دریافت سریع خسارت از بیمه شخص ثالث

 1-یکی از مشکلاتی که معمولا در هنگام تصادفات پیش می آید دریافت خسارت است . اگر حداکثر مبلغی که از محل بیمه شخص ثالث راننده مقصر پرداخت می گردد بتواند خسارت های وارده را جبران نماید که مشکل حل است و همه چیز به خیر و خوشی حل می گردد . به خصوص اگر خدای ناکرده هیچ مورد جرح و یا فوتی نیز رخ نداده باشد . اما اگر حداکثر مبلغی که از طریق بیمه شخص ثالث برای خسارت های مالی پرداخت می گردد تکافوی آسیب های وارده را نداد چه باید کرد ؟ به خصوص اینکه اکثر خودروها بیمه بدنه ندارند و نمی توانند از این طریق مابقی خسارت را جبران نمایند و یا اگر داشته باشند نیز معمولا تمایل ندارند از آن استفاده کنند زیرا تخفیف سال های آتی بیمه بدنه شان را از دست می دهند و تازه باید فرانشیز هم پرداخت کنند . در چنین مواقعی قانونا فرد مقصر باید خسارت های مالی شخص آسیب دیده را جبران کند ؟ کاری به این نداریم که وی توانائی مالی جبران خسارت را دارد یا نه ؟ بحث وقتی پیچیده تر می شود که درخواست افت قیمت نیز می شود . هزینه های افت قیمت نیز معمولا سر به فلک می کشد ! هر چند شخصا اعتقاد دارم که تا می توان باید در این زمینه ها گذشت کرد و قطعا کسانی که بخشنده تر هستند در پیشگاه خداوند متعال مقام بالاتری دارند و خداوند خود در جای دیگری برایشان جبران خواهد کرد ، با این حال اگر راه دیگری جز دریافت مازاد خسارت از مقصر برایتان نمانده باشد بهتر است مراحل زیر را به همان ترتیبی که برایتان نوشته ام طی کنید تا بتوانید به نتیجه برسید . پس با ادامه مقاله با ما همراه باشید .


2- به گونه ای در این زمینه توضیح می دهم که اگر بخواهید از بیمه بدنه خود نیز مابقی هزینه خسارت ها را دریافت کنید  بتوانید و اگر بخواهید از بیمه شخص ثالث طرف مقابل نیز استفاده کنید بتوانید . اولین کاری که باید انجام دهید این است که بعد از کشیدن کروکی (مطمئن باشید که بدون داشتن کروکی نمی توانید خسارت را تا آخر دریافت کنید) در کلانتری یا هر مرجع قضایی دیگر مقصر حادثه قبول کند که کروکی را قبول دارد و تائیدیه خود را به صورت کتبی و رسمی نوشته و امضا کند و به تائید و مهر و امضای کلانتری برساند . اگر تائیدیه را محضری هم بنمائید برای محکم کاری بهتر است ولی زمان و هزینه آن قطعا برایتان دردسرساز خواهد شد .


3- به شورای حل اختلاف مراجعه کرده و در این زمینه شکایت کنید . با شکایت شما ، شورای حل اختلاف پرونده را به کارشناس دادگستری ارجاع می دهد تا میزان خسارت های شما را کارشناسی کند . آخرین قیمتی که در این زمینه داشتم این است که باید بابت هزینه کارشناس 180 هزار تومان پرداخت نمائید . نکته ای که در این زمینه اهمیت دارد که اگر مدعی خسارتی هستید صرفا باید با فاکتور نمایندگی های رسمی شرکت تولید کننده خودرویتان به ایشان مراجعه کنید و فاکتورهای مراکز دیگر و متفرقه اهمیتی نخواهد داشت .


4- در این مرحله با مقصر حاثه به شرکت بیمه وی بروید . مانند همیشه نمی توانید در این حالت صرفا با کوپن بیمه وی به شرکت بیمه مراجعه کنید زیرا روی پرونده شکایت کرده اید و باید خود مقصر نیز شما را در این مرحله همراهی نماید . کارشناس شرکت بیمه در این مرحله خسارت شما را برآورد می کند و از محل جبران خسارت های مالی بیمه شخص ثالث پرداخت می کند . اگر فاکتورهای نمایندگی را گرفته باشید در این زمینه به شما کمک زیادی می کند . وجود برگه کروکی در این مرحله ضروری است و البته باید یک نسخه دیگر از آن برای شکایت های احتمالی یا استفاده از بیمه بدنه خودتان همراه داشته باشید . دقت کنید که هنگام دریافت چک و یا رسید دریافت پول در بیمه شخص ثالث ، فرمی به شما داده می شود و در آن ذکر می گردد که تمامی مبالغ خسارتی که دیده اید را دریافت کرده اید و دیگر قصد شکایت از مقصر در مراعج دیگر را ندارید . باید ذکر کنید که تنها بخشی از خسارت مورد نظر را دریافت کرده اید و اگر چنین چیزی ننویسید مقصر می تواند به آن استاد کند که تمامی خسارت های مربوطه را دریافت کرده اید .


