سن بازنشستگی تامین اجتماعی

 1- سن بازنشستگی در تامین اجتماعی در کشورهای جهان بین 55 تا 70 سال می باشد . این سن در ایران معمولا کمی کمتر است وشرایطی دارد که خاص ایران است . در این مطلب این شرایط را به دقت بررسی می کنیم .

2- سن بازنشستگی طبق قانون تامین اجتماعی 60 سال برای آقایان و 55 سال برای خانم ها می باشد . حداقل سابقه در این حالت 20 سال می باشد . اگر محاسبات بیمه ای حقوقی کمتر از حداقل حقوق براساس قانون کار دهد این مبلغ تا آن حقوق افزایش می یابد . مثلا در سال 1396 این مبلغ حداقل 1 میلیون و 100 هزار تومان است .

3- طبق قوانین جدیدی که در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و البته سازمان تامین اجتماعی مخالف بود با 60 سال سن و با هر سابقه ای می توان بازنشسته شد و اگر بیمه شدگان  کمتر از 10 سال سن داشته باشند مابقی سابقه را می توانند بخرند ! اما در این حالت با توجه به سابقه حقوق می گیرند و دیگر حداقل حقوق را نمی گیرند که ممکن است مبلغ کمی شود ! اگر فردی با سابقه کمتر از 10 سال فوت کرده باشد خانواده اش بدون پرداخت این مبلغ و با هر سابقه ای می توانند سمتمری بگیر شوند !!

4- اگر 30 سال حق بیمه پرداخت شده باشد آقایان با حداقل 50 سال سن و خانم ها با 45 سال سن می توانند با حداکثر دریافتی متناسب با حق بیمه پرداختی بازنشست شوند.

5-کسانی که 35 سال سن حق بیمه پرداخت کرده باشند با حداکثر دریافتی متناسب با مبالغ پرداختی می توانند بازنشسته شوند.

6- خانم ها با 42 سن و 20 سال سابقه پرداخت و در صورتیکه در آخرین ماههای پرداخت حق بیمه در کارگاههای مشمول قانون کار فعالیت کنند متناسب با 20 روز پرداختی حقوق می گیرند . اگر مبلغ مستمری کمتر از حداقل حقوق قانون کار باشد تا آن مبلغ افزایش می یابد.

7- اگر شغل بیمه شده جزئی از مشاغل سخت و زیان آور باشد هر سال پرداخت حق بیمه 1 سال و نیم محاسبه می شود.

جدیدتر قدیمی تر