تخفیف های بیمه شخص ثالث

 1- معمولا در اکثر بیمه هایی که ما در این مملکت داریم به محض اینکه یک بار خسارت از شرکت بیمه گرفته شود تمام تخفیفاتی که بیمه پرداز داشته است به طور کامل از بین می رود . این موضوع معمولا در بیمه شخص ثالث نمود پیدا می کند که همه معمولا مجبورند داشته باشند و معمولا هم بعد از چند سال ممکن است تصادف بکنند و بخواهند از کوپن بیمه شان استفاده کنند. بعد از استفاده از کوپن و در سررسید تمدید بیمه می بینند که نه تنها تمامی تخفیف هایی که داشته اند از بین رفته است بلکه جریمه هم می شوند . وضعیت به قدری حاد شده است که در خسارت های کوچک حتی تا 600 و 700 هزارتومان بیمه شده ترجیح می دهد از کوپن بیمه اش استفاده نکند چون ضرر مالی بیشتری برایش دارد . در اینکه محاسبات بیمه ای باید لحاظ شود شکی نیست و اینکه به هر حال موسسات بیمه ای هم موسسات تجاری هستند و باید سودده باشند ولی هیچ جای دنیا هم این گونه نیست که سال های سال پرداخت حق بیمه بدون کوچکترین بازپرداختی با یک اتفاق از بین برود و حتی جریمه هایی هم تعلق بگیرد ! این موضوع در تمام انواع بیمه نامه های دیگر نیز صدق می کند و ما در باره آن دقیقا توضیح خواهیم داد .

2- البته مدت هاست بحث اینکه تخفیف های بیمه شخص ثالث با یک تصادف از بین نرود وجود دارد و قرار است طرحی تهیه شود که به موجب آن همانطوری که تخفیف ها به صورت پلکانی افزایش می یابد ، به صورت پلکانی هم بر اثر حادثه کاهش یابد . اما مدت ها از بیان این مطلب گذشته است و کوچکترین اقدامی برای پیاده سازی آن نشده است و البته نظر من را بخواهید نخواهد هم  شد . دلایلی که برای این حرف دارم را بعدا برایتان خواهم گفت .  اکنون 8 حالت تخفیف در بیمه شخص ثالث به علت عدم استفاده از کوپن های بیمه ای وجود دارد که به شرح جدول زیر است . این که تخفیف در سال سوم بیمه پردازی چرا تنها 5 درصد اضافه شده است برای من مشخص نیست (چون سال های قبل و بعد از آن همه تخفیف ها به صورت 10 درصدی است و در این سال تنها 5 درصد است !!!! ) . از سال نهم به بعد هم دیگر فرقی نمی کند و همان 70 درصد است . در کشورهای دیگر معمولا اینگونه نیست و من بعدا در مقاله ای به صورت مفصل در این مورد صحبت می کنم .


سال تجدید بیمه نامه

دوم

سوم

چهارم

پنجم

ششم

هفتم

هشتم

نهم و بعد

درصد تخفیف

10

15

20

30

40

50

60

70


3- همانند بیمه شخص ثالث در صورت استفاده نکردن از بیمه بدنه نیز تخفیف هائی به بیمه شده تعلق می گیرد . البته باید در این زمینه دو نکته را خاطرنشان کنم : نکته اولی که در موضوع بیمه شخص ثالث نگفتم این است که در صورتیکه فاصله تمدید بیمه نامه از زمان معینی بگذرد دیگر تخفیف بیمه شامل شما نمی شود . در مورد بیمه شخص ثالث نگفتم چون بیمه ای اجباری است و معمولا افراد موظفند بیمه شخص ثالث داشته باشند ! اما در مورد بیمه بدنه اگر بیش از 9 ماه بگذرد و این بیمه تمدید نشود کل تخفیف ها از بین می رود . نکته دوم این است که انواع و  اقسام تخفیف ها به خصوص در بیمه بدنه اتوموبیل برای تشویق بیمه گذاران به بیمه کردن خودروهایشان ارائه می شود ! تشویق هایی به علت اعیاد و جشن های فرخنده یا به مناسبت روز پدر و مادر و ... ! زیاد به این تخفیف ها دل نبندید !! با دلایل کافی و در پستی دیگر برایتان شرح می دهم که اکثرا از یکسری خدمات می زنند تا این تخفیف ها را ارائه دهند و مطمئن باشید در جایی دیگر ضرر خواهید کرد . به هر حال جدول تخفیف بیمه بدنه به شرح زیر است (تخفیف های این نوع بیمه نامه نیز عجیب است !! سالی 10 درصد و در سال چهارم 15 درصد و بعد هم دیگر تخفیفی ندارد !!) :


سال تجدید بیمه نامه

دوم

سوم

چهارم

پنجم به بعد 

درصد تخفیف

25

35

45

60


4- در مورد تخفیف بیمه های دیگر مانند تخفیف بیمه آتش سوزی ، بیمه اموال ، بیمه عمر باید بگویم تقریبا به این صورت تخفیف سالیانه ندارند بلکه از روش های تخفیفی دیگر استفاده می کنند که به بعضی از این روش ها انتقاد جدی دارم و در موقعش خواهم گفت . بعضی از این مدل تخفیف ها به این صورت است که مثلا اگر دو نوع بیمه نامه در رشته های مختلف خریده شود بر روی مجموع آنها تخفیف داده خواهد شد ، یا یک بیمه نامه به صورت اشانتیون بیمه دیگر به خصوص بیمه عمر ارائه می شود ، یا در مناسبت های مختلف تخفیف بیمه ای ارائه می گردد ، یا اگر به صورت گروهی بیمه نامه ای خریداری شود تخفیف داده می شود ، یا اگر در بانک مرتبط با بیمه حساب بلند مدت داشته باشید به شما تخفیف تعالق می گیرد و از این جور تخفیف ها ... . بعدا در مقاله ای به تفصیل در مورد آنها صحبت خواهم کرد !

جدیدتر قدیمی تر