5- معمولا در این مرحله باید پیگیری نمائید تا کارشناس دادگستری معرفی شده از طرف هیات حل اختلاف به نمایندگی شرکت خودروساز نامه نوشته و پیش فاکتور تمامی قطعات و هزینه های جانبی را خواستار شود . معمولا این کار را به سرعت انجام می دهد چون این کارشناسان افراد بازنشسته ای هستند که چند روزی در ماه با هیات حل اختلاف همکاری کرده و دستمزدشان را مستقیما از خود شما دریافت می کنند بنابراین سعی می کنند زودتر کار را به نتیجه برسانند . نامه کارشناس را گرفته و به نمایندگی برده و درخواست پیش فاکتور کنید . اگر می خواهید در زمینه افت قیمت هم مدعی شوید که من معمولا توصیه می کنم از خیر آن بگذرید (به دلایل خداپسندانه) باید از نمایندگی درخواست قیمت خودروی صفر هم شود تا کارشناس بتواند میزان افت قیمت را نیز مشخص کند . بعد از دریافت تمامی این پیش فاکتورها و مدارک دیگر کارشناس هزینه کارشناسی ضررهای مالی شما ناشی از تصادف و در صورت نیاز ناشی از افت قیمت را مشخص می سازد و شما می توانید با استفاده این نظریه به دادگاه مراجعه کنید .


6- می توانید در دادگاه غیر از هزینه های ذکر شده هزینه های دیگری نیز که در این راه متقبل شده اید نیز درخواست کنید . این هزینه ها می توانند شامل مواردی مانند هزینه دادرسی ، هزینه وکیل ، هزینه کارشناس، هزینه ایاب و ذهاب ، هزینه پارکینگ و دیگر هزینه های مربوطه و زائد ایجاد شده باشد . بعد از باطل کردن تمبر که البته هزینه بالایی نیز دارد منتظر رای دادگاه باقی بمانید . نامه قبولی کروکی از طرف مقابل نیز ضمیمه درخواست تان کنید . معمولا حکم دادگاه به نفع شما خواهد بود به خصوص اگر تمامی مواردی را که گفته ام به خوبی انجام داده باشید . حالا در این مرحله اختیار با خودتان است که این مبالغ را از طرف مقابل دریافت کنید با نه . من که می گویم اگر می توانید گذشت کنید و در صورت داشتن بیمه بدنه از بیمه بدنه خودتان استفاده کنید . معمولا در صورتیکه طرف مقابل دارایی کافی برای پرداخت هزینه ها را نداشته باشد درخواست عسر و حرج می دهد و دادگاه پرداخت مبالغ را برای وی قسط بندی می کند . اگر نتواند قسط هم بدهد یا باید اموال منقولش شماسائی گردد تا مجبور به دادن هزینه گردد و یا اینکه حکم جلبش صادر شود که معمولا دادگاهها سعی می کنند این کار را نکنند و به نظر من بهتر است با مقصر یکجوری راه بیائید تا بتواند قرضش را بپردازد .


7- اگر بیمه بدنه دارید در این مرحله به بیمه بدنه خودتان مراجعه کرده و درخواست مابه التفاوت خسارت خودرویتان  از بیمه شخص ثالث مقصر  را بدهید . کپی چکی را که از بیمه شخص ثالث دریافت کرده اید را باید ارائه کنید . اگر هر دو بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه یکی باشد خیلی بهتر است . افت قیمت را هیچ نوع بیمه ای فعلا پوشش نمی دهد و این مبلغ در صورت نیاز باید از طرف مقابل دریافت گردد . این فرآیند ، فرآیند طولانی و خسته کننده ای است که به یک فرد بیکار نیاز دارد تا تمامی این مراحل را در روزهای متمادی طی کند . برای هر مرحله با ساختار فوق العاده با کیفیت !! ادارات ما باید ساعت ها و یا روزها وقت بگذارید تا نتیجه بگیرید . معمولا پیش فاکتور را نمایندگی ها به سادگی به شما نمی دهند مگر اینکه مطمئن شوند از آنها خرید می کنید ! به اعتقاد من اگر مابه التفاوت خسارت شما تا 3 میلیون تومان هست کلا قیدش را بزنید چو اصلا ارزشش را ندارد (من خودم تا 5 میلیون هم قیدش را می زنم) .


8- بی نهایت دقت کنید تا اصلا تصادف نکنید . این بهترین راه حل است .

جدیدتر قدیمی تر