شرایط بازنشستگی پیش از موعد تامین اجتماعی

 1-آنقدر قوانین در این مملکت زود به زود تغییر می کنند که آدم نمی داند چه بگوید ! این موضوع مساله بسیار حساسی است و می تواند تاثیر زیادی در زندگی همه افراد داشته باشد . شما فرضا روی سود بانکی مشخصی حساب می کنی و بعد می بینی سود بانک ها کاهش می یابد ! روی بازنشستگی در زمانی مشخص حساب می کنی و یک دفعه زمان آن افزایش می یابد ! یک روز می بینی رئیس جمهوری می آید همه را زودتر بازنشسته می کند ! بعدی می آید می گوید فشار بر صندوق زیاد شده است و مستمری بگیر زیاد داریم و در نتیجه سن و سابقه باید افزایش یابد ! یکی دیگر می آید یکسری از مزایا را حذف می کند ! قصه را طولانی نکنم ، واقعا نمی دانم با این تغییر قوانین پی در پی باید چکار کرد به خصوص وقتی در مباحث بیمه ای بحث 20 سال و 30 سال بعد مطرح است وافرادی هستند که دارند به گونه ای حق بیمه می دهند که در دوران پیری بتواند زندگی حداقل متوسطی را برای خود فراهم سازند و ممکن است تا آن موقع بارها این قوانین دستخوش تغییر شود ! واقعا در این مملکت روی چه چیزی می توان حساب کرد !

2- دیروز آقای مهندس جنانی ، یکی از قدیمی های تامین اجتماعی و مدیر کل محترم امور مستمری ها خبر بازنشستگی با 20 سال سابقه برای پرسنل بخش های درمانی را با هر شرایط سنی اعلام کردند . البته این بازنشستگی منحصر به بیمارستان های دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی مثل شهرداری ها ، تامین اجتماعی ، بانک ها و ... می شود . لزومی هم ندارد که کل این دوران را در این مراکز مشغول به کار بوده باشند و اگر دو سوم را