وکیل خوب برای دریافت دیه

 1- مادر بنده 26 سال سابقه دارند ، که 14 سال وزارت ... بودند . بازخرید کردند و بعد از آن  تا الان به صورت اختیاری بیمه شان را ادامه دادند . الان 2 سال است از شرکت مهندسی بستگان بیمه را رد می کنیم ، می خواستم ببینم چه کار کنم با حقوق5  میلیون تومان بازنشسته شوند و شمکلی برایشان پیش نیاید ؟ طبیعی است که هر چه حق بیمه بالاتری برایشان پرداخت گردد مستمری محاسبه شده برایشان بیشتر می شود . البته تعداد سال های پرداخت حق بیمه هم مهم است . اما دو نکته قابل توجه است . اولا اگر پرداخت حق بیمه را یکدفعه بالا ببرید مطمئنا شعبه لیست حق بیمه را زیر سوال خواهد برد . درست است که میانگین 2 سال آخر برای پرداخت مستمری مورد محاسبه قرار می گیرد اما نمی توان هر گونه ای خواستید حق بیمه را بالا ببرید و به نظر من باید در فاصله زمانی حداقل 5 سال این اتفاق بیفتد . دوما وقتی حق بیمه از ظرف شرکتی پرداخت می شود که ایشان در انجا شاغل نیستند این خطر را به جان می خرید که بر اساس بازرسی کل پرداخت حق بیمه باطل شده و هم برای کارفرما و هم خودتان مشکل ایجاد کنید.


2- من دانشجو هستم و ۲ سال دیگه درسم تمام می شود ! الان ۶ ماه سابقه بیمه اجباری دارم و می خواهم که تا زمان اعزام به خدمت سربازی  مابقیش را مشاغل آزاد ۱۲ درصد پرداخت کنم تا قبل از سربازی ۲ سال سابقه بیمه داشته باشم و بتوانم مدت سربازی رو به سابقه ام اضافه کنم . حالا سوال دارم از خدمتتان که می شود در طول مدت سربازی هم حق بیمه را داد و هم از آنور آخرش دوسال به سابقه بیمه اضافه کنم یعنی در مجموع از دو سال ، چهارسال سابقه بگیرم ؟ نه دوست من نمی شود .  فقط پولتان را هدر می دهید ! بهترین کار این است که با همین حق بیمه 12 درصد پرداخت کنید تا میانگین 2 سال حق بیمه سربازی تان با مبلغ پایینی محاسبه گردد . اگر در دوران سربازی حق بیمه پرداخت کرده باشید به دردتان نخواهد خورد و همان یک بار حساب می گردد.


3- در حال حاضر حقوق اداره کار ساعتی چند تومان است ؟ حداقل حقوقی که هر ساله از طرف اداره کار اعلام می گردد به صورت روزانه است که اگر ضربدر تمامی روزهای ماه شود (تعطیلات و مرخصی ها را هم شامل می شود) حقوق ماهیانه بدست می آید . بنابراین ما حقوق ساعتی نداریم ولی طبق قانون کار هر فرد در هفته باید 44 ساعت کار کند . در سال 1396 حقوق روزانه باید حداقل 30 هزار و 997 تومان باشد (همان 31 هزار تومان).


4- ببخشید برای بیمه تکمیلی کارگران ساختمان چقدر باید حق بیمه پرداخت کرد  به غیر از 88 هزار تومان تامین اجتماعی ؟ مبلغ ثابتی نیست و با توجه به تعداد اعضای خانواده و پوشش های بیمه ای و شرکت بیمه فرق می کند ! بهتر است به خانه کارگر شهرتان مراجعه کنید و از طریق خانه کارگر بیمه تکمیلی شوید.


5- چند سال پیش (سال ۸۷) پدرم در صانحه معدن دوتا کتف و فک و صورتش شکست و بیمه هم بود و همان موقع از مدبر عامل شرکت شکایت کرد اما مدیر عامل فوت شد و معدن را فروختند . پدرم از کار معدن بیرون رفت ! امسال دوباره شروع به کار در معدن کرده است اما کتفش اذییتش میکنه و نمی تواند کار کند . خواستم ببینم می شود دوباره شکایت را به جریان انداخت و مطالبه ی دیه کرد ! پدرم متاسفانه دیگر توانایی کار کردن ندارد! مطالبه دیه مشمول مرور زمان نمی شود و می توانید شکایت کنید.


