درخواست ازکارافتادگی به علت سندروم دان

 1- برادر من 5 سال جايي كار مي كرده است و كارفرما بيمه اش نكرده است . در اين 5 سال خودش بيمه اش را پرداخت کرده است . الان اگر برود اداره كار حق بيمه اش را مي تواند بگيرد ؟ چيزي به وی پرداخت مي كنند يا نه ؟ اين آقا هيچ كدام از افرادي كه پيشش كار مي كردند را بيمه نكرده است ؟ برادر منم كه اعتراض كرده اين يك سال آخر درصد بيمه كه حق كارفرما بوده است را  به صورت نقد به ایشان داده است ؟  يعني اول خودش پرداخت مي كرد بعد فيش را به ایشان نشان مي داد و اين آقا درصد كارفرمايي را به صورت نقد بهش مي داد ؟ الان اگر شكايت كند آيا پول بيمه سالهای قبل را مي تواند بگيرد با توجه به اينكه خودش بيمه اش را پرداخت كرده است ؟ اصلا کل کار اشتباه بوده است . وقتی ایشان برای کارفرما کار می کرده است باید حق بیمه به صورت اجباری پرداخت می شده است و کارفرما مسئول پرداخت بوده است .بیمه اجباری مزایای بیشتری نسبت به بیمه های خویش فرما دارد . کارفرما هم اشتباه کرده و هم حق بیمه را در مدت زمانی داده است و هم پایش گیر است . در این زمینه بین هیات های تشخیص و حل اختلاف ادارات کار مختلف تفاوت آراء وجود دارد که من هر دو را دیده ام . با این حال در صورتیکه کارکرد ثابت گردد باید حق بیمه توسط کارفرما پرداخت گردد که البته صرفا باید به حساب سازمان تامین اجتماعی باشد . تامین اجتماعی معمولا قبول نمی کند چون در آن دوره زمانی ایشان بیمه خویش فرما بوده باشند مگر اینکه در اواسط بیمه پردازی بوده باشد و منتهی به تعهدات کوتاه مدت و بلند مدت نگردد . در این صورت نیز پرداخت حق بیمه سودی برای برادر شما نخواهد داشت. با رای اداره کار حق بیمه ای به برادر شما تعلق نمی گیرد و صرفا به حساب تامین اجتماعی ریخته می شود . 


2- من برای یک شرکت حسابداری کار می کردم که ثبت قانونی نشد و از طرف آن شرکت مامور به انجام امور حسابداری یک چاپخانه بودم و بیمه تامین اجتماعی  من هم از همان چاپخانه پرداخت می شد . حالا من از آن چاپخانه رفتم و آن شرکت حسابداری هم مطالبات بنده بابت عیدی و سنوات مربوط به سال ۹۶ و ماه آخری که در چاپخانه مشغول به کار بودم را نمی دهد و می گوید شامل شما نمی شود . خواستم بدانم آیا می توانم از طریق وزارت کار و از طریق شکایت از چاپخانه عیدی و سنواتم را بگیرم؟ حقوق من را شرکت پرداخت می کرد و چاپخانه پولی بابت حقوق بمن نمی داد و پرداختی چاپخانه فقط به شرکت حسابداری بود ؟ بله اگر کارکردتان را ثابت کنید عیدی و سنوات و دیگر مزایای قانونی طبق قانون کار به شما تعلق می گیرد . حقوق و مزایا و بیمه شما باید از طریق شرکت حسابداری پرداخت گردد. 


3- من یک شرکت بارزگانی استخدام شدم . کارفرما از من 50 میلیون سفته سفید می خواهد ! حقوق بنده هم 1.200.000 تومان است بدون اضافه کاری و مزایا ! به کارفرما گفتم داخل سفته می نویسم بابت حسن انجام کار ولی قبول نکرد ! یا باید حسن انجام کار را بنویسید و یا اینکه در قرارداد دریافت سفته قید گردد وگرنه ممکن است به مشکل بخورید . 


4- برادر من سندروم داون دارد ! می خواستم بدانم برای بیمه کردنش از چه طریقی باید اقدام کنیم ؟ بهتر است از طریق سازمان بهزیستی برای بیمه تامین اجتماعی اقدام کنید . اما اگر پدر یا مادرتان بیمه شده اصلی هستند می توانید برادرتان را تحت تکقل ایشان قرار دهید.


