دریافت خسارت تصادف از شرکت بیمه

 1- هر روزه  تعداد زیادی تصادف در جاده های کشور رخ می دهد . خیلی امیدواریم که این تصادف ها به حوادث جانی منتهی نگردد ، اما در هر صورت باید خسارات مربوطه پرداخت گردد . اما چه کسی این هزینه را باید پرداخت کند ؟! در هر مورد وظیفه شخص حقیقی و یا حقوقی خاصی است ! با اجباری شدن بیمه شخص ثالث در سال های اخیر تقریبا همه جواب می دهند بیمه مسئول پرداخت خسارت است ! اما همیشه اینگونه نیست و افراد دیگری نیز در این زمینه مسئول هستند . با هم در این مورد بیشتر بدانیم !


2- توجه داشته باشید در هر حادثه ای باید مقصر مشخص گردد . کسی در هر حادثه مقصر است که حادثه به صورت مستقیم ناشی از فعل وی بوده باشد و قانون جدید نیز مانعی برای این قضیه ایجاد نکرده است . مفهوم ساده این جمله این است که بیشتر از مالک ، راننده وسیله نقلیه در ایجاد حادثه مقصر است . یعنی درست است که در بسیاری از موارد می توان از طریق بیمه شخص ثالث خودرو دیه را داد ولی می توان علیه راننده مقصر حادثه اعلام جرم نمود . البته مالک خودرو هر چند ممکن است بی گناه باشد ولی قطعا مسئولیت دارد .بنابراین از حیث تقبل هزینه و دیه راننده خودرو یعنی کسی که از خودرو استفاده می کند مسئول است و البته راننده باید بیمه نامه را همراه داشته باشد .


3-در حوادث رانندگی منجر به صدمات بدنی غیر از فوت ، بیمه گر وسیله نقلیه مسبب حادثه یا صندوق تامین اخسارات بدنی موظف می باشند پس از دریافت گزارش راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه و گزارش سایر مقامات انتظامی و پزشکی قانونی و رای دادگاه تا میزان 50 درصد دیه را به صورت تقریبی به شخص ثالث حادثه دیده پرداخت کنند و مابقی دیه را پس از قطعی شدن رای پرداخت نمایند . در تصادف های منتهی به فوت در صورت توافق با ورثه متوفی و راننده مقصر حادثه و بدون نیاز به رای مرجع قضایی ، شرکت بیمه می تواند دیه را بدون رای دادگاه پرداخت نماید .


4- در بسیاری از موارد شرکت های بیمه زیر بار پرداخت خسارت نمی روند . اگر دوره زمانی بیمه نامه تمام شده باشد یا خودرو فاقد بیمه نامه باشد طبیعی است که شرکت بیمه وظیفه ای برای پرداخت خسارت ندارد . در اینگونه مواقع کسی که به وی آسیب رسیده است باید چه کار کند ؟ فرض را بر این بگیرید که مقصر حادثه توانایی پرداخت دیه را به صورت فوری نداشته باشد ! آیا باید این کار را به صورت قسطی انجام دهد ! در این صورت آیا حق حادثه دیده در این زمینه ضایع نمی شود ؟ در چنین مواردی پای صندوق تامین خسارات بدنی به میان می آید ؟ صندوق تامین خسارات بدنی به این منظور تاسیس گردید که از زیان دیدگان حوادث رانندگی پشتیبانی کند . البته این زیان ها باید بدنی باشند و زیان های وارده به خودروی شخص ثالث جزء مواردی که توسط این صندوق پوشش داده می شود نمی باشد . در صورتی که خودرو فاقد بیمه نامه باشد یا بیمه نامه منقضی شده باشد ، قرارداد بیمه باطل شده باشد ، بیمه گر در زمینه پرداخت خسارات تعلیق شده باشد (که البته کمتر اتفاق می افتد) ، مسئول حادثه فرار کرده یا ناشناخته باشد ، بیمه گر ورشکست شده باشد (مانند بیمه توسعه) و یا به طور کلی خسارت های بدنی خارج از شرایط بیمه نامه باشد (که این مورد نیز معمولا کمتر پیش می آید) ، بیمه شده باید با رای دادگاه به صندوق تامین خسارات بدنی مراجعه نماید . اگر راننده خاطی نیز فرار کند این صندوق مسدولیت را بر عهده می گیرد ، البته روند قضایی باید طی شود و مجهول بودن عامل حادثه باید اثبات گردد .


