نحوه تقسیم حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی بین بازماندگان

 1- همین اول یک قانون را صریح بگویم . مستمری گرفتن دوگانه صرفا زمانیست که پدر و مادر هر دو مستمری بگیر باشند و فرزند پسر یا دختر آنها از مستمری آنها استفاده کند . در تمامی حالات دیگر اگر چنین اتفاقی هم افتاده باشد در صورتی که توسط هر کدام از صندوق ها مانند تامین اجتماعی ، لشگری و کشوری مستمری دوم برقرار شده باشد قطعا قطع خواهد شد و جریمه هم مسترد می گردد. به عنوان مثال اگر زنی مستمری همسر فوت شده اش را بگیرد و بخواهد مستمری پدرش یا مادرش را نیز بگیرد امکانپذیر نیست . حالا چه هر دو مستمری برای یک ارگان باشد یا برای دو ارگان مختلف فرقی در کلیت قضیه نمی کند . آنقدر اطلاعات در این زمینه گیج کننده و متناقض است و بعضا در بعضی سایت ها خوانده ام که کاملا قانونی است و هیچ مشکلی ندارد که مجبور شدم با بسیاری از کارشناسان خبره شعب و ستاد مرکزی سازمان تامین اجتماعی در این زمینه صحبت کنم و دقیقا به نتیجه فوق برسم .

2-سیستم تامین اجتماعی و دیگر صندوق ها مستقیما به سیستم بهشت زهرا و دیگر آرامستان های کشور لینک است و به محض درگذشت فردی اطلاعات وی به سیستم منتقل شده و مستمری وی قطع می گردد . ارتباط بین سیستم های تامین اجتماعی ، لشگری و کشوری آنلاین نیست بلکه با تاخیری 2 یا 3 ماهه اطلاعات در اختیار همدیگر قرار می دهند و همین اطلاعات باعث می گردد که شاغل بودن یا نبودن و مستمری بگیر بودن یا نبودن در صندوق های دیگر برای صندوق اصلی مشخص گردد . بنابراین اگر می توانید از دو صندوق با رعایت قوانین مستمری بگیرید صندوقی را انتخاب کنید که مستمری بیشتری به شما می دهد .

3-اینکه مستمری به چه کسانی تعلق می گیرد که کاملا مشخص است . به همسر ، فرزند مذکر نهایتا تا سن 20 سالگی مگر اینکه دانشجو باشد یا از کارافتاده کلی باشد و به فرزند مونث تا زمانیکه شاغل نشده و ازدواج نکرده باشد و یا ازکارافتاده کلی باشد. مجموع مستمری به تمام وراث در حد همان مستمری اصلی است و چیزی اضافه نمی شود . اگر شرایط مستمری بگیری یک از وراث حذف شود مستمری وی بین دیگر اعضا تقسیم می گردد . اگر پدر و مادر هم تحت تکفل باشند آنها نیز سهم می برند . در ضمن نوه ها و برادران و خواهران سهم نمی برند . این اشتباهی است که بارها دیده ام و در سایت ها و مقالات خوانده ام .

4-سهم ها مشخص است . همسر 50 درصد سهم می برد . فرزندان هر کدام 25 درصد و پدر و مادر هر کدام 20 درصد . مجموع این درصد ها باید صد در صد شود . مثلا اگر صرفا یک فرزند بود درصد همسر و فرزند دیگر به تناسب بیشتر می شود . اما اگر چند فرزند بودند سهم همسر از 50 درصد کمتر نمی شود و 50 درصد دیگر بین فرزندان تقسیم می گردد . با اگر متوفی دارای چند همسر بود 50 درصد سهم همسران بین آنها تقسیم می گردد . محاسبات کلا توسط نرم افزار انجام می گردد ولی پایه مشخصی دارد .

جدیدتر قدیمی تر