مدت زمان صدور رای در اداره کار

 1- من برای مبلغ و پرداخت سنوات شکایت کردم . مبلغ کارفرما را تایید کردند. آیا می توانم دنبال اجراییه رفته و مبلغ تعیین شده را دریافت کنم و بعد برای تغییر مبلغ و لحاظ کردن حق مسئولیت و دیگر موارد شکایت دیگری بنمایم؟ یا باید از دریافت آن صرفنظر کرده و مراحل شکایت را پیگیری نمايم ؟ اگر رای قطعی شده باشد و موارد دیگر را در شکایت نیاورده باشید هر چند می توانید در آن مورد شکایت کنید ولی معمولا هیات های تشخیص و حل اختلاف اداره کار اهمیت نمی دهند . بهتر است تمامی موارد را در یک شکایت پیگیری نمائید و سپس به دنبال اجرائیات و دیگر مسائل بروید.


2- من جايي كه كار مي كردم تعديل نيرو كرده ومن جزء اين افراد هستم . آيا مي توانم از بيمه بيكاري استفاده كنم ؟ هشت سال و نيم سابقه و 2 میلیون و 500 هزار تومان حقوقم بوده است.   چفدر حقوق در بيمه بيكاري به من می دهند ؟ بله می توانید استفاده کنید . کافی است از محل کارتان گواهی عدم نیاز بگیرید . بابت سابقه تان اگر تا به حال از مقرری بیمه بیکاری استفاده نکرده باشید و مجرد باشید 12 ماه و اگر متاهل باشید به گونه ایکه افراد تحت تکفل داشته باشید 18 ماه مقرری به شما تعلق می گیرد . 55 درصد میانگین حقوق و دستمزد مشمول کسر بیمه به عنوان حقوق به شما پرداخت می گردد و بابت هر کدام از افراد تحت تکفل 10 درصد اضافه می شود.


3- می خواستم بدانم برای گرفتن هزینه پروتز از تامین اجتماعی چه مدارکی باید همراه داشته باشم ؟ یعنی فاکتور چه جوری باید باشد ؟ با مهر فورشنده و امضای وی باشد . با توجه به تعرفه پرداخت می گردد.


4- من در اداره کار تقاضای برگشت به کار به همراه مطالبات را داده بودم که پس از چند ماه کارشناس اداره کار حکم برگشت به کار و پرداخت مطالبات را برایم صادر کرد . رای نهایی چه موقع صادر می شود و آیا رای کارشناس  رای نهایی است یا تغییر می کند  ؟ کارشناس اداره کار رای نمی دهد ! هیات تشخیص اداره کار که حداقل 3 عضو دارد این رای را می دهد . ضمنا طرفین می توانند ظرف 15 روز به رای اعتراض کنند و در این صورت هیات حل اختلاف نظر می دهد . هیات حل اختلاف 9 عضو دارد . رای هیات حل اختلاف قطعی است .


5- آیا می شود دو مستمری از دو سازمان مختلف را همزمان دریافت کنم ؟ شاید در قدیم ها می شد ولی اکنون نمی شود . صندوق های بازنشستگی به اطلاعات همدیگر دسترسی دارند و از این کار جلوگیری می کنند . فقط وقتی زن شاغل و یا بازنشسته است و بخواهد از مستمری همسرش استفاده کند می تواند این کار را انجام دهد.


6- من معلول و از کار افتاده کلی هستم و پدرم بیمه تامین اجتماعی بوده و بعد از فوت ایشان چون من تحت تکفل بودم بیمه حقوق پدرم رو به من میدهند و من الان به مدت چهارده سال بیمه تامین اجتماعی و مستمری بگیر هستم . چند سال است ازدواج کردم و دو فرزند دارم .الان سوالم این است که آیا شرایطی هست بتوانم بیمه بازنشستگی بشوم و به همسر و فرزندان من دفترچه تامین اجتماعی بدهند  ؟ یعنی خدای نکرده اگر من از دنیا رفتم بعدش حقوقم را به همسرم بدهند ؟ چون مستمری بگیر هستید چنین چیزی امکانپذیر نیست . البته تعجب می کنم چون مستمری افراد تحت تکفل به محض ازدواج قطع می شود !


7- من یک کامیون میکسر دارم و الان مدت شش ماه است راننده استخدام کردم .  به صورت شفاهی با هم قرار حقوق را گذاشتیم . ایشان گفتند خودشان بیمه هستند و من قرار 12/000/000 ریال حقوق را گذاشتم که از قرار تمام حق و حقوق که شامل سنوات ،  حق بیمه و ...ایشان مشغول کار شدند ! تا اینکه حدود 2 ماه قبل به گفتند خودشان از روی دیگ میکسر به پائین افتادند و دستشان شکست که البته مربوط به کار ایشان نبوده و نباید بالای دیگ می رفتند . در هر صورت من ایشان را یک نفر توسط آژانس به بیمارستان منتقل کرده و اقدامات پزشکی را انجام دادم . حتی پول برایش واریز کردم بعد از آن ایشان به شهرشان رفتند و من بطور مرتب از روی خیرخواهی پول حواله کردم ! بعد از دو ماه آمد و دوباره مشغول کار شد ولی بعد از یک گفت دیگر نمی خواهد کار کند و حقوق یک هفته را تسویه کردم و فردای آن روز دیدم احضاریه برای من آمده که تقاضای دو ماه حقوق که نبوده است و شکایت از من کرده تکلیف من چیست ؟ مساله کمی پیچیده می شود . اگر ایشان در دوران استراحت پزشکی بوده باشد وظیفه پرداخت حقوق شان با سازمان تامین اجتماعی است . اگر بیمه اجباری نبوده باشند معمولا کمک هزینه ایام بیماری به ایشان تعلق نمی گیرد . شما در هیات تشخیص یا جلسه تحقیق اعلام کنید که ایام بیماری شان بوده است و خودشان سر کار نیامده اند و باید بیمه هزینه اش را بدهد . اگر گفتند چرا بیمه نکردید بگوئید خودشان بیمه داشته است ! در هر صورت ایشان یا باید برای این دوران مدارک کارکرد ارائه کند و یا بابت استراحت از بیمه پول بگیرد . اگر بیمه اش خویش فرما یا رانندگان باشد احتمالا به ایشان تعلق نمی گیرد و البته تقصیری هم متوجه شما نیست . 

جدیدتر قدیمی تر