معرفی انواع بیمه های تامین اجتماعی

 1-بد نیست در مورد انواع بیمه هایی که سازمان تامین اجتماعی ارائه می دهند صحبتی داشته باشیم . شاید باورش سخت باشد که در حدود 30 مدل بیمه توسط تامین اجتماعی ارائه می گردد . اگر چه پایه همه این بیمه ها یکسان است امام تفاوت هایی در مبلغ پرداختی و خدمات ارائه شده مانند استراحت ، اروتز و پروتز ، ازکارافتادگی و ... دارد که بعضی از آنها مانند ازکارافتادگی مساله ای بسیار مهم است . با هم به بررسی تمام این انواع می پردازیم .

2- اولین مدل بیمه تامین اجتماعی بیمه اجباری است . بیمه ای که بیشترین درصد بیمه شدگان را شامل می شود و تمامی خدمات ممکن را ارائه می دهد .  در این نوع بیمه در محیط های کاری کارفرما ، کارگران را بیمه می کند . 7 درصد بیمه از بیمه شده کم می شود و 20 درصد توسط کارفرما پرداخت می گردد . سه درصد دیگر نیز بابت مبلغ بیمه بیکاری باید توسط کارفرما پرداخت شود که در مجموع می شود 23 درصد کارفرما و 7 درصد کارگر . تمامی پوشش ها مانند بیمه بیکاری ، دفترچه درمان ، بازنشستگی ، فوت ، ازکارافتادگی ، ایام بیماری و زایمان و اروتز و پروتز را شامل می شود . سهم بیمه شده در حداقل مبلغ ممکن 75 هزار تومان و سهم کارفرما 248 هزار تومان می شود . بهترین نوع بیمه از نظر من !

3- مدل دوم بیمه ای ، بیمه حرف و مشاغل آزاد است که از نوع بیمه های خویش فرما و با مبلغ کم است . در 3 مدل 12 ، 14 و 18 درصد ارائه می گردد که دولت نیز 2 درصد اضافه می پردازد . سهم بیمه شده به ترتیب 116 ، 135 و 173 هزار تومان است . برای درخواست دفترچه خدمات درمانی در این نوع پوشش بیمه ای باید نفری 31 هزار تومان پرداخت شود و همچنین در مراکز درمانی بستری و سرپایی به ترتیب باید 10 و 30 درصد فرانشیز پرداخت نمود .  بنابراین برای خانواده هایی که عائله زیادی دارند اصلا مقرون به صرفه نیست . لز تعهدات بلند مدت صرفا بازنشستگی و فوت را دارد و تعهدات کوتاه مدت را شامل نمی شود . صرفا در مدل 18 درصد ازکارافتادگی دارد . شخصا بیمه اختیاری را به آن ترجیح می دهم.

4- بیمه اختیاری دیگر نوع بیمه خویش فرما است که خدمات بیشتری دارد و البته گران تر هم هست و کمک دولتی نیز ندارد . مبلغ آن امسال در حدود 250 هزار تومان است . فقط بیمه بیکاری و ایام بیماری و زایمان را ندارد . بهترین نوع بیمه خویش فرما از نظر من .

5-بیمه کارگاران ساختمانی ، نوع بیمه دیگری است که ارزان ترین نوع بیمه ، پرخدمات ترین نوع بیمه پس از بیمه اجباری ، و پر سوء استفاده ترین نوع بیمه است که برای کارگران ساختمانی تدارک دیده شده است اما انواع و اقسام شغل ها با تقلب و مدارک جعلی سعی در سوء استفاده از آن دارند . هر چند این روزها نه به طور کامل ولی نسبتا دارد با این موضوع برخورد می شود .ش . کمترین حق بیمه را می پردازند در سه سطح 81 ، 88 و 95 هزار تومان و از تمامی مزایا به غیر از بیمه بیکاری استفاده می نمایند . 20 درصد دیگر حق بیمه توسط دولت پرداخته می شود. بازنشستگی آن در حالت عادی 35 ساله است 

6- بیمه قالیبافان نیز مانند بیمه کارگران ساختمانی است . منحصر به قالیبافان بوده و میزان حق بیمه آن بسیار ناچیز است (حدود 68 هزار تومان) . دولت به این نوع بیمه کمک 20 درصدی ارائه می کند . فقط بیمه بیکاری و ایام بیماری و زایمان را ندارد . بسیار به صرفه است .

7- بیمه رانندگان نوعی دیگر از بیمه های تامین اجتماعی است که در آن از کمک 13.5 درصدی دولت بهره مند می شوند . در سه مدل رانندگان دورن شهری ، برون شهری (اتوبوس و کامیون) و برون شهری (مینی بوس و سواری) تقسیم می گردد که مبلغ حق بیمه آن به ترتیب 130 ، 169 و 143 هزار تومان است . اکثر خدمات کوتاه مدت وبلند مدت را شامل می شود و البته برای رانندگان درون شهری ایام بیماری را شامل نمی شود . بیمه بیکاری را ندارد . مدل بسیار خوبی است و البته فعلا تا حدی متوقف شده است .

8- بیمه هنرمندان و نویسندگان نوع بیمه دیگری است که انواع هنرها را پوشش می دهد . سهم حق بیمه آن برای بیمه شده 77 هزار تومان است و دولت نیز 10 درصد کمک می کند . تمامی تعهدات بلند مدت را دارد و کوتاه مدت را ندارد . مثلا ایام بیماری و زایمان ، و ارتوز و پروتز و بیکاری را ندارد .

9- بیمه مداحان نیز بسیار خوب است . مداحان از کمک 20 درصد دولت بهره مند می شوند و 7 درصد هم خودشان می پردازند . مبلغی که باید بپردازند 68 هزار تومان است . فقط ایام بیماری و بیمه بیکاری را ندارد .


10- بیمه نظام پزشکی ، بسیجیان ، نظام مهندسی ، نمایندگی بیمه ها و کارفرمایی گروه دیگر بیمه ها هستند . گران ترین نوع بیمه ای که حدود 265 هزار تومان باید بپردازند و مشابه بیمه اختیاری است .


11- بیمه کمیته امداد بیمه ای است که برای مددجویان این نهاد فراهم شده است . در سه مدل 14 ، 16 و 20 درصد ارائه می گردد که بیمه شده مبلغی پرداخت نمی کند و تماما توسط دولت پرداخت می گردد . صرفا تعهدات بازنشستگی ، فوت و ازکارافتادگی (در مدل 20 درصد) را دارد . خیلی عالیست اگر بتوان از این مدل استفاده نمود .


12- بیمه زنان سرپرست خانواده بهزیستی اولین مدل از بیمه های تحت پوشش بهزیستی است . این مدل کاملا مشابه بیمه کمیته امداد است و در 3 مدل ارائه می گردد .


13- بیمه مددجویان تحت پوشش بهزیستی ، دومین نوع  بیمه است که برای مددجویان بهزیستی ارائه می گردد . در 3 مدل 14 و 16 و 20 درصد ارائه می گردد . بازنشستگی و فوت را پوشش می دهد . در مدل 20 درصد ازکارافتادگی نیز دارد . مبلغ دفترچه خدمات درمانی ان باید توسط بیمه شده پرداخت گردد و البته به دفترچه درمانی آن فرانشیز نیز تعلق می گیرد . برای مددجویان بهزیستی بهترین نوع بیمه است و البته سهمیه ای است و میزان سهمیه آن بستگی به بودجه سازمان بهزیستی دارد که از دولت می گیرد . بیمه بیکاری هم ندارد . 

جدیدتر قدیمی تر