طلاق صوری و تامین اجتماعی

 1- معمولا ما ایرانی ها تا امتیازی به ما داده می شود آنقدر از آن استفاده می کنیم که دیگر نمی توان نام آن را استفاده گذاشت و کم کم به سمت سوء استفاده حرکت می کنیم . از سوء استفاده هم می گذریم و نهایتا شورش را در آوریم !! دلم نمی خواهد اینگونه صحبت کنیم ولی واقعیتی که در جامعه ما در جریان است همین است ! مثلا یادم هست برای معافیت سربازی شرایطی اعم از کفالت و سلامتی و ... قرار داده بودند که تا بخواهید از این قوانین آنقدر سوء استفاده شد که الان اگر کسی هم واقعا حقش باشد نمی تواند به سادگی از حق خود استفاده کند . مثلا لاغر بودن یا چاق بودن بیش از حد یکی از عوامل معافیت از سربازی بود و چه سوء استفاده هایی که از این قانون نشد و چه بلاهایی که جوانان برای سربازی نرفتن سر خود نیاوردند . یا اگر پسری ، تنها پسر خانواده بود و پدر در خانواده وجود نداشت می توانست معافیت کفالت بگیرد . متاسفانه با کمک یا بدون کمک یک سری از وکلا که از آب کره می گیرند آنقدر طلاق های تقلبی و صوری ایجاد شد که الان اگر کسی واقعا مادرش هم طلاق گرفته باشد ثابت کردنش بسیار سخت شده است . متاسفانه این قضیه طلاق های صوری به سازمان تامین اجتماعی و دیگر صندوق های بازنشستگی نیز کشیده شده است .

2- در قانون تامین اجتماعی و دیگر صندوق ها مثل سازمان بازنشستگی کشوری یا سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح قانونی وجود دارد که منبعث از قوانین پایه ای بیمه ای کشور است به این مضمون که اگر مستمری بگیر فوت کند و دختر وی شاغل نباشد و از سن قانونی بالاتر باشد و ازدواج هم نکرده باشد می تواند از مستمری پدر یا مادر خود استفاده کند . واضح است این قانون برای دخترانی گذاشته شده است که بعد از فوت پدر و یا مادر و نبود همسر پشتیبان مالی ندارند و قانونگذار برعکس پسران با علم به مشکلاتی که برای یک دختر بدون درآمد ممکن است به وجود بیاید این قانون را گذاشته است و قانون خیلی خوبی هم هست . اما این چند ساله تمامی صندوق های بیمه ای با پدیده ای روبرو شده اند به نام طلاق صوری برای استفاده از مستمری . در این حالت بعد از فوت بیمه شده اصلی که مستمری بگیر یا بیمه شده سازمان است ، دختر یا دختران وی که  ازدواج کرده اند به صورت دروغین و البته کاملا قانونی از همسر خود طلاق می گیرند و بعد صیغه مادام العمر می خوانند و دوباره با هم زندگی می کنند . حتی بعضا چند مدت برای فرار از دید بازرسی های مرسوم از هم جدا زندگی می کنند و بعد از برقرار شدن مستمری دوباره در کنار هم به خوبی و خوشی زندگی می کنند . این اتفاق باعث شده است میانگین سن کلی دریافت مستمری به نسبت دوران پرداخت حق بیمه ، به صورت بی سابقه در حال بالا رفتن باشد که این موضوع عواقب بدی برای تمامی صندوق های بیمه ای و در نتیجه بیمه شدگان دیگر دارد  (چون این ضررها معمولا از جیب دولت و یا نهادهای دیگر نمی رود و به صورت مستقیم و غیر مستقیم از جیب دیگر بیمه شدگان می رود ) .

3- موضوعی که باعث می شود من احساس خطر کنم صرفا وضعیت مالی تامین اجتماعی یا دیگر صندوق ها نیست . به عینه دارم می بینم که این موضوع مورد بحث اکثریت کارشناسان حوزه مستمری های تامین اجتماعی قرار گرفته است و بیم آن می رود با گسترش آن ، این قانون بسیار خوب که از حدود 6 سال پیش در حال اجراست به محاق فراموشی سپرده شود و یا دچار اصلاحاتی گردد که حتی ممکن است کسانی که واقعا حق شان باشد و نیاز به این مستمری اندک برای ادامه زندگی آبرومندانه دارند نیز از این حق محروم گردند . بدبختانه تر این است که هر جا در این مورد بحث می شود دیده ام اکثریت جامعه موافق این موضوع هستند و می گوید تا می توان باید از تامین اجتماعی و یا دیگر ارگانها کشید زیرا اینها خون مردم را در شیشه کرده اند و حالا دوزار پول هم به خود  مردم بدهند . این موضوع از آن نظر برای من ناراحت کننده است که به صورت غیر مستقیم این پول ها از همان افراد به مرور زمان گرفته می شود و به دیگر افرادی که حقی ندارند داده می شود و عدم مدیریت مناسب و نبود مدیران مناسب در اکثریت سازمانها و ادارات دولتی نباید باعث شود که ما از کاری حمایت کنیم که نهایتا به ضرر خودمان است . هر چه از این مستمری های ناحق بیشتر برقرار گردد شک نداشته باشید که دیگر خدمات سازمان و مبالغ مستمری دیگر بیمه شدگان به مرور زمان کاهش می یابد و این موضوع نهایتا به ضرر همه ماست . متاسفم که دیوار بی اعتمادی آنقدر بالا رفته است که هر عمل خلاف قانون بعضا مورد تائید قرار می گیرد . چون مدیر عامل سابق تامین اجتماعی اموال این سازمان را به امثال بابک زنجانی هدیه داده است پس باید ما هم هر کاری می توانیم بکنیم تا از این سازمان بهره برداری کنیم . این تئوری به هیچ وجه درست نیست . کار اشتباه را نباید با کار اشتباه دیگری ادامه داد ، هر چند خودم هم می دانم متاسفانه این حرف ها در جامعه ما مطلقا خریداری ندارد .

4- این موضوع به زودی زود حل خواهد شد . می دانم که در حال حاضر ،  امور مستمری ها در حال طراحی آئین نامه ای هستند که تا می توانند جلوی سوء استفاده از این قانون را بگیرند . امیدوارم بتوانند جوری طراحی کنند که سره از ناسره جدا شود . به گفته مهندس جنانی مدیر کل مستمری های سازمان تامین اجتماعی ، در سال 95 حدود 6 هزار نفر از این قانون به صورت غیر قانونی در حال استفاده کردن هستند که  تعدادشان به مرور زمان در حال افزایش می باشد. این نوع مستمری جزء خدمات بلند مدت سازمان است و روز به روز هزینه آن افزایش می یابد .  امیدوارم قانون را به گونه ای اصلاح کنند که اصل موضوع دچار خدشه نشود چون بعضی افراد واقعا مستحق استفاده از این مستمری هستند .

جدیدتر قدیمی تر