وکیل خوب و ارزان برای تامین اجتماعی

 1- بارها از من پرسیده اند که می توانم وکالت کسی را در زمیه مشکلات تامین اجتماعی یا قانون کار یا مواردی دیگر بر عهده بگیرم و من معمولا جواب منفی داده ام چون وکیل نیستم . شاید هم یک روزی در این زمیه مدرکی بگیرم ولی واقعیت این است که وکیل شدن خیلی تفاوت دارد با مدررک حقوقی گرفتن و وکیل خوب علاوه بر داشتن اطلاعات کافی و تحصیلات مناسب قطعا به تجربه زیادی در دادگاه های ایران نیاز دارد . چون دادگاههای ما قوانین خاص خود را دارد ! البته در یک سری از شبه دادگاهها مثل کمیته های تشخیص و حل اختلاف اداره کار و یا کمیته های بدوی و تجدید نظر تشخیص مطالبات سازمان تامین اجتماعی از نظر من داشتن یک مشاور خوب کافیست . مشاوری که بگوید چه بکنید و چه نکنید و چه مدارکی را ارائه دهید و چه جوابی در برابر سوالات مختلف داشته باشید ؟ با این حال در این گونه هیات ها نیز داشتن یک وکیل خوب بسیار کمک کننده است البته اگر موضوع آنقدر باارزش باشد که ارزش پرداخت هزینه مناسب برای وکیل را داشته باشد!

2- بهترین خصوصیت یک وکیل باید صداقت وی باشد ، این موضوع از نظر من بر دانش و مهارت وی اولویت دارد . بارها دیده و شنیده ام که کاری محال بوده است که در جلسات اداره کار و یا تامین اجتماعی انجام گردد ولی وکیل قول داده است با آشناهائی که دارد مساله را حل کند و بعد از کلی پول گرفتن و زمان از دست دادن ، نهایتا با آوردن بهانه هائی قضیه را کنسل کند . خود من بارها در حوزه هائی که در آن زمینه اطلاعاتی دارم در پاسخ به مشاوره افراد گفته ام که محال است فلان کار انجام گردد ولی در جواب شنیده ام که فلان وکیل یا فلان نماینده بیمه یا فلان مشاور گفته است من آشنا دارم و مساله را حل می کنم . در اینکه با داشتن آشنا و پارتی بسیاری از کارها در این مملکت به نتیجه می رسند شکی نیست ولی نه هر کاری ! مثل اینکه شخصی 30 میلیون جریمه بیمه ای برایش از طرف تامین اجتماعی منظور شده است و مشاور و یا وکیل گفته است که آشنا دارد و مبلغ را صفر می کند . برای منی که سالها در این زمینه ها کار و مطالعه کرده ام می دانم که این گونه حرف ها به تعبیری حرف مفت است و محال است چنین اتفاقی بیفتد با این حال هستند کسانی که هنوز این حرف ها را باور می کنند . این موضوع هیچگاه از یادتان نرود که وکیل از راههای قانونی و پیچ و خم هائی که در قوانین می شناسد ، می تواند موکل را فریب دهد یا کار وی را به تعویق بیندازد .

3- نکته ای دیگر که باید توجه داشت این است که وکالت زمینه ای تخصصی است و یک وکیل در تمامی حوزه ها کارشناس نیست . به عنوان مثال حوزه های مثل طلاق و دادگاه خانواده ، مهریه ، چک ، قانون کار و تامین اجتماعی ، دیه و ... وکیل متبحر خاص خود را می خواهد . بنابراین بهتر است به وکلا و یا موسسات حقوقی ای مراجعه کرد که یا در زمینه تخصصی خاص فعالیت می کنند یا از وکلای مجرب در تمامی زمینه ها بهره مند هستند . به عنوان مثال من موسسات حقوقی خاصی می شناسم که صرفا در زمینه قانون کار و تامین اجتماعی فعالیت می کنند و در این زمینه خبره شده اند . البته موضوعی که باید به آن توجه داشت این است که اینگونه موسسات معمولا به نسبت وکلای منفرد هزینه بالاتری طلب می کنند و نسبتا قابل اعتمادتر هستند . البته نسبتا نه اینکه همیشه اینگونه باشد .

