بیمه ازدواج

 1- گذشت آن دورانی که با لباس سفید به خانه بخت می رفتند و با کفن سفید بیرون می آمدند ! گذشت آن دورانی که نهایت خواسته زن از مرد زیارت مکه ای بود و اینکه هوویی سرش آوردن نشود ! گذشت آن دورانی که چشم مردان جز به روی زن خویش به روی هیچ زن دیگری باز نشده بود و گذشت آن دورانی که پسر تا سیبیل در می آورد برایش زن می گرفتند و تا نوه و نتیجه و نبیره با همان دختری که پدر و مادر برایش پسندیده بودند زندگی می کرد ! همه این اتفاقات به گذشته ای دور تعلق دارد و امروزه در قرن 21 طرفین به حقوق خود واقف هستند و چه ها که این حقوق بر سر این جامعه آورده است ! حق ها زیاد شده است و هر کس حق را جوری تعریف می کند که با تمایلاتش سازگاری بیشتری داشته باشد ! اکنون خطر طلاق زیاد است و نمی توان آن را نادیده گرفت ! افسوس که حتی دیده شده است که جشن طلاق هم می گیرند ! بدترین حلالی که خدا قرار داده است ! می توانید بیمه ازدواج (همان طلاق است !) بخرید تا مهریه همسرتان را پرداخت کنید و البته مزایای جنبی دیگر !


2- دو شرکت بیمه الان خدمات بیمه ازدواج می دهند . بیمه ایران و بیمه تعاون ! بیمه ایران که در هر حوزه ای وارد می شود و من اصلا حوزه ای را ندیده ام که بیمه نامه اش توسط بیمه ایران ارائه نگردد ! برعکس تمامی کشورهای دنیا که شرکت های بیمه به سمت تخصصی تر شدن می روند شرکت های بیمه ایران به سمت عمومی تر شدن می روند و این موضوع کاملا اشتباه است ! هر حوزه بیمه ای به تخصص جداگانه ای نیاز دارد و مثلا بیمه های مسئولیت مدنی با بیمه های عمر بسیار متفاوت است و بیمه خودرو با بیمه آتش سوزی بسیار متفاوت است و ... . به هر حال در این مورد بعدا به صورت مفصل صحبت می کنم . بیمه تعاون نیز که اگر بخواهم در موردش توضیح دهم ممکن است از سبک مدیریتش شاخ در بیاورید ! حرفی نزنم بهتر است !


3- ظاهرا خدماتی که بیمه ایران می دهد تا سن 35 سالگی است . اگر به این سن برسید و از هیچکدام از مزایای بیمه نامه استفاده نکنید معمولا مبلغی بازخرید نمی گردد . ضمنا همانند بیمه های درمان تکمیلی دوره انتظاری در این زمینه وجود دارد که حداقل 5 سال می باشد . یعنی 5 سال فقط باید حق بیمه بدهید و از هیچکدام از مزایای بیمه ازدواج نمی توانید استفاده کنید ! حق بیمه را می توان در دوره های ماهانه ، 3 ماهه ، 6 ماهه و سالیانه پرداخت نمود . طبق آخرین مبلغی که توسط بیمه ایران مشخص شده است برای سنین کمتر از 10 سال حق بیمه ماهیانه 50 هزار تومان است ، برای سنین 10 سال تا 15 سال حق بیمه ماهیانه  100 هزار تومان ، برای سنین 15 تا 20 سال حق بیمه ماهیانه 150 هزار تومان ، برای سنین 20 به بالا حق بیمه ماهیانه 200 هزار تومان می باشد . متناسب با حق بیمه پرداختی سقف تعهدات مشخص می گردد که در بند بعدی در این مورد توضیح می دهیم .


