اجرای طرح طبقه بندی مشاغل

 1- اخیرا در مورد طرح طبقه بندی مشاغل از من زیاد پرسیده می شود . متاسفانه به علت کوچک بودن اکثر کارگاه ها این طرح در بسیاری از آنها اجرا نمی گردد و البته بعضی از کارگاه های بزرگ نیز از اجرای طرح سرباز می زنند . توجه داشته باشید که اگر بابت عدم اجرای طرح در کارگاه هایی که مشمول این طرح هستند به اداره کار شکایت شود قطعا حق به کارگر داده می شود . خوب است کسانی که در کارگاه های کوچک کار می کنند نیز از مزایا این طرح آگاه گردند تا شاید زمانیکه در کارگاه یا شرکت های بزرگ تری مشغول به کار شدند بدانند از چه مزایایی بهره مند می گردند . در این زمینه به یکسری از سوالاتی که در این زمینه طرح می گردد پاسخ می گوئیم تا اطلاعات شما در این زمینه بالا رود .


2- طرح طبقه بندی مشاغل در چه کارگاه هایی باید اجرا شود ؟ در کارگاه هایی که بیش از 50 نفر پرسنل دارد باید اجرا شود و اداره کار مربوطه در شهر ویا منطقه موظف است بر اجرای این طرح در کارگاه مزبور نظارت کند .


3- آیا تنها شرکت های مشمول قانون کار باید طرح طبقه بندی را اجرا کنند یا شرکت های دیگر مانند شرکت های پیمانکاری نیز باید این طرح را اجرا نمایند ؟ شرکت های پیمانکاری نه تنها موظف به ارجای این طرح هستند بلکه در این زمینه فرقی هم  نمی کند چه تعداد پرسنل داشته باشند و یا حقیقی باشند و یا حقوقی باشند و یا اینکه در چه زمینه فعالیت می کنند ، در هر صورت باید این طرح را اجرا نمایند .


4- در صورتیکه طرح طبقه بندی مشاغل را بخواهیم در شرکتی اجرا نمائیم در چه زمانی باید حقوق و دستمزد را براساس آن پرداخت نمائیم ؟ در این زمینه نمی توان زیاد زمان را تلف کرد و باید به محض اینکه پیش نویس طرح در هر کارگاه تهیه شود پرداخت حقوق و دستمزد براساس آن صورت پذیرد .


5- آیا کارگرانی که قرارداد موقت دارند نیز می توانند مشمول طرح شوند و اصلا کلا افراد با چه نوع قراردادهایی می توانند مشمول این طرح قرار گیرند ؟ فرقی نمی کند نوع قرارداد از چه نوعی باشد . کافی است کارگر مشمول قانون کار باشد ، باید تحت پوشش این طرح قرار گیرد . دائم بودن ، موقت بودن ، فصلی بودن و ... ارتباطی با این موضوع پیدا نمی کند .


6- چگونه کارگران با طرح طبقه بندی مشاغل تطبیق پیدا می کنند ؟ مهمترین عامل تطبیق کارگر با این طرح ، وظیفه ای است که قبل از اجرای این طرح بر عهده کارگر نهاده شده است و نوع کار تعیین کننده ترین عامل است . عوامل دیگر مثل تحصیلات ، تجربه و ... نیز تاثیرگذار است .


7- مابه التفاوت مزد ناشی از اجرای طرح چیست ؟ در صورتیکه پس از اجرای طرح تطبیق مشاغل ، مزد مبنای روزانه محاسبه شده برای کارگر از مزد ثابت روزانه فرد در قبل از اجرای طرح کمتر باشد مابه التفاوتی که تفاضل این دو عدد است محاسبه شده و تحت همین عنوان به کارگر پرداخت می گردد . پرداخت این مابه التفاوت براساس یکی از موارد طرح است که مزد مقطوع روزانه کارگر پس از اجرای طرح نباید از مزد ثابت وی قبل از اجرای طرح کمتر گردد .


8- تفاوت تطبیق چیست ؟ آیا جزء مزد مبنا می باشد ؟ در صورتی که مزد مبنای کارگر پس از اجرای طرح نسبت به مزد ثابت وی قبل از اجرای طرح کاهش یابد مبلغی تحت عنوان تفاوت تطبیق به وی داده می شود که مجزا از مابه التفاوت مزد ناشی از اجرای طرح است . این مبلغ معمولا در 4 نوبت به وی پرداخت می گردد و جدا از مزد گروه و مزد پایه می باشد .


9- کارگر را چند گروه می توان ارتقاء داد و آیا این افزایش گروه می تواند باعث کاهش مزد مبنا شود ؟ در صورتیکه فرد شرایط احراز گروه های بالاتر را داشته باشد می تواند تا هر گروهی که شرایط دارد ارتقاء پیدا کند و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد . تحت هر شرایطی افزایش گروه نمی تواند باعث کاهش مزد مبنا شود مگر اینکه به صورت کتبی رضایت کارگر گرفته شده باشد .


10 - آیا کارفرما بعد از اینکه طرح طبقه بندی شغلی را اجرا نمود می تواند مزایایی نظیر فوق العاده شغل ، بدی آب و هوا و ... را به کارگر داشته باشد ؟ قانونا موارد مرتبط با شغل نظیر حق جذب ، سختی کار ، فوق العاده شغل و ... که قبل از اجرای طرح پرداخت می شده است به علت لحاظ نمودن امتیاز آنها در ارزیابی شغل قابل پرداخت نیست مگر در مورد بعضی از شغل ها که با مشکل جذب نیرو مواجه باشد که با موافقت مدیریت و با تائید اداره کار می توان مزایایی مانند حق جذب را برای آنها برقرار و پرداخت نمود .


11- ترکیب اعضای کمیته ای که به منظور اجرای طرح طبقه بندی مشاغل تشکیل می شود چگونه است ؟


  • دو نفر از نمایندگان کارکنان با رای آنها 
  • دو نفر از نمایندگان سرپرستان به انتخاب کارکنان 
  • دو نفر نماینده مدیریت 

12- کارگاه هایی که از نظر تعداد پرسنل مشمول اجرای طرح طبقه بندی مشاغل باشند ولی هنوز به بهره برداری نرسیده باشند از چه زمانی باید طرح را اجرا کنند ؟ پاسخ این سوال ساده است . از زمانیکه پروانه بهره برداری آنها صادر شده باشد .

جدیدتر قدیمی تر