5- اگر تصادف کردید و تصادف مالی بود ، یعنی به خودروی طرف مقابل آسیب رسیده بود شرکت های بیمه تا حد 7 میلیون تومان بدون کروکی پلیس خسارت پرداخت می کنند . این مقدار هر سال با توجه به افزایش نرخ تورم بیشتر می شود . توجه داشته باشید که برای دریافت دیه از این روش باید هر دو خودرو تعمیر نشده باشند و همچنین هر دو طرف در شرکت بیمه مقصر حادثه حضور به هم رسانند . با این که این روش بسیار تبلیغ می گردد و شرکت های بیمه و مقامات قضایی به شدت از آن پشتیبانی می کنند ولی بنده کاملا با آن مخالفم . در وضعیت فعلی جامعه ما مشکلات زیادی به علت این روش به وجود آمده است . بارها پیش آمده که حادثه دیده به میزان خسارت وارده اعتراض کرده و موضوع را نپذیرفته است و دیگر به هیچ طریقی نتوانسته است حرف خود را اثبات کند چون کروکی وجود نداشته است .  بارها پیش آمده است که در بین راه رفتن به شرکت بیمه مقصر حادثه متواری شده است و دیگر اثبات این موضوع به سادگی نبوده است . همچنین در مواردی اصلا دو طرف با یکدیگر توافق می کنند که بدون رفتن به بیمه مشکل را حل کنند و مقصر حادثه پول تعمیر خودرو حادثه دیده را بدهد . این موضوع نیز مشکل ساز شده است و در بین راه مقصر به اصطلاح دبه کرده است و یا ماشین خوب تعمیر نشده است . پیشنهاد من این است که در هر حادثه مالی ، حتما اولین کار با پلیس تماس بگیرید و تقاضی کشیدن کروکی کنید البته از نوع سازشی آن ! اما اگر خسارت ناچیز بود و افسر کروکی نکشید حداقل وضعیت را ثبت کرده است و در صورت ایجاد مشکل توسط مقصر ، حادثه دیه می تواند به گزارش پلیس استناد نماید .


6- اگر تصادف کردید و با هم به توافق نرسیدید باید حتما از طریف 110 با پلیس تماس بگیرید . پلیس با مشاهده وضعیت ، اطلاعات ضروری را ثبت می نماید و در صورت نیاز کروکی غیر سازشی رسم می کند . توجه داشته باشید که اگر خیابان شلوغ است و باعث ایجاد ترافیک شده اید اول از صحنه حادثه به اندازه کافی عکس بگیرید و سپس خودرویتان را به کناری بکشید تا راه باز شود . وگرنه اولین کاری که پلیس می کند این است که هر دو طرف را جریمه  کند . اگر تصادف منجر به ایجاد جرح برای یکی از طرفین شده باشد نه تنها حضور پلیس اجباریست بلکه باید کروکی هم ترسیم نموده و از همه مهمتر نباید صحنه حادثه را بر هم بزنید حتی اگر ترافیک ایجاد شده باشد .


7- همیشه طرف دوم حادثه ، فرد یا خودرو نیست و ممکن است به جسم ثابتی مانند دیوار یا درخت برخورد کنید . توجه داشته باشید که تصادف با این موارد به خصوص درخت اگر باعث ایجاد خرابی در آن شود هزینه های زیادی برای شما برای جبران خسارت وارده به درخت خواهد داشت . در اینگونه موارد فقط بیمه بدنه به شما خسارت پرداخت می کند و بیمه شخص ثالث به شما چیزی نمی دهد چون شخص ثالثی وجود ندارد ! برای دریافت خسارت از بیمه بدنه حتما به کروکی و گزارس پلیس نیاز می باشد . توجه داشته باشید که اگر بر اثر تصادف زمان شما تلف شود( که می شود! ) می توانید بابت زمانی که در این زمینه از دست داده اید و به کارتان لطمه وارد آمده است طبق قانون مسئولیت مدنی بر علیه مسبب حادثه اعلام جرم نمائید . البته شک نداشته باشید که با این شکایت بیشتر زمانتان تلف می شود و حتی ممکن است به جائی هم نرسید  ! آنقدر دادگاه های ما شلوغ هستند که کسی دیگر به فکر وقت تلف شده دیگران نیست هر چند این یک حق قانونی است .

جدیدتر قدیمی تر