بیمه کارت سبز

 1- آیا تا به حال عنوان بیمه کارت سبز یا کارت سبز شخص ثالث به گوش تان خورده است ؟ اگر با خودرو به خارج از کشور رفته باشید احتمالا این کلمه را شنیده اید ؟ اگر نرفته اید یا بدون خودرو رفته باشید بعید می دانم به گوش تان خورده باشد مگر اینکه به صورت اتفاقی در صحبت های دوستان شنیده باشید ؟ می خواهیم با هم در این مورد صحبت کنیم . پس با ما همراه باشید ؟


2- اگر بخواهیم دقیق این نوع بیمه را تعریف کنیم کارت سبز یک گواهینامه بین المللی در زمینه بیمه شخص ثالث است که توسط رانندگانی که به طور موقت قصد عبور و مرور در کشورهایی که در محدوده جغرافیایی کارت سبز هستند مورد استفاده قرار می گیرد . در صورت تصادف در مرزها و سرحدات یا در داخل کشورهای عضو که دیگر بیمه نامه های شخص ثالث معمولی کاربرد ندارند از این گواهینامه استفاده می شود . سیستم کارت سبز براساس طرحی که در کمیته فرعی حمل و نقل جاده ای کمیسیون اقتصادی اروپا ارائه و به وسیله کشورهای قدرتمند اروپایی در سال 1949 میلادی تصویب شد طراحی گردید . سازمان ملل متحد نیز بر استفاده از این سیستم تاکید داشت و نهایتا آئین نامه اجرایی آن در سال 1953 میلادی تهیه گردید .


3- شرط اصلی عضویت در سیستم کارت سبز این است که در کشورهایی که از این سیستم استفاده می کنند قانون بیمه شخص ثالث اجرایی شده باشد . اکنون در سراسر جهان حدود 45 کشور عضو این سیستم هستند که اکثریت آنها کشورهای اروپایی می باشند و تنها 5 کشور غیر اروپایی می باشند . این 5 کشور عبارتند از ایران ، عراق ، تونس ، مراکش و رژیم اشغالگر قدس .  کشور ایران در سال 1356 به این سیستم متصل گردید . البته تعداد این کشور ها به مرور در حال زیاد شدن است . در هر کشور عضو این سیستم یک دفتر ملی کارت سبز وجود دارد که مسئولیت مدیریت و پاسخگویی و پرداخت خسارات خودروهایی که از این سیستم استفاده می کنند را بر عهده دارد . معمولا یکی از شرکت های بیمه گر اصلی وظیفه صدور این کارت را بر عهده دارد که در ایران تا آنجائیکه می دانم این وظیفه بر عهده بیمه ایران گذاشته شده است . کلیه دفاتر کارت سبز در کشورها زیر مجموعه دفتر مرکزی می باشند که در کشور بلژیک و شهر بروکسل قرار دارد . دفتر کارت سبز ایران زیر مجموعه بیمه مرکزی ایران است و البته همانطور که گفتم عاملیت صدور کارت و پرداخت خسارات به بیمه ایران واگذار شده است . در صورتی که تصادفی رخ دهد و مقصر آن راننده خارجی باشد که از سیستم کارت سبز استفاده می کند ، فرد حادثه دیده چه ایرانی باشد و چه غیر ایرانی می تواند با مراجعه به دفتر کارت سبز خسارت خود را دریافت کند .


4- حالا فرض کنید کسی این کارت را نداشته باشد و بخواهید با استفاده از اتوموبیل به کشور دیگری مسافرت کند . در این صورت راننده خودرو باید هزینه ارزی لازم برای خرید بیمه شخص ثالث خودرو کشورهایی که به آن وارد می شود حتی اگر چندین کشور باشند را پرداخت کند . نه تنها صدمات مالی توسط کارت سبز پوشش داده می شود بلکه صدمات جانی نیز پوشش داده می شود و این پوشش براساس قوانین کشور میزبان است . به عنوان مثال ممکن است در کشوری هزینه درمان و ازکارافتادگی براساس نرم های تعریف شده آن کشور پرداخت گردد و یا در کشوری مانند ما براساس قانون مجازات اسلامی پرداخت می گردد ! (ممکن است برای خارجی های که به مملکت ما وارد می شوند کمی عجیب به نظر برسد !) .


5- متاسفانه عاملیت بیمه ایران در این زمینه ممکن است فضای رقابتی موجود را از بین ببرد . توجه داشته باشید که یک طرف این قضیه فرد خارجی است که تا این مشکل حل نگردد ممکن است نتواند از کشور خارج شود ! بنابراین سرعت در ارائه خدمات یکی از فاکتورهای اصلی است که با ایجاد رقابت بین شرکت های بیمه ای مختلف که عموما همه بیمه شخص ثالث خودرو را ارائه می دهند به دست می آید . نکته جالب اینجا است که در این زمینه سرعت بررسی پرونده ها ، مدیریت آنها و پرداخت خسارات باید به گونه ای باشد که از کشورهای دیگر که از این سیستم استفاده می کنند عقب نیفتیم !

جدیدتر قدیمی تر