سن بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور

 1- سوال : خانمی هستم با 45 سال سن و 25 سال سابقه . دارای معلولیت پای راست . آیا می توانم بازنشسته شوم ؟ البته بهتر بود مشخص می کردید که صندوق بیمه تان کدام صندوق است ؟ اسازمان بازنشستگی کشوری یا سازمان تامین اجتماعی و یا سازمان های دیگر ! فرض می کنیم 45 سال سن داشنه باشید . اگر 25 سال سابقه کار داشته باشید و 42 سال هم سن داشته باشید می توانید با 25 روز حقوق بازنشسته شود که اگر کمتر از حداقل حقوق مبنای قانون کار باشد تا آن میزان افزایش می یابد . اما اگر مشمول قانون کار نیستید باید حداقل 55 سال سن داشته باشید تا بتوانید با 20 تا 35 سال سابقه بازنشسته شوید و هر چه سابقه تان بیشتر باشد بیشتر مستمری می گیرید . اما اگر در ارگانی دولتی یا نهاد عمومی غیر دولتی مانند شهرداری یا سازمان های دیگر کار می کنید با توجه به معلولیت تان می توانید با 20 سال سابقه و بدون شرط سنی بازنشسته شوید . در معلولیت های مربوط به حوادث ناشی از کار و بیماریهای ناشی از شرایط خاص کار در درجات بین ٢٠درصد تا ٤٠درصد نقص  عضو یا کاهش توانایی ها برای انجام کار حداقل ٢ و حداکثر ٥ و در درجات بین ٤٠درصد تا 66 درصد حداقل ٥ و حداکثر ٨ سال به تناسب درجات فوق به سنوات خدمت شما افزوده می شود.  سنوات ارفاقی برای معلولین عادی که به دلایل غیر ناشی از کار معلول شده اند در درجات بین ٢٠درصد تا ٤٠درصد نقص عضو حداقل ٢ و حداکثر ٣ و در درجات بین ٤٠درصد تا66 درصد  حداقل ٣ و حداکثر٦ سال به تناسب درجات فوق به سوابق خدمت تان اضافه می شود. افزایش سنوات در میزان مستمری تان تاثیر مثبت می گذارد .


2- سوال : آیا با 19 سال سابقه کار در کارهای سخت و زیان آور و 43 سال سن و 2 سال سربازی می توان بازنشسته شد ؟ از نظر سابقه ای معادل 30 سال و نیم سابقه دارید ولی چون شرایط سنی تان نمی خورد (باید 50 سال سن داشته باشید)  باید 1 سال دیگر مشاغل سخت و زیان آور داشته باشید تا بتوانید بدون شرط سنی بازنشست شوید . پس باید 1 سال دیگر مشاغل سخت و زیان آور داشته باشید و با این شرایط نمی توانید بازنشسته شوید .


3- سوال : 12 سال سابقه بیمه دارم . آیا امکان پرداخت 18 سال دیگر به صورت یکجا و بازنشستگی زودهنگام دارم ؟ سوالاتی با این شکل همواره از من پرسیده می شود و معلوم است که جواب آن منفی است . در تامین اجتماعی و دیگر صندوق های بازنشستگی چیزی به نام فروش سابقه یکجا نداریم . اما این موضوع دو استثنا در تامین اجتماعی دارد :


  • اگر 60 سال سن داشته باشید با قانون جدیدی که 2 سال پیش در این زمینه تصویب گردید می توانید حق بیمه مابه التفاوت سابقه تان تا میزان 10 سال سابقه را به صورت یکجا پرداخت کنید و با مستمری معادل 10 روز حقوق در ماه بازنشسته شوید . 
  • اگر قبلا در کارگاهی کار کرده باشید و بتوانید از اداره کار رایی مبنی بر پرداخت حق بیمه توسط کارفرما بگیرید می توانید با پرداخت این مبلغ توسط خودتان یا کارفرمای مربوطه ، سابقه آن دوران را به سابقه تان اضافه کنید . 

4- سوال : آیا مدتی که جبهه بوده ام در بازنشستگی ام تاثیر دارد ؟ سوابق سربازی و جبهه معمولا در سوابق تامین اجتماعی یا ارگان های دیگر محاسبه می شود . برای سوابق سربازی باید حق بیمه را پرداخت نمائید (اگر قبل از مرداد 1385 باشد و قبل از اعزام به خدمت سربازی سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشید نیازی به پرداخت حق بیمه آن نیست) . برای سوابق جبهه نیازی به پرداخت حق بیمه نیست و در صورتیکه حداقل 1 سال سابقه مشاغل سخت و زیان آور داشته باشید  سوابق جبهه تان هم جزء مشاغل سخت و زیان آور محاسبه می شود . ضمنا در متن نامه تان که توسط ارگان مربوطه به تامین اجتماعی نوشته می شود حضور در جبهه های جنگ حق علیه باطل باید ذکر شده باشد .


5- سوال : مقرری بیمه بیکاری برای کسی که کمتر از قانون کار حقوق می گیرد چقدر می باشد ؟ مقرری بیمه بیکاری برابر است با 55 درصد میانگین حقوق و دستمزد مشمول کسر حق بیمه در 3 ماه آخر . بابت هر کدام از افراد تحت تکفل نیز 10 درصد به آن اضافه می شود تا سطح 80 درصد میانگین حقوق . این مقرری نباید از حداقل حقوق قانون کار کمتر باشد و اگر کمتر باشد تا آن سطح افزایش می یباد . اما سوالی که پیش می آید این است که سازمان تامین اجتماعی اصلا حق بیمه ای کمتر از حداقل حقوق قانون کار را نمی پذیرد مگر در موارد خاص و باید دید چه حق بیمه ای برای این دوست مان به حساب سازمان تامین اجتماعی ریخته شده است !


6- سوال : 13 سال در ارتش خدمت کردم و سال 95 استعفا دادم و سنواتم را نیز گرفتم . آیا امکان ادامه بیمه نیروهای مسلح را دارم ؟ آیا می توانم با این سابقه بازنشست شوم ؟ تنها راهی که برای بازنشستگی در ارتش جمهوری اسلامی دارید این است که آنقدر خدمت کنید تا با توجه به قوانین بازنشستگی نیروهای مسلح بتوانید بازنشسته شوید . امکان ادامه بیمه پردازی به صورت آزاد در نیروهای مسلح ندارید . بهترین راهی که دارید این است که با پرداخت مابه التفاوت مربوطه سابقه بیمه تان را به صندوق تامین اجتماعی منتقل کنید و ادامه بیمه تان را به صورت خویش فرما یا اجباری از طریق بیمه تامین اجتماعی ادامه دهید تا به سن و سابقه مورد نیاز برای بازنشستگی برسید .


7- آیا دو فرزند که بیمه اجباری تامین اجتماعی دارند می توانند به صورت همزمان مادرشان را تحت تکفل درآورند ؟ البته تنها سودی که این کار می تواند داشته باشد این است که خدای نکرده در صورت فوت یکی از فرزندان به مادر مستمری پرداخت گردد ! با این حال پاسخ به این سوال منفی است . وقتی مادرتان را تحت تکفل در می آورید با توجه به کد ملی شان برایشان کد بیمه تخصیص داده می شود که مشابه کد بیمه ، فرزند اول است و وقتی فرزند دوم برای این کار اقدام کند سیستم به صورت خودکار اعلام می کند که مادرتان بیمه شده فرد دیگری است . 

جدیدتر قدیمی تر