6- من ماهانه ۴۰۰ هزار تومان دریافت می کنم که با گفته شما سهم کارفرما هرماه ۹۲۰۰۰ تومان می شود ! ولی چرا سازمان تامین اجتماعی می گوید برای صنف من باید بیمه تمام وقت یعنی ۳۰ درصد حداقل حقوق وزارت کار به عنوان سهم بیمه ام رد شود؟ براساس تاکید سازمان بازرسی در این زمینه سازمان تامین اجتماعی مکلف است حق بیمه منشی ها و دیگر مشاغل پاره وقت را به صورت روزانه و فارغ از ساعات کارکرد محاسبه کند . یعنی اگر در یک روز بین 1 ساعت تا 8 ساعت یا بیشتر هم کارکرد داشته باشید باید حداقل حق بیمه 1 روز برای آن پرداخت گردد . بنابراین اگر 30 روز به صورت نیمه وقت مشغول به کار باشید باید حق بیمه به طور کامل و برای تمامی ماه پرداخت گردد .


7- یک سوال در مورد بیمه اتباع خارجی دارم . اگر کسی دارای اقامت ازدواجی باشد و در یک اداره به مدت هشت سال مشغول به کار بوده باشد آیا می تواند از آن اداره بابت عدم بیمه نمودن شخص خود شکایت نمایید ؟ آیا مستمری بازنشتگی به اتباع خارجی تعلق می گیرد؟ اگر پروانه اشتغال در کشور داشته باشید حتما تمامی مزایای قانون کار شامل شما هم می شود و می توانید در مورد پرداخت حق بیمه شکایت کنید . مستمری بازنشستگی و دیگر مزایای کوتاه مدت و بلند مدت تامین اجتماعی نیز به شما تعلق می گیرد.


8- می شود بفرمایید دیه ترک برداشتن یک مهره کمر چقدراست ؟ دیه محاسبه می شود یا ارش ؟ دیه سیاه شدگی وکبودی بدن چقدر است ؟ دیه ترک برداشتن مهره کمر همانند دیه شکستگی آن مهره است که به خوبی التیام یافته باشد . معمولا 10 درصد دیه برای آن در نظر گرفته می شود که معادل 21 میلیون تومان به نرخ دیه سال 1396 می شود . دیه سیاه شدگی و کبودی بدن به غیر از سر و صورت به ترتیب 6 هزارم و 3 هزارم دیه کامل است که معادل 1 میلیون و 280 هزار تومان و 630 هزار تومان به نرخ دیه سال 1396 می شود. برای سر و صورت میزان دیه دو برابر حساب می شود. 


9- بنده یک کارگاه تولیدی دارم که سال گذشته یک خانم مدعی است که دوهفته برای بنده کار کرده و با لغزیدن از پله های کارگاه دچار آسیب کمری شده است . حالا پس از شکایت از اینجانب پزشکی قانونی ۴ درصد دیه کامل برایش نوشته است .  چند سوال داشتم: 

۱- چگونه می تواند ثابت کند که در شرکت بنده دچار این آسیب شده است ؟ چون ظاهرا در همان روز اقدام به درمان نکرده است ؟  

۲-  پزشکی قانونی شرایط کنونی اش رو گزارش می کند نه شرایط سال گذشته و ممکن است که بعد از آن اتفاق کارهای سنگینی انجام داده باشد و آسیبش بیشتر شده باشد ؟ 

۳- با توجه به اینکه خانم هستند آیا معادل دیه مرد به ایشان تعلق می گیرد؟


  1. "سال گذشته یک خانم مدعی است که دوهفته برای بنده کار کرده و با لغزیدن از پله های کارگاه دچار آسیب کمری شده است" . این جمله به نظرتان کمی عجیب نیست ؟ برای چی شما را انتخاب کرده اند ؟ چگونه قاضی یا کلانتری بدون مدرک خاصی در این زمینه ایشان را به پزشکی قانونی ارجاع داده است !! اقدام درمانی مهم نیست و اثبات هم با ایشان است . بدون شاهد و مدرک قطعا نمی تواند بر علیه شما اعلام جرم کند و ظاهرا داشته است که کلانتری یا دادسرا قبول کرده است . 
  2. پزشکی قانونی هم وضعیت فعلی وی را با معاینه بررسی می کند و هم به خصوص در این زمینه پرونده پزشکی را مطالعه می کند . 
  3. بله ! دیه تا میزان 1/3 برابر با آقایان در نظر گرفته می شود . 
جدیدتر قدیمی تر