درخواست ازکارافتادگی به علت بیماری اعصاب و وران

 1- چند سال پیش هنگامی که فردی هیات علمی می شد اداره مربوطه به صورت اتوماتیک بیمه تامین اجتماعی او را به خدمات درمانی انتقال می دادند بدون اینکه خود فرد مبلغی پرداخت کند ! اما چند سالی است که عنوان شده که هر کس که مایل است از تامین اجتماعی به خدمات درمانی انتقال بدهد باید مبلغ هنگفتی را خودش بپردازد وگرنه سوابق انتقال پیدا نمی کند و فرد باید از صفر شروع کند . حال با داشتن ۱۰ سال سابقه کار آیا این به صرفه هست وچطور می شود محاسبه کرد که چقدر پرداخت کنیم ‌ ؟ بله باید مبلغ حق انتقال را پرداخت کنید . با توجه به دریافتی فعلی تان محاسبه می شود و کارانه و حکم حقوقی و اضافه کاری را نیز شامل می شود . 18 درصد حقوق ماهیانه فعلی تان حساب می شود و ضربدر تعداد ماه های سابقه تامین اجتماعی تان می گردد . البته مبلغ کمی که از صندوق تامین اجتماعی به صندوق کشور انتقال می یابد از این مبلغ کم می شود.


2- من پرستارم در بخش خصوصی اگر خاطرتان باشد ! رفتم اداره کار شکایت کردم که بررسی کنند ببینند در این بیمارستان طرح طبقه بندی مشاغل انجام می شود یا نه ؟ امروز بازرس آمد گفت مستندات رو به همراه لایحه ای بنویس بیار ! چکار باید بکنم؟ اصلا مرجعی که حق وحقوق یک پرستار یا پایه حقوقش رو مشخص کند کجاست ؟ در صورتیکه محل کارتان بیش از 50 نفر پرسنل دارد که ظاهرا اینگونه است درخواست اجرای ماده 50 قانون کار را بدهید . لایحه خاصی نمی خواهد . درخواست دهید و سعی کنید با امضاهای زیاد به اداره کار مراجعه کنید هر چند یک امضاء هم کافی است . 


3- سلام ! کارگر ساختمانی اگر فرضا بیمه و قرار دادش تمام شده باشد و سر ساختمان بیاید و دچار حادثه بشود آیا خدمات بیمه ای شاملش می شود ؟ مثل حقوق ! مثلا ۳۰ دی قرار داد کاری و مهلت دفترچه بیمه تمام بشود و روز ۳ بهمن دچار حادثه بشود و طی این سه روز بدون تمدید و قرارداد کار کند و دجار حادثه بشود ؟ و دکتر بگوید بعد از سه ماه استراحت می تواند باز کار کند ! آیا این سه ماه بیمه به ایشان حقوق می دهد ؟ بستگی دارد که در آن زمان بیمه باشد یا نه ! تمدید دفترچه درمانی به معنای بیمه داشتن یا نداشتن نیست ! اگر در مهلت مقرر حق بیمه مربوط به بهمن را پرداخت کرده باشد می تواند از استراحتی که ناشی از حادثه کاری است استفاده کند و سابقه بیمه ای نیز توسط سازمان تامین اجتماعی در نظر گرفته می شود وگرنه نمی تواند و چیزی به وی تعلق نمی گیرد. 


4- با عرض خسته نباشید و تشکر از اطلاعاتی که رایگان در اختیار مردم قرار می دهید ! بنده ازسال ۷۵ در یک شرکت شوینده بهداشتی تا سال۸۱/۱۲/۱ مشغول کار بودم . بعد از این تاریخ به انبار توزیع همان شرکت انتقال یافتم و تاکنون با سمت کارگر توزیع و انبار مشغول کار هستم . باتوجه به اینکه ازسال ۹۱ کار  توزیع و انبار به فهرست مشاغل سخت و زیان‌آور پیوسته است ! آیا از تاریخ ۸۱/۱۲/۱ تا سال ۹۱ که این قانون تصویب شده است سختی کار به بنده تعلق می گیرد یا خیر ؟درضمن از سال ۷۵ تا سال ۸۱ در قسمت تولید پودر و صابون مشغول کار بودم که این ۶ سال محاسبه شده ؟ البته به ۶ سالی که در قسمت پودرو صابون مشغول کار بودم سختی کار تعلق گرفته مشکل از سال ۸۱ تا۹۱ هست که در انبار توزیع مشغول شدم ؟ تا آنجائیکه می دانم کار توزیع و انبار جزء مشاغل سخت و زیان آور گروه «ب» نیست . اینکه شما براساس کدام دستورالعمل این موضوع را می گوئید نمی دانم و باید مدرک ارائه کنید . اگر چنین چیزی که شما می گوئید درست باشد قطعا عطف به ما سبق می شود ولی باید اول چنین چیزی را نشان دهید . من فکر نمی کنم چنین چیزی درست باشد و این شغل جزء گروه «الف» است و باید توسط هیات تفکیک مشاغل سخت و زیان آور اداره کار تائید گردد. 


5- من ... ۲۸ساله تحت پوشش بهزیستی با بیماری اعصاب وروان هستم . چگونه می توانم بیمه تامین اجتماعی شوم ؟ بهتر است از طریق سازمان تامین اجتماعی بیمه حرف و مشاغل آزاد هستید . در این حالت حق بیمه توسط سازمان بهزیستی پرداخت خواهد شد. 


