چرا بیمه بیکاری قطع می شود؟

 1- مدتها دوندگی می کنید ، از کار اخراج می شوید یا به هر روشی گواهی عدم نیاز از کارفرما می گیرید ، به اداره کار مراجعه می کنید و از آنجا بعد از کلی بحث و جدل با کارشناسان اداره کار و کارفرما برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به شعبه تامین اجتماعی معرفی می شوید ، به شعبه تامین اجتماعی مراجعه می کنید و یک یا دو مرحله در یک یا چند شعبه (شعبه بیمه پردازی تان و شعبه بیمه نزدیک خانه تان) مدارک را کامل می کنید و یک یا دو ماه صبر می کنید تا اولین مقرری بیمه بیکاری را دریافت کنید . دریافت مقرری به صورت ماه به ماه و یا دو ماه دو ماه ادامه می یابد تا اینکه چند سری برایتان مقرری را نمی ریزند . پیگیری می کنید می بینید قطع شده است و حالا به قول معروف خر بیاو و باقالی بار کن !!!

2- مهمترین دلیلی که مقرری بیمه بیکاری قطع می شود اشتغال مجدد است . فرقی نمی کند حق بیمه رد شود یا رد نشود . اگر حق بیمه تان رد شود که اتوماتیک مقرری تان قطع می شود و از تاریخ اشتغال هر مبلغی گرفته اید باید پس بدهید ، اگر پس ندهید از بسیاری از خدماتی که می توانید از تامین اجتماعی بگیرید منع می شوید و به شما تعلق نمی گیرد . اگر هم حق بیمه تان رد نشود بستگی دارد شعب تامین اجتماعی این موضوع را بفهمند یا نه که معمولا می فهمند ! اگر بازرس این موضوع را گزارش کند باید همه آنچه گرفته اید پس بدهید ! کلا 15 روز زمان دارید تا اشتغالتان را در هر صورت گزارش دهید ! ضمنا وقتی بیمه بیکاری تان قطع گردد دفترچه درمانی تان هم دیگر تمدید نمی شود ! سابقه بیمه ای هم برایتان در نظر گرفته نمی شود ! اگر هم نفهمند ظاهرا شانس آورده اید ، البته  ظاهرا ؟

3- در بعضی مواقع (و البته نه عمدتا) بیمه شده از طرف اداره کار به نهضت سواد آموزی یا دوره های مهارت آموزی معرفی  می شود و بیمه شده باید حتما در این دوره ها شرکت کند . اگر بیمه شده از شرکت در این دوره ها امتناع ورزد (حالا ممکن است حتی شرکت کردن هم نهایتا فایده ای به حال وی نداشته باشد !) مقرری بیمه بیکاری وی قطع می شود . ضمنا بعضی مواقع ( که معمولا کم اتفاق می افتد) از طرف اداره کار شغلی به بیمه شده معرفی می گردد که باید حتما به سر آن کار برود وگرنه حقوقش قطع می گردد . یکی از دلایلی که بیمه شده سراغ این شغل های معرفی شده نمی رود این است که حقوق آن از مقرری بیمه بیکاری کمتر است ! در چنین مواقعی سازمان تامین اجتماعی مابه التفاوت این مبلغ را می پردازد . 

4- اگر در زمان دریافت مقرری بیمه بیکاری سابقه بیمه تان پر شود (دوران دریافت مقرری بیمه بیکاری برایتان سابقه بیمه محاسبه می شود) و مستمری بگیر شوید یا به علت بیماری ازکارافتاده کلی شوید دیگر دریافت مقرری بیمه بیکاری تان قطع می گردد . معمولا در این زمینه اشتباهی رخ نمی دهد اما اگر رخ دهد میزان دریافتی اضافی از مستمری تان کم می گردد .

5- اگر به سقف دریافت مقرری بیمه بیکاری برسید (با توجه به سابقه معمولا یک مقدار مشخصی می توانید استفاده کنید) قطع می شود . کلا در دوران بیمه پردازی نهایتا برای متاهیلین یا متکفلین 50 ماه و برای مجردین 36 ماه سقف پرداخت مقرری بیمه بیکاری است . توصیه می کنم در سالهای آخر نزدیک به بازنشستگی از این مقرری استفاده نکنید چون بر روی مستمری تان تاثیر منفی می گذارد و در سالهای اول هم ، همه را از بین نبرید . وقتی واقعا بیکار شدید و نمی توانستید به هیچ طریقی درآمد کسب کنید از آن استفاده کنید . دریافت مقرری بیمه بیکاری حق شماست اما سریع از آن استفاده نکنید و فکر از بین رفتنش نباشید ! شاید روزگاری پیش بیاید که شرایط سخت تری داشته باشید و هیچ راهی جز استفاده از آن نداشته باشید ! آینده را هیچ کس ندیده است و نمی توان در مورد آن حدس زد !

جدیدتر قدیمی تر