مطالبه از کشور
  • ارائه لیست افراد ترک کار کرده 
  • گواهی مرجع قضایی در مورد بازداشت و یا زندان بیمه شده 
  • احکام مراجع قضایی و هیات های تشخیص و حل اختلاف اداره کار مبنی بر عدم اشتغال بیمه شده 
  • ارائه شناسنامه اعضای خانواده مثل همسر ، فرزند و پدر و مادر کارفرما در صورتیکه در لیست بازرسی نام آنها ثبت شده باشد 

3- اگر کارفرما به میزان حق بیمه و خسارت تعیین شده از طرف سازمان معترض باشد می تواند ظرف 30 روز بعد از ابلاغ رای به رای مربوطه اعتراض کند . اگر ظرف این مدت به رای اعتراض نکند رای مربوطه قطعی شده و اقدام برای وصول آن آغاز خواهد شد . بعد از اعتراض ، سازمان تامین اجتماعی یک ماه فرصت دارد تا در هیات های بدوی تشخیص مطالبات سازمان تامین اجتماعی موضوع را به بحث بگذارد . اگر هیات بدوی در مورد این مطالبات رای دهد و مبلغ حق بیمه و جرائم مورد مطالبه کمتر از 150 هزار تومان باشد رای قطعی می باشد . اما اگر بیشتر از این مبلغ بود کارفرما می تواند به مبلغ اعتراض کند . این اعتراض باید در مدت 20 روز از تاریخ ابلاغ رای صورت پذیرد وگرنه رای قطعی می شود .


4- کارفرما باید در جلسه های های بدوی و تجدید نظر شرکت کند و از خود دفاع کند . این دفاع هم باید شفاهی باشد و هم به صورت مکتوب ارائه گردد . بعد از اینکه دفاعیات کارفرما تمام می شود از جلسه بیرون می آید و اعضای هیات در مورد دفاعیات وی و میزان مطالبات و تغییر آن به مشورت می نشینند . کارشناس پرونده موظف است در صورتیکه براساس رای هیات بدوی ، میزان حق بیمه یا جریمه های مربوطه تغییر پیدا کرد در صورت درخواست کارفرما (که باید درخواست کند) نسخه ای از محاسبات مجدد را انجام داده و در اختیار وی قرار دهد . دبیر هیات موظف است برگه اعتراض به حکم هیات بدوی را در اختیار کارفرما قرار دهد تا وی در زمان معین بتواند نسبت به حکم اعتراض کند .


5- سازمان تامین اجتماعی هم می تواند به رای هیات بدوی تشخیص مطالبات سازمان اعتراض کند . در صورتیکه سازمان به رای اعتراض کند باید کارفرما را نیز برای حضور در جلسه هیات تجدیدنظر دعوت نماید . کارفرما صرفا  می تواند به اصل حق بیمه و بیمه بیکاری برآورد شده اعتراض کند و جرائم تابع اصل بدهی می باشند . محل تشکیل جلسات هیات تجدید نظر تشخیص مطالبات سازمان در اداره کل تامین اجتماعی استان ها برگزار می شود و البته فقط بعضی استانها دارای هیات های تجدید نظر تشخیص مطالبات می باشند . رای باید به صورت دقیق بیان گردد و مشروط و مبهم نباشد و اگر نیاز به تحقیقات بیشتر باشد باید قبل از صدور رای ، اقدام به صدور قرار نموده تا بتوان رایی دقیق و عاری از هر عیب و نقص ارائه داد .

جدیدتر قدیمی تر