محاسبه حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی

 1- در ادامه مقاله قبل حالا به ذکر جزئیات بیشتری در مورد این موضوع می پردازیم : تقریبا با هر سابقه ای می توان بازنشست شد. این موضوعی است که شاید به نظرتان تعجب آور باشد ولی واقعیت دارد ! به عنوان مثال اگر شما کمتر از 10 سال سابقه داشته باشید و به سن 60 سال برای آقایان و 55 سال برای خانم ها رسیده باشید می توانید مابقی سابقه را خریداری نموده و بازنشست شوید . اگر کمتر از 10 سال سابقه داشته باشید و خدای ناکرده در این حالت فوت کنید اصلا نیاز به خرید این سابقه هم نیست و می توانید از مستمری بازنشستگی استفاده کنید .  اما یک نکته را توجه داشته باشید که بسیار مهم است . در این حالت متناسب با سابقه تان مستمری بگیرید و اگر مستمری تان کمتر از حداقل حقوق سالیانه وزارت کار شود (که معمولا هم می شود) تا آن مقدار افزایش نمی یابد . این نکته خیلی مهم است و معمولا کمی مستمری در این حالت باعث تعجب بیمه شدگان می گردد . 

2- اگر بیشتر از 10 سال سابقه داشته باشید و به سن 60 سال برای آقایان یا 55 سال برای خانم ها برسید باز هم مستمری می گیرید. اما در این حالت هم متناسب با سابقه مستمری می گیرید و اگر مستمری تان کمتر از حداقل حقوق وزارت کاری سالیانه شود تا آن مقدار ارتقاء نمی یابد . برای اینکه حداقل حقوق را بگیرید باید حداقل 20 سال سابقه داشته باشید. حالا با هر سنی مثلا 42 سال برای زنان تحت پوشش قانون کار یا 55 سال برای دیگر زنان یا 60 سال برای آقایان .  اگر 30 سال سابقه داشته باشید با 50 سال سن برای آقایان و 45 سال سن برای خانم ها بازنشست می شوید . فرق این حالت با حالت 20 سال سابقه این است که قطعا بیشتر مستمری می گیرید . اگر 35 سال سابقه داشته باشید (که بعضی مواقع این اتفاق می افتد مثلا با داشتن سوابق مشاغل سخت و زیان آور) با هر سنی بازنشست می شوید .

3- در تمام حالاتی که گفته شد خود بیمه شده باید درخواست بازنشستگی دهد و کسی وی را مجبور نمی کند . اگر بخواهد می تواند تا 5 سال بیشتر کار کند ولی بیشتر از 5 سال امکان ندارد و کارفرما در این حالت مکلف است به اجبار درخواست بازنشستگی بیمه شده را به سازمان تامین اجتماعی ارسال کند .

4- نکته ای که در مقاله قبلی در مورد جانبازان ، معلولان ، بیماران خاص ، حادثه دیدگان و ... در مورد ارفاق سوابق بیمه ای مطرح شد صرفا برای بیمه شدگان نهادهای دولتی و ارگان های عمومی غیر دولتی می باشد و بیمه شدگان دیگر را شامل نمی شود متاسفانه !!!

5- در دوران قدیم به خصوص دوران رئیس جمهور قبلی کارمندان دولت با 25 سال سابقه برای آقایان و 20 سال سابقه برای خانم ها معمولا با ارفاق 5 سال (با حقوق) و یا ارفاق 5 سال (بی حقوق) می توانستند به صورت پیش از موعد بازنشسته شوند که متاسفانه یا خوشبختانه این موضوع کلا کنسل شده است !!

6- کارگران ساختمانی یا باید حداقل 60 سال سن داشته باشند که با حداقل 10 سال سابقه بازنشسته شوند یا حداقل 35 سال سابقه . در مورد بازنشستگی کارگران ساختمانی شرایط کمی سخت تر طراحی شده است !

7- کسانی که براساس رای دیوان عدالت اداری ، تخلفات اداری و مراجع قضایی الزام به بازنشسته شدن می شوند معمولا با تمکین سازمان می توانند از این قاعده استفاده کنند .

8- در مقاله بعدی در جدیدترین بحث در مورد محاسبه مستمری ها در مورد چگونه محاسبه مبلغ عددی مستمری  با ذکر مثال توضیحات کافی می دهم . این موضوع خیلی مهم است زیرا بعضا بیمه شدگان فکر مستمری های بیشتری در سر دارند و عملا با مبالغ تعجب برانگیزی در فیش حقوقی شان روبرو می شوند .

جدیدتر قدیمی تر