انتقال سابقه بیمه بین صندوق های بیمه ای

 1- قانون نقل و انتقال سوابق بیمه ای بین صندوق های بیمه ای مختلف یا همان کسورات بازنشستگی سالهای سال است که در جریان است و به روش های مختلف اجرا می گردد . آخرین قانونی که در این زمینه تدوین شد در سال 1395 بود که توسط مجلس شورای اسلامی تصویب گردید . با این حال هنوز نیز ابهامات فراوانی در مورد نحوه اجرای آن وجود دارد . در این قانون تسهیلاتی نیز برای رزمندگان و ایثارگران برای انتقال سوابق در نظر گرفته شده بود که نیاز به پرداخت هزینه ای نداشتند ! البته ظاهرا انتقال سوابق بیمه ای فعلا منتفی شده است زیرا قانون برنامه پنجم توسعه پایان یافته است ! یعنی در برنامه پنجم توسعه این قانون آورده شده بود و در برنامه ششم توسعه تمدید نشد ! به هر حال بهتر است مروری کوتاه بر این قانون داشته باشیم !


2- بهتر است اول در این مورد صحبت کنیم که این قانون در مورد چه افرادی می باشد ؟! به موجب این قانون افرادی که به علت استعفا ، بازخرید خدمت ( چه به صورت عادی این کار انجام صورت پذیرفته باشد یا اینکه توسط ارگان مربوطه تعدیل نیروی انسانی صورت پذیرفته باشد) ، اخراج ، انفصال دائم ، تغییر ساختار سازمانی ، انتقال ، واگذاری و یا به هر دلیل دیگر رابطه استخدامی شان با ارگان مورد نظر قطع شده و مشترک صندوق جدیدی شوند و یا اینکه به علت تغییر وضعیت استخدامی از قراردادی به پیمانی (کارکنان نیروهای مسلح) و پیمانی به رسمی آزمایشی نوع صندوق بیمه ای شان تغییر کند مشمول این قانونی می باشند .


3- اگر مستمری بازنشستگی ، بازماندگان ، ازکارافتادگی برقرار گردد دیگر به هیچ وجه نمی توان نقل و انتقال سوابق بیمه ای انجام داد . برای اینکه انتقال سوابق بیمه ای انجام شود خود بیمه شده باید رضایت کتبی داشته باشد و صرفا با درخواست وی ، قیم وی ، وکیل وی یا بازماندگان وی این کار انجام می شود . هیچ ارگانی نمی تواند سوابق بیمه ای فرد را بدون رضایت وی به صندوق دیگری انتقال دهد . ضمنا به غیر از پرسنل نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات بقیه پرسنل می توانند در زمان کار در صورت قبول ارگان مربوطه شان نسبت به انتقال سوابق حق بیمه شان اقدام کنند . در صورتیکه صندوق بیمه ای ، علاوه بر پشتیبانی از بازنشستگی پوشش ازکارافتادگی کلی و جزئی ، کمک هزینه ایام بیماری ، کمک هزینه ازدواج ، کمک هزینه ایام بیماری ، غرامت نقص عضو مقطوع و ... را نیز ارائه کند علاوه بر حق بیمه سهم درمان 1 درصد اضافه نیز به ازاء هر ماه حقوق ماهیانه باید به صندوق جدید انتقال دهد .


4- بعد از اینکه درخواست بیمه شده یا وکیل وی یا قیم وی به صندوق جدید ارائه گردد این صندوق 1 ماه وقت دارد تا درخواست بیمه شده را به همراه مستندات مربوطه به صندوق قدیمی ارسال کند . صندوق قبلی نیز 6 ماه زمان دارد تا مبلغ حق بیمه انتقالی را مشخص کرده و به صندوق جدید انتقال دهد . حق بیمه صندوق اول باید با توجه به نرخ تورم حساب گردد . صندوق دوم نیز براساس آخرین حقوق و دستمزد حق بیمه در صندوق قبلی یا حقوق و دستمزد فعلی وی در صندوق جدید (هر کدام بیشتر باشد) حق بیمه را حساب می کند . مابه التفاوت این دو مبلغ باید توسط خود متقاضی پرداخت گردد که این مبلغ را می توان به صورت قسطی نیز پرداخت نمود . اگر نوع استخدام برای بیمه شده تغییر کرده باشد و خود وی درخواست این انتقال را نداده باشد نیازی نیست هزینه ای بپردازد .


5- تغییری که امسال اتفاق افتاده است این است که تغییر اختیاری صندوق های بیمه ای از ابتدای امسال یعنی سال 1396 ممنوع شده است . دستورالعمل انتقال حق بیمه بین صندوق های مختلف تا پایان سال 1395 اعتبار داشت ، یعنی پایان برنامه پنجم توسعه . این موضوعی است که از طرف سازمان تامین اجتماعی که بزرگترین صندوق موجود است اجرایی گردیده است . یعنی کسانی که به هر دلیلی از محل کار قبلی خود جدا گردند (مواردی که در بند 2 همین قانون اشاره گردید) دیگر نمی توانند درخواست انتقال سوابق خود را به سازمان تامین اجتماعی را بدهند . تقاضای برعکس یعنی از سازمان تامین اجتماعی به دیگر صندوق ها نیز توسط این صندوق مورد قبول واقع نمی شود . البته اگر کسانی درخواست شان را پارسال داده باشند و روند اداری انتقال سوابق طول کشیده باشد و به امسال رسیده باشد همچنان می توانند از این قانون استفاده کنند .

جدیدتر قدیمی تر