شکایت به دیوان عدالت اداری

 1- در ادامه مقاله قبلی که در مورد راهنمای شکایت کردن به دیوان عدالت اداری نوشته بودم  این نکته حائز اهمیت است که از نظر من بهتر است کارمندان و کارگران دولت یا دستگاه ها و نهادهای عمومی غیر دولتی اگر از وضعیت کاری و مالی خود شکایت دارند و به هر جا شکایت می کنند به نتیجه نمی رسند یا صبر کنند و یا آخرین کارشان شکایت به دیوان عدالت اداری باشد . دستگاه های دولتی معمولا ذهنیت مثبتی نسبت به شکایت کارمندانشان به دیوان عدالت اداری ندارند . بهتر است بی خود و بی جهت دست به شکایت نزد . بهتر است روش های دیگر را طی کرد و این را بدانید که برای شکایت همیشه وقت هست.

2- توجه داشته باشید که می توان به آراء دیوان عدالت اداری اعتراض کرد یعنی دیوان عدالت اداری هم دادگاه بدوی دارد و هم دادگاه تجدید نظر . اگر در داخل ایران زندگی می کنید برای اعتراض به حکم بدوی 20 روز مهلت دارید و اگر در خارج از ایران هستید 2 ماه فرصت دارید . اگر شما به دیوان شکایت نکرده اید و کسی دیگر به دیوان شکایت کرده است و در مرحله بازرسی  اولیه هم اسمی از شما نیامده است و ناگهان در رای صادره اسم شما آمده است و حکمی بر علیه شما صادر شده است ، 2 ماه فرصت دارید تا بر علیه آن اعتراض کنید .

3- چون مطالب این سایت در زمینه مسائل کار و بیمه است بهتر است مدارکی را که در هنگام شکایت باید به دادخواستتان ضمیمه کنید را نیز بیاورم : اگر می خواهید به آراء هیات های تشخیص و حل اختلاف اداره کار شکایت کنید بهتر است مدارک زیر را ارائه دهید :

الف- آراء هیات های تشخیص و حل اختلاف .

ب- در صورتیکه آراء هیات های تشخیص و حل اختلاف بر علیه شرکت ، کارگاه تولیدی یا کسبه صادر شده باشد ، ارائه روزنامه رسمی منضم به آخرین تغییرات برای شرکت ها ، پروانه اشتغال یا تولیدی معتبر برای کارگاه ها و پروانه کسب معتبر برای کسبه الزامی است .


4- اگر می خواهید به طرفیت سازمان تامین اجتماعی شکایت کنید باید برای هر نوع شکایتی مدارک خاصی را همراه داشته باشید که به ترتیب ذکر می گردد :

الف- درخواست سنوات بازنشستگی : حکم بازنشستگی ، مدارک پرداخت حق بیمه ، تصویر صفحه اول دفترچه بیمه .

ب- درخواست احتساب حق بیمه : رای اداره کار در صورتیکه شاغل در شرکت های خصوصی شاغل بوده باشد ، حکم کارگزینی در صورتیکه شاکی در استخدام کشوری بوده باشد ، مدارک پرداخت حق بیمه .

ج- درخواست مستمری از کارافتادگی : آراء کمیسیون های پزشکی بدوی و تجدید نظر ، مدارک پرداخت حق بیمه ، مدارک کارگزینی .

د- درخواست برقراری مستمری توسط وراث : گواهی انحصار وراثت ، مدارک پرداخت حق بیمه توسط متوفی

ه- درخواست برقراری مستمری قطع شده وراث : مدارک پرداخت حق بیمه ، ارائه فیش حقوقی قبل از قطع مستمری ، گواهی انحصار وراثت

جدیدتر قدیمی تر