4- پوشش های بیمه ازدواج جوانان به شرح زیر است :


  • کمک هزینه مشاوره قبل از ازدواج تا میزان 30 درصد بازخرید بیمه نامه (از 15 سال به بالا می توانید از خدمات مشاوره ای استفاده کنید !!)
  • کمک هزینه مراسم عقد و عروسی حداکثر تا میزان 80 درصد بازخرید بیمه نامه 
  • کمک هزینه لغو مراسم عقد و عروسی به میزان 20 درصد بازخرید بیمه نامه 
  • کمک هزینه تهیه جهیزیه یا مسکن (جهیزیه برای خانم ها و مسکن برای آقایان) به میزان 80 درصد بازخرید بیمه نامه 
  • کمک هزینه پرداخت مهریه تا سقف 90 درصد بازخرید بیمه نامه 
  • کمک هزینه تولد اولین نوزاد حداکثر تا سقف 20 درصد بازخرید بیمه نامه 

5- از بند بالا کاملا مشخص است که سه پوشش مهریه ، کمک هزینه تهیه مسکن یا جهیزیه و کمک هزینه مراسم عقد و عروسی مهمترین پوشش هائی است که توسط این بیمه نامه ارائه می گردد . مهمترین اصلی که در این زمینه باید رعایت گردد اصل صداقت است . یعنی خرید بیمه نامه در این زمینه به گونه ای است که صرفا به عنوان سوپاپی اطمنیان و استفاده از پوشش های معمول آن استفاده گردد و نمی توان برای استفاده از پوشش های لغو مراسم عروسی و یا مهریه برنامه ریزی نمود ! معمولا کارشناسان بیمه در این زمینه به خوبی کنکاش می کنند  و امکان تقلب در این زمینه و صحنه سازی به شدت ضعیف است . به خصوص که عناوین خاصی برای بر هم خوردن مراسم عقد و عروسی در نظر گرفته شده است  .


6- بیمه تعاون نیز با شرایط مشابهی در این زمینه بیمه نامه راائه می کند . دوره انتظار آن به جای 5 سال ، 4 سال است . افراد می توانند تا 40 سالگی اقدام به خرید این بیمه نامه کنند . پوشش هایی که داده می شود تقزیبا همان هایی است که توسط بیمه ایران ارائه می گردد و معلوم نیست چرا این بیمه نامه به صورت جدا توسط بیمه تعاون ارائه داده می شود . خصوصیات بیمه نامه که همانند بیمه ایران است و فقط دوره انتظار آن 1 سال کمتر و زمان خرید بیمه نامه 5 سال بیشتر است ! البته بیمه نامه ازدواج صرفا برای ازدواج اول نیست و می توان با توجه به ارزش بازخریدی بیمه نامه برای ازدواج های دیگر نیز از آن استفاده کرد .


7- بیمه های ازدواجی که توسط شرکت های بیمه ایران و بیمه تعاون ارائه می گردد در توافق با وزارت ورزش و جوانان طراحی شده است . از نظر وزارت ورزش و جوانام شرایط بیمه نامه بیمه تعاون بهتر است ولی از نظر من شرایط بیمه نامه شرکت بیمه ایران منطقی تر و به صرفه تر است . مهم ترین چیزی که در این زمینه به نظر می رسد این است که شرایط این بیمه نامه شباهت زیادی به بیمه های عمر و سرمایه گذاری دارد . من هر چه گشتم در مورد کمک هزینه ها اطلاعات دقیقی به دست نیاوردم ولی با توجه به جمیع جهات به نظر می رسد منظور از کمک هزینه ،  اعطای وام می باشد و این وام ها نیز با سود حداقل 4 درصد ارائه می گردد . احتمالا در پایان زمان بیمه نامه مبلغی به عنوان سرمایه بیمه با کسر موارد  فوق پرداخت می گردد . کلا ابهامات زیادی در مورد این بیمه نامه وجود دارد و چون زیاد خریداری نشده است کسی به این ابهامات نپرداخته است ! 

جدیدتر قدیمی تر