6- در تاریخ 96/01/23 در حال طی کردن عرض خیابان بودم که ماشین با من تصادف کرد و استخوان ران پای راست و دوتا دندان جلویی (یکی نیش و کناریش) شکست . عمل کردم و  پلاتین گذاشتند ولی بعد از دوماه پایم جوش نخورد . چون نیاز به پیوند داشته  که برایم نزده بودند و بار دوم عمل کردم و پلاتین را در آوردند و به جایش کونچر کار گذاشتند و پیوند استخوان زدند و حدود 8 ماه همش در خونه بودم . تصادفم تو ماه رجب بوده است . می خواستم راهنمایی کنید ببینم که حدودا چقد دیه به من تعلق می گیرد و اینکه آیا در ماه رجب بودن و جوش نخوردگی و خروج پلاتین و پیوند استخوان تاثیری در دیه دارد یا نه ؟ بابت دو دندان به شما 7.5 درصد دیه تعلق می گیرد که به نرخ دیه سال 96 برابر با 15 میلیون و 750 هزار تومان می شود . بابت استخوانتان چون به خوبی درمان نشده است 10 درصد دیه تعلق می گیرد که معادل 21 میلیون تومان می شود . بابت اعمال جراحی و تاثیراتی که گذاشته است ارش تعلق می گیرد . ربطی به ماه حرام ندارد و دیه افزایش نمی یابد. 


7- من در یک شرکت 9 سال سابقه کار داشتم و به خاطر مشکلی که با مدیر کارخانه داشتم خودم از شرکت رفتم . اواسط سالهای کاریم مبلغی رو به بچه ها دادند و گفتن بابت علی الحساب سنوات هستش و وقتی از شرکت آمدم بیرون آن مبلغ را از کل سنوات کسر کردند و گفتن بهت برای دادن چک تسویه تماس می گیریم ! مدتی بعد گفتند چون مدیرمالی عوض شده است گفته آن مبلغ سنوات قبلی تسویه حساب سنواتت بوده و تو الان سنوات 4 سال رو باید بگیری در حالیکه هیچ اقرارنامه ای بابت تسویه سنوات نداریم و هیچ کس هم نگفته بود که آن مبلغ تسویه سنوات! بوده است . جالب اینکه از اون زمان تا حالا هر کی از کارخانه رفته آن مبلغ به عنوان علی الحساب برایش حساب شده بود و الان دارند به عنوان کل سنوات حسابش می کنند . مدیر کارخانه که مشکل رفتاری و باندبازی داشت هم دقیقا به خاطر مشکل رفتاری که داشت اخراج شده است . حالا من دو سوال از شما دارم ؟ یکی اینکه چطور باید شکایت کنم که هم سنوات درست محاسبه بشود و هم اینکه آیا امکان درخواست بازگشت به کار وجود داره ؟ شما باید شکایت کرده و درخواست بازگشت به کار دهید . کارفرما باید دلیل انظباطی و یا کاری مناسبی داشته باشد که شما را اخراج کند . اما اگر با این درخواست موافقت نشد باید درخواست تمامی مزایا از جمله عیدی و سنوات و حق اولاد و حق بن و ... را داشته باشید . سنوات اگر در طول سالیان قبل پرداخت شده باشد باید مدارک آن توسط کارفرما و با توجه به حقوق دریافتی شما در آن سالها ارائه گردد و اگر پرداخت نشده باشد باید به نرخ آخرین سال کارکرد محاسبه گردد . کارفرما باید ثابت کند سنوات شما را داده است و بررسی این موضوع توسط کارشناسان هیات های تحقیق و تشخیص اداره کار زیاد سخت نیست . 


8- من حدود ۳ سال هست که اپراتور باسکول تو شهرک صنعتی شیراز هستم. کارفرما حقوق را ماهیانه (یک میلیون و سیصد تومان) و فقط عیدی و سنوات را آخر سال پرداخت می کند! چند روز پیش یک قرارداد گذاشت جلو من و گفت که امضا کنم البته قرارداد نبود بیشتر شبیه رسید گرفتن بود! یکی از بند های آن این بود که تمام حق و حقوق اعم از عیدی و پاداش و حق بن و حق مسکن و... را دریافت کرده ام ! خلاصه منم بخاطر اینکه مجبور بودم امضا کنم چون امضا نکردن یعنی اخراج ! آن را امضا کردم . حالا  هم آمده و می گوید صندوق شما ۲میلیون کسری دارد ! یک جورایی می خواهد بگوید اخراج ؟! می خواستم بفرمایید که من می توانم شکایت کنم از کارفرما با وجود امضا و اثر انگشتی که از من گرفته است ؟ لطفا کمکم کنید؟ بله می توانید شکایت کنید و این گونه رسیدها توسط اداره کار بررسی شده و معمولا محلی از اعراب ندارند . رسید با جزئیات دقیق و معمولا با وجود شاهدان مورد تائید اداره کار قرار می گیرد. 


9- کدام یک از شرکتهای بیمه خصوصی وضعیت رو به ورشکستگی دارند ؟ کدامشان وضعیت بغرنجی دارند؟ به شکلی که زیانشان مشخص شده ؟ هیچکدام این وضعیت را ندارند . هیچکدام رو به ورشکستگی نیستند . در مورد آینده البته با قطعیت نمی توان نظر داد. 

جدیدتر قدیمی تر