آیا اضافه کاری در حقوق بازنشستگی تاثیر دارد؟

 1- از سری سوالاتی که معمولا جواب می دهیم سعی کردیم سوال های متنوعی در تمامی زمینه های بیمه ای اعم از بیمه تامین اجتماعی ، نیروهای مسلح ، بیمه های تکمیلی ، بیمه های عمر و قوانین کار و تامین اجتماعی و همچنین دیه به یکسری سوالات پاسخ گوئیم . سعی کردیم تنوع را حفظ کنیم تا کمتر باعث خستگی شود . با ما همراه باشید .


2- می خواهم خود را بیمه اختیاری کنم . آیا شرکت ثبت کنم و از آن طریق بیمه رد کنم و یا اینکه بروم مستقیم بیمه اختیاری بشوم ؟ جواب کاملا واضح است . اگر شرکت ثبت کنید و به عنوان کارفرما بیمه رد کنید باید بیمه کارفرمایی رد کنید که همان مزایا را دارد و همان مبلغ را باید پرداخت کنید . منتها با ثبت شرکت ، وظایف و مسئولیت هایی دیگری بر عهده تان قرار می گیرد که هیچ دلیلی ندارد صرفا به خاطر بیمه این کار را انجام دهید .


3- آیا اگر کسی حق بیمه اش را در یک سال پرداخت نکرده باشد مثلا در سال 1387 و قبل از آن پرداخت کرده باشد و در سال 1388 پرداخت نکرده باشد و دوباره از سال 1389 پرداخت کرده باشد . آیا می تواند آن یک سال را پرداخت کند تا سابقه اش دچار خلاء بیمه ای نشود ؟ بستگی دارد نوع بیمه پردازی اش از چه نوعی باشد . اگر به صورت خویش فرما بیمه پرداز است و بیمه اجباری نیست و رابطه کارگری کارفرمایی وجود نداشته باشد به هیچ وجه چنین چیزی امکانپذیر نیست و دیگر نمی توان حق بیمه پرداخت نشده در آن سال را پرداخت نمود . اما اگر در جایی مشغول به کار هستید که مشول قانون کار می باشد و کارفرما برایتان حق بیمه پرداخت می کند و در مقاطعی حق بیمه را پرداخت نکرده باشد تنها راهی که دارید شکایت به اداره کار بابت این موضوع است . اگر اداره کار به نفع شما رای دهد با رای اداره کار می توانید به تامین اجتماعی مراجعه کنید تا تامین اجتماعی با توجه به نرخ حق بیمه با تعرفه روز و براساس متوسط پرداخت حق بیمه ، مبالغ فوق را از کارفرما دریافت کند . توجه داشته باشید که قبل از اینکه تامین اجتماعی بخواهد از کارفرما حق بیمه را وصول کند در کمیته ای این موضوع را بررسی می کند و اگر اشتغال بیمه شده اثبات نگردد رای اداره کار را وتو می کند . چنین چیزی در قانون کار نیامده است ولی تامین اجتماعی آن را اجرا می کند و به صورت رویه ای مرسوم درآمده است . اگر پرداخت حق بیمه با رای اداره کار متتهی به ایجاد تعهدات کوتاه مدت یا بلند مدت برای سازمان شود معمولا سازمان تامین اجتماعی این آراء را قبول نمی کند.


4- بنده 18 سال در مشاغل سخت و زیان آور مشغول به کار بوده ام و کارفرما از پرداخت 4 درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور اجتناب کرده است . آیا می توانم خودم با پرداخت این مبالغ خود را با 20 سال سابقه بازنشسته کنم ؟ اگر مطمئن هستید که شغل شما جزء گروه «ب» مشاغل سخت و زیان آور است و یا اینکه تائیدیه کمیته تفکیک مشاغل سخت و زیان آور اداره کار را گرفته اید کارفرمایتان موظف است این 4 درصد را بپردازد . اما اگر نپرداخته باشد و البته در لیست بیمه عنوان شغلی تان با کاری که انجام می دهید و جزء مشاغل سخت و زیان آور است یکسان است می توانید خودتان این مبلغ را به حساب تامین اجتماعی واریز کرده و سپس بر علیه کارفرما در دادگاه عمومی اعلام شکایت کنید تا بتوانید این مبلغ را از ایشان وصول کنید .