4- برای اینکه یک وکیل خوب پیدا کنید کار سختی در پیش دارید . با قشری روبرو هستید که در طول عمر زیاد به آنها مراجعه نخواهید کرد و حتی ممکن است صرفا یک بار به آنها مراجعه کنید و بنابراین نتوانید به درستی مناسب ترین وکیل برای خودتان را انتخاب کنید . قشری که البته روانشناسان خوبی نیز هستند و می دانند چه بگویند و چه نگویند تا اعتماد شما را جلب کنند ! زیاد به تبلیغات تلوزیونی (البته این مورد زیاد در کشور ما وجود ندارد) و یا مجلات و جراید و یا به خصوص تبلیغات اینترنتی تکیه نکنید ! به راحتی ممکن است گمراه شوید . ضمنا توجه داشته باشید که وکلا از تبلیغات منع شده اند بنابراین اگر پیامک آنها به دست شما رسید یا از راههای دیگر تبلیغاتی به شما ارائه دادند بدانید که زیاد نمی توان به آنها اعتماد کرد چون خودشان زیاد اهمیتی به قانون نمی دهند (البته در مملکت ما چه کسی می دهد !) .  یکی از بهترین کارها این است که به کانون وکلای دادگستری مراجعه کرده وسعی کنید اطلاعات کافی در مورد وکیل مورد نظر بدست بیاورید . در ضمن دقت داشته باشید که سن وکیل عامل چندان مهمی برای خوب بودن یا بد بودن وی نیست و البته جنسیت نیز اهمیت خاصی در این زمینه ندارد . می توان در این زمینه از مشورت و مشاوره با چند وکیل و مقایسه راهنمائی های آنها استفاده کرد ، در نتیجه می توانیم وکیلی را که اطلاعات بیشتر و تجربه بیشتری در پرونده های موفق داشته است را انتخاب کنیم .

5- گفته می شود که دو قشر پزشکان و وکلا با کم کردن سهمیه های آزمون های دستیاری و وکلا تعداد پزشکان متخصص و وکلا را کم کرده اند تا دستمزدهایشان بالا برود . این موضوع شاید برای پزشکان متخصص که در مواقع بیماری و حوادث نیاز حیاتی به آنها می باشد دقیقا صدق می کند اما از نظر من در مورد وکلا صدق نمی کند و  به نظر من نسبت به افرادی که از وکیل استفاده می کنند تعداد وکلا خوب است و کمبودی در این زمینه مشاهده نمی شود . بعضی وکلا امروزه از تعرفه ای که برایشان مشخص شده است تبعیت نمی کنند . این مضوع را لزوما به معنای خوب بودن وکیل نگیرید ! می توانید با مبالغ مناسب کسانی را که از تعرفه های مربوطه پیروی می کنند انتخاب کنید به ویژه این که ممکن است جوان باشند و انگیزه بیشتری برای حل مشکل شما داشته باشند ، انگیزه ای فراتر از مسائل مادی .

6- دقت داشته باشید که وقتی نهایتا وکیل مشخصی را انتخاب کردید بدانید چه اختیاراتی به وی می دهید و این اختیارات را در چه زمینه هائی می دهید ! وکیل معمولا تمامی اختیارات را دارا است مگر اینکه موکل از وی اختیارات خاصی را سلب کند ! مثلا شما می توانید صرفا اختیار مطالعه پرونده را به وکیلی بدهید و بعد با استفاده از اطلاعات وی وکیل مناسب تری را به صورت همکاری با وکیل  یا به صورت مجزا از وکیل قبلی انتخاب نمائید . البته بهتر است به وی اختیارات بیشتری بدهید تا در دادرسی و دادگاه بتواند بهتر از شما دفاع کند . ضمنا اگر به هر دلیلی احساس کرده اید که وکیل عمل خلافی را انجام داده است یا به هر دلیلی از وی شکایت داشتید می تواند به دادسرای وکلا واقع در کانون وکلای دادگستری هر استان مراجع نمائید .

جدیدتر قدیمی تر