شماره تلفن پرسش و پاسخ تامین اجتماعی

 1- یکی از سوالاتی که همیشه مطرح می شد و متاسفانه بعضا به یک عرف غلط هم درآمده است این است که بسیاری از کارفرمایان فکر می کنند بعد از 3 ماه باید کارگران خود را بیمه کنند درحالیکه چنین موضوعی کاملا غلط است و کارگر از روز اول استخدام باید بیمه شود . اهمیت این موضوع وقتی بیشتر می گردد که ممکن است در محیط کار در همان روزهای اول اتفاقی برای کارگر بیفتد که در صورت نداشتن پوشش بیمه ای هیچ سیستم حمایتی برای کمک به کارگر بیچاره وجود نداشته باشد !

2- یکسری شرکت ها در فضای مجازی کار می کننند . یعنی سایت ها و یا خدماتی هستند که در فضای اینترنتی بعضا کسب و کارهای سودمندی نیز دارند ولی چون دفتر کاری مشخصی ندارند و حتی شرکت هایشان را نیز ثبت نکرده اند امکان بازرسی از آنها برای بازرسان بیمه ای مهیا نیست . این دوستان بهتر است کارمندان خود را نیز بیمه کنند چون با تغیراتی که در نحوه بازرسی از کارگاهها در حال اتفاق افتادن است به زودی این نوع خدمات دهندگان نیز مجبور به بیمه کردن کارمندان خود می شوند .

3- کارگران زیادی هستند که از مزایای بیمه برخوردار نیستند چون کارفرما بیمه شان نمی کند . این افراد می ترسند در صورتیکه به اداره کار شکایت کنند یا درخواست بازرسی به شعبه بیمه مربوطه دهند کارفرما متوجه شود و اخراجشان کند . روش جدیدی برای بهبود فرآیند اطلاع رسانی و احقاق حق این بیمه شدگان به وجود آمده است : می توانند با شماره 1420 تماس گرفته و یا به شماره 10001420 پیامک دهند . بعد از پیامک دادن یا تماس ، همکاران سازمان موضوع را بررسی کرده و در صورت تایید کارگر را بیمه و کارفرما را جریمه می کنند . بعضی از کارفرماها بعد از این اتفاق ممکن است بخواهند کارگر را اخراج کنند ، سازمان این موضوع را مورد بررسی قرار داده و به این سادگی اجازه چنین کاری را نخواهد داد. این پیام صوتی یا پیامک در حکم شکایت از کارفرما می باشد و خلاء قانونی موجود را پوشش می دهد .

جدیدتر قدیمی تر