دریافت مستمری ازکارافتادگی

 1- شوهر من کارگر ساختمان است . در واقع گچ کار است ! برای بیمه تامین اجتماعی برگه ای به ایشان  داده اند که نوشته بیمه خاص یا غیر اجباری ! این جزء کدام دسته ازبیمه ها می شود ؟ منظورم این است که حق بیمه اش چقدر می شود ؟ یعنی جزء بیمه کارگران ساختمانی است؟ بله جزء بیمه کارگران ساختمانی می شود. میزان پرداختی بستگی به سطح مهارت دارد . اگر کارت مهارت درجه 3 داشته باشید باید ماهیانه 81 هزار تومان پرداخت نمائید . اگر کارت مهارت درجه 2 داشته باشید باید ماهیانه 88 هزار تومان پرداخت نمائید و نهایتا اگر کارت مهارت درجه 1 داشته باشید باید ماهینه 95 هزار تومان پرداخت نمائید .


2- یک سوال داشتم . من فردی معلول با درصدی شدید هستم . پدر بزرگم بازنشسته تامین اجتماعی است و الان هم فوت کرده است . آیا می شود که من از مستمری ایشان استفاده کنم ؟ تامین اجتماعی به من مستمری می دهد چون معلول 90 درصد و از کار افتاده هستم ؟ ممنون می شوم جواب بدهید ؟ نه متاسفانه . مستمری از پدرتان به شما تعلق می گیرد ولی از پدربزرگ نه ! وگرنه بقیه شرایط را داشتید.


3- می خواستم بیمه زنان خانه دار بشوم ولی چون زیر پوشش شوهرم هستم از خدمات درمانی صرفنظر کردم و سه مورد دیگر شامل بازنشتگی و فوت و از کارافتادگی هم داشت ! به نظر شما کدام مورد ها را انتخاب کنم تا هزینه اش برایم سنگین نشود ؟ بیمه زنان خانه دارد در مدل های 12 درصد ، 14 درصد و 18 درصد ارائه می گردد (2 درصد هم کمک دولت به هر کدام اضافه می شود) . به ترتیب مبلغش بیشتر می شود و پوشش هایش نیز بیشتر . در مدل 12 درصد شما ازکارافتادگی و فوت قبل از بازنشستگی را ندارید در مدل 14 درصد نیز ازکارافتادگی را ندارید . این پوشش ها به نظر من بسیار مهم هستند چون ممکن است تا قبل از زمان بازنشستگی اتفاقی برای شما بیفتد و یا اینکه امکان ادامه بیمه پردازی به علت بیماری یا حادثه را نداشته باشید . اگر نظر من را می خواهید همان 18 درصد را انتخاب کنید وگرنه با توجه به وسع مالی تان می توانید هر کدام را انتخاب کرده و بعدا تغییرش دهید .


4- ببخشید من یک سوال داشتم . تقریبا ۳ الی۴ سال پیش تصادفی داشتیم که بیمه شخص مورد نظر بیمه توسعه بود و ورشکست شده و الان بیمه ایران هزینه هارو تقبل کرده است . بعد از ۴ سال هنوز هیچ دیه ای به ما پرداخت نشده است ! ما باید چه کار کنیم؟ بدشانسی آورده اید که به تنها بیمه شخص ثالثی برخورد کردید که ورشکست شد . بیمه ایران با نظارت بانک مرکزی اکثریت دیه ها را پرداخت نموده است و تا آنجائیکه شنیده ام ابتدا دیه های مربوط به فوت را داده اند و دیه حادثه های منتهی به جرح در درجه دوم اهمیت قرار گرفته است . به نظر من به بیمه مرکزی مراجعه نمائید.


5- منشی دفتر وکالت هستم شنبه تاچهارشنبه ! روزی ۴ ساعت کارمی کنم ، حق بیمه من از طرف کارفرما چگونه محاسبه می شود لطفا مبلغ را برایم ذکر کنید ؟ شش سال است کار می کنم و کارفرما من را بیمه نکرده است و قرارداد کاری نبسته ایم . حقوقم را ازطریق کارت بانکی دریافت می کنم . هیچ مدرک کتبی برای اثبات مدت کارکردم ندارم . آیا شکایت از ایشان نتیجه ای دارد ؟  می توانم به حقم برسم یا خیر؟ حق بیمه تامین اجتماعی 30 درصد حقوق و دستمزدی است که ماهیانه به شما پرداخت می گردد . 23 درصد باید توسط کارفرما پرداخت گردد و 7 درصد باید از شما کسر شود .  می توانید شکایت کنید و از بانک گواهی بگیرید مبنی بر پرداخت حقوق به کارتتان ! مدرک خوبی است !


6- راننده وانت شرکت در آزادراه بدون برخورد با هیچ چیز از جاده منحرف و مصدوم شد . پلیس راه راننده را مقصر دانسته و عدم توجه و توانایی رو علت حادثه اعلام کرده است ولی راننده قصد شکایت از شرکت را دارد . تکلیف شرکت چیست ؟ آیا شرکت مجبور به پرداخت دیه می شود ؟،در ضمن خودرو بیمه راننده بوده و بیمه درصدی بابت خسارت به راننده مقصر پرداخت کرده است ؟ به چه دلیلی می خواهد از شما شکایت کند ؟ . کارفرما در صورتی مقصر است و باید درصدی دیه پرداخت کند که در ایجاد حادثه نقش مستقیم داشته باشد ! ظاهرا در مورد شما اینگونه نیست .


7- مدت 15 سال است که  بطور مستمر در یک شرکت ... با شغل مسئول دبیرخانه  و نیز تلفنچی فعالیت دارم . حالا شرکت به علت تعدیل نیرو حکم اخراج بنده را صادر نموده است . آیا می توانم با توجه به ماهیت شغلی از بیمه بیکاری استفاده کنم  و نیز  شغل دبیرخانه جزء چه گروهی از طرح طبقه بندی می باشد ؟ ضمنا" فقط از بابت یک شغل حقوق میگیرم میتوان برای شغل تلفنچی نیز در خواست حقوق از اداره کار نمایم ؟ بله می توانید از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنید و ارتباطی به نوع شغل تان ندارد . ربطی هم به طرح طبقه بندی مشاغل ندارد . با توجه به قرادادتان و مبلغی که به عنوان حقوق مشخص شده است می توانید به اداره کار درخواست دهید و ربطی به دوشغله بودنتان ندارد.


8- من ۷ ماه است در یک شرکت با حقوق پایه مشغول به کار هستم ولی فردا می خواهم تسویه کنم . حقوق آخرین ماهم رو دریافت کردم .الان آیا برای من عیدی و سایر مزایا تعلق پیدا میکنه یا نه ؟ آیا قانون جدید آمده است که برای کمتر از یکسال عیدی تعلق نمی گیرد؟ بله هم عیدی تعلق می گیرد و هم سنوات و هم دیگر مزایا ! منتها متناسب با کارکردتان محاسبه می شود.

جدیدتر قدیمی تر