مقصر تصادف با خودروی پارک شده

 1-در ادامه سلسله مطالبی که تصمیم گرفته ام در زمینه علل تصادفات رانندگی مطرح کنم این مقاله را ارائه می نمایم . امیدوارم این سری مقالات بتواند راهگشایی باشد تا از تصادفات رانندگی جلوگیری شود تا کار به بیمه و دیه و مسائلی از این قبیل نکشد و اگر خدای ناکرده تصادفی رخ داد بدانیم چه کار کنیم تا از آن به بعد دچار مشکلات کمتری گردیم . پس با ما در این مقاله همراه باشید .


2- آیا اگر تصادف کردیم و سپس با پلیس تماس گرفتیم ، باید خودروها را جابجا کنیم یا منتظر بمانیم تا پلیس بیاید ؟ اولین کاری که در هنگام تصادف باید انجام دهید این است که با پلیس 110 تماس گرفته شود و آدرس محل تصادف داده شود . بعد از تماس با 110 ، از نزدیکترین ایستگاه راهنمائی و رانندگی به محل تصادف ، کارشناس تصادفات که یکی از افسران راهنمائی و رانندگی است اعزام می گردد . بهترین کار این است که با موبایل تان از صحنه تصادف و از جهت های مختلف فیلم بگیرید و سپس خودرو را از سر راه کنار ببرید . تنها در صورتی این کار را انجام ندهید که یا حادثه جرحی و یا خدای نکرده فوتی اتفاق افتاده باشد و یا اینکه خودرویی از آن محل عبور نکند (البته حادثه جرحی بستگی به شدت حادثه دارد اگر آسیب ناچیز بود مشکلی ندارد و می توانید خودروها را تکان دهید) . اگر با خودرویتان راه خودروهای عبوری را بند بیاورید ، افسر راهنمائی و رانندگی قطعا هر دو طرف تصادف را جریمه می نماید .


3- اینجانب موتور خود را در کنار خیابان و به موازات یک خودروی پراید پارک نموده بودم . خودروی پژویی در حال عبور بود و با موتور من تصادف کرد و موتور را به روی پراید انداخت و در و گلگیر سمت راننده پراید آسیب دید . حالا مقصر بنده هستم یا راننده پژو ؟  در تصادف مابین وسیله نقلیه در حال حرکت و وسیله نقلیه ثابت ، همیشه وسیله نقلیه در حال حرکت مقصر است . حتی اگر وسیله نقلیه ثابت در جای نامناسب پارک کرده باشد .


4- اگر در حال حرکت با در باز خودرو تصادف کنیم مقصر کیست ؟ اگر در از قبل باز باشد مقصر خودرویی است که در حال حرکت است و اگر در یکدفعه باز شود در حالیکه خودروی مقابل در حال حرکت بوده است مقصر خودروی پارک شده است .


5- اینجانب خودروام را در کنار خیابان پارک کرده بودم . یک ماشین موازی با خودروی جلویی من پارک دوبل کرده بود . وقتی می خواستم از پارک بیرون بیایم در عقب خودروی من به سپر عقب ماشین ایشان برخورد کرد . خود ایشان پشت فرمان نشسته بود و ماشین ثابت بود ولی خلاف پارک کرده بود (درخیابانی کم عرض دوبله پارک کرذه بود) . حالا مقصر بنده هستم یا ایشان ؟ مقصر شما هستید . اولا ایشان پارک نکرده بودند بلکه در کنار خیابان توقف کرده بودند و البته کارشان اشتباه بوده است ، ولی چون ایشان ثابت بوده است و شما حرکت می کرده اید مقصر شما هستید .


6- راننده تریلی به علت نقص فنی در کنار جاده متوقف بوده است . نیمی از تریلی در آسفالت و نیمی در شانه خاکی قرار داشته است . در این حالت خودروی سواری عبوری از طرف گوشه جلو سمت راست با گوشه عقب و سمت چپ تریلی به شدت برخورد می کند . در این تصادف متاسفانه سرنشین های خودروی سواری به شدت مصدوم و روانه بیمارستان می شوند . حالا مقصر کیست ؟ طبق ماده 114 آئین نامه راهنمائی و رانندگی در صورت خرابی تریلی ، راننده آن باید خودرو را به طور کامل از محل عبور و مرور دیگر خودروها کنار ببرد و در صورتیکه نتواند این کار را انجام دهد باید با استفاده از علائم هشدار دهنده رانندگان دیگر را از توقف خود آگاه کند . درست است که کار راننده تریلی درست نبوده است اما مقصر در این تصادف راننده خودروی سواری عبوری است که در حال رانندگی ، به جلو توجه نداشته است .


7- راننده کمپرسی پارک شده در کنار خیابان در هنگام خروج از پارک و حرکت با دنده عقب از قسمت پشت با قسمت جلوی دوچرخه عبوری از کنار خیابان برخورد می کند و راکب و همراه دوچرخه سوار مجروح می گردند . مقصر تصادف کیست ؟ دنده عقب رفتن در آزادراه ها و بزرگراه ها و ورودی و خروجی آنها ممنوع می باشد . در راه های دیگر و به هنگام ضرورت حرکت با دنده عقب باید با احتیاط کامل و برای پرهیز از وقوع هرگونه حادثه و بسته شدن راه صورت پذیرد . در این حادثه راننده کمپرسی به علت بی احتیاطی و عدم توجه به عقب در هنگام حرکت با دنده عقب مقصر است .


8- کامیونت بنز خاور از چپ به راست خیابان در حال حرکت بوده و در محل تقاطع به سمت راست می پیچد . در هنگام پیچیدن با موتور سواری تصادف نموده و موتور سیکلت واژگون می گردد . راننده متوجه نشده و به حرکت خود ادامه می دهد و پس از طی چند ده متر توسط راننده ای دیگر متوجه تصادف شده و به محل تصادف بر می گردد و موتور سوار را به بیمارستان می رساند . با شرایط فوق ، مقصر کیست ؟ طبق ماده 134 آئین نامه راهنمائی و رانندگی برای گردش به راست باید خودرو را به منتهی الیه سمت راست منتقل نمود و سپس با احتیاط اقدام به گردش نمود . در این تصادف راننده کامیونت بنز خاور به علت نقض مقررات و گردش به راست نادرست مقصر می باشد .

جدیدتر قدیمی تر