5- دریک شرکت دولتی درشرف بازنشستگی میباشم ۳۰۰ساعت اضافه کاری دارم ثبت شده در سیستم دستگاه ورود و خروج . لذا مجوز از قبل برای اضافه کاری ایستادن ندارم ! اکنون بخاطر عدم مجوز کارفرما پرداخت نمی کند. درصورت شکایت به اداره کار تکلیف بنده چیست ؟ درصورت صدور رای به نفع بنده آیا بیمه مکسوره از اضافه کاری را نیز اداره بیمه در مستمری بازنشستگی ام لحاظ می کند ؟ چگونه توانسته اید 300 ساعت پر کنید بسیار سخت است ؟! اگر شرکت دولتی باشد اصلا مشمول قانون کار  نمی شوید که بخواهید شکایت کنید ! درصورت شکایت به اداره کار احتمال اینکه به نفع شما رای صادر شود 50 50 است چون رضایت کارفرما نیز یکی از مواردی است که باید وجود داشته باشد . در هر صورت اگر در 2 سال آخر باشید و رای برای پرداخت حق بیمه بگیرید سازمان تامین اجتماعی معمولا قبول نمی کند مگر اینکه روندی چندین ساله داشته باشد . 


6- کارگاهی که حدود شصت نفر کارگر دارد که اکثریت زنان سرپرست خانوار ومعلولین جسمی وحرکتی وناشنوایی هستند ولوح خوش حساب ترین کارفرما را در بیمه دارد ، سه ماه است که به علت رکود بازار توان پرداخت حق بیمه را نداشته است ؟ آیا راهی برای معافیت از پرداخت حق بیمه یا تخفیف وتقسیط  دارد ؟ کی دیگر از معافیت های بیمه ای که هم اکنون اجرا می شود معافیت های حق بیمه کارفرمایی برای کارفرمایانی است که نیروهای معلول را استخدام کنند . در این روش در صورتیکه کارفرما با هماهنگی سازمان بهزیستی فرد معلولی را استخدام کند 50 درصد حق بیمه توسط سازمان بهزیستی و 50 درصد توسط دولت پرداخت می گردد . به نظر من این موضوع یکی از بهترین معافیت های بیمه ای موجود است و کارفرمایان می توانند در شغل هایی که می شود از یک معلول به جای نیروی کار سالم استفاده کرد به خوبی از این قانون منتفع گردند .


7- یک سوال بیمه ای در مورد رانندگی بدون گواهینامه داشتم. اینکه شرکت بیمه بخواهد برای دریافت خسارت اقدام کند ، چه کارهایی رو انجام میدهند و کجا شکایت می کنند ؟  شرکت بیمه اگر بخواهد خسارت بدهد اول تضمین های لازم را از شما می گیرد تا بتواند مبلغ را قسطی دریافت کند و سپس دیه می دهد . 


8- من از کارفرمایم شکایت کردم و مراحل اداره کار طی شد . ایشان به رای هیات تشخیص اعتراض کردند و در هیات حل اختلاف رای به نفع من صادر شد . رفتم دفاتر قضایی برای اجرائیه به من گفتند دوباره وقت دادگاه می دهند . می خواستم ببینم روندش به چه صورتی هست ؟ و چقدر طول می کشد ؟  و اینکه برای فرجام خواهی 3 ماه وقت دارد اعتراض بزند ! این یعنی پرونده دوباره می رود در مراحل  دیوان عدالت . پس کی قرار است اجرا شود ؟ وقتی شما با رای هیات حل احتلاف به دنبال اجرائیه می روید معمولا به سرعت حکم برای پرداخت صادر می شود (بین 1 تا 2 ماه) . حتی می توانید در صورت بی توجهی ایشان حکم توقیف اموال بگیرید البته حکم جلب به هیچ وجه داده نمی شود . حکم توقیف اموال بعد از حکم الزام به پرداخت است . البته ایشان می تواند در دیوان عدالت اداری شکایت کند و دستور توقف فوری حکم بگیرد که در ان صورت پرونده دوباره باید در هیات های تشخیص و حل اختلاف مجددا بررسی شود در غیر این صورت حکم لازم الاجرا است . 


9- چگونه  می توانم ۳ درصد حق بیمه بیکاری رو برای عضو هیات رییسه شرکت کم کنم ؟ نمی دانم از کجا باید این تغییر را اعمال کنم . تا الان برای ایشون همان ۳۰ درصد پرداخت کردیم . در مورد ۳ درصد اضافه که تا الان واریز شده می شود مبلغ را از بیمه گرفت یا نه ؟ نه در نرم افزار درصد حق بیمه را 27 درصد ثبت کنید . معمولا اگر قطعی شده باشد کاری نمی توان کرد . اگر قطعی نشده باشد شما را بستانکار می کنند و می رود در حسابتان تا شاید روزی روزگاری بتوانید آن را پس بگیرید . فکر کنم فقط با رای دیوان عدالت اداری بتوانید پس بگیرید ! 

جدیدتر قدیمی تر