5- تفاوت بین بیمه سلامت همگانی و بیمه سلامت ایرانیان در چیست ؟ تفاوتی ندارند و البته آن چیزی که به عنوان طرح تحول سلامت اجرا شد طرح بیمه سلامت همگانی بود . در بیمه سلامت ایرانیان باید هزینه های مربوطه پرداخت گردد که اگر به دلایلی بیمه سلامت همگانی تان حذف شد (مثلا به علت تمکن مالی) می توانید از بیمه سلامت ایرانیان که تعرفه دارد استفاده کنید .


6- آیا مبلغ اضافه کاری و یا شبکاری در مستمری بازنشستگی تاثیر دارد ؟ بله تاثیر دارد . چون از آنها حق بیمه کسر می گردد باعث افزایش مستمری بازنشستگی می شود به خصوص اگر در 2 سال آخر بیمه پردازی منتهی به بازنشستگی باشد .


7- کارفرما به موجب رای قطعی دادگاه محکوم به پرداخت دیه کامل ماه حرام به خانواده کارگر شده است . مدارک مورد نیاز هم به شرکت بیمه ارائه شده است . 45 روز از تاریخ ارائه درخواست گذشته است و هنوز بیمه مبلغی پرداخت نکرده است . آیا می توان از شرکت بیمه شکایت کرد ؟ آیا خسارت تاخیر در تادیه به میزان نیم در هزار پرداخت می گردد ؟ متاسفانه تاخیر در اداء تعهدات در بسیاری از بیمه ها به صورت اپیدمی درآمده است . البته این بیمه ها معمولا جزء بیمه هایی هستند که در هنگام بستن قرارداد انواع و اقسام تخفیف های بیمه ای نامعقول را ارائه می کنند . قانونا باید به بیمه مرکزی شکایت کنید و طبق قانون بیمه مرکزی باید با این دوستان برخورد کند ! اما معمولا اتفاقی نمی افتد و باید منتظر بمانید تا مساله حل شود . حتی مواردی مشاهده شده است که بیمه ها به شرط پرداخت درصدی از دیه قبول کرده اند که سریعا میزان دیه را پرداخت کنند و گفته اند اگر کل دیه را می خواهید باید صبر کنید . به هر حال قانونا با توجه به نوع حکم دیه بین 15 تا 20 روز بعد از تکمیل مدارک باید دیه پرداخت گردد !


8- تا چه سنی می توان از بیمه تکمیلی SOS استفاده کرد ؟ اگر بخواهید از طرح خانواده بیمه SOS استفاده کنید تا 60 سالگی فرصت دارید و اگر تا این سن ثبت نام کنید و همچنان تمدید کنید تا هر وقت که بخواهید می توانید بدون پرداخت اضافی بیمه تکمیلی SOS داشته باشید ، البته اگر سن تان بیشتر از 60 سال باشد و بخواهید از طرح خانواده بیمه SOS استفاده کنید چنین چیزی امکانپذیر نیست . اما اگر به صورت گروهی بخواهید در این طرح ثبت نام کنید و سن تان بالای 60 سال باشد در صورتیکه سن تان بین 60 تا 70 سال باشد باید 50 درصد بیشتر حق بیمه بپردازید و اگر بیش از 70 سال سن داشته باشید باید حق بیمه دوبرابری بپردازید .


9- من و خانمم هم بیمه تکمیلی هستیم . هم بیمه تامین اجتماعی ایشان و هم بیمه تکمیلی ایشان از طرف من بوده است . حالا ایشان در شرکتی مشغول به کار شده است و این شرکت ایشان را بیمه تامین اجتماعی کرده است . آیا بیمه تکمیلی ایشان که از طرف من بوده است دچار مشکل نمی شود ؟ نه ارتباطی به هم  ندارند . بیمه های تکمیلی معمولا به صورت مکمل نسبت به بیمه پایه عمل کرده و فرقی نمی کند بیمه پایه از کدام طرف بوده باشد .


10- سال گذشته پدرم در ماه حرام با خودرو وازگون شد و فوت کرد و بیمه مبلغ دیه معمولی را پرداخت کرد و گفتند دیه ماه حرام تعلق نمی گیرد . ایا چنین چیزی درست است ؟ بله دیه مقصر حادثه چون از نوع غرامت است براساس تعهدات بیمه نامه پرداخت می گردد که در این زمینه صرفا تا میزان دیه در ماه های غیر حرام است .

جدیدتر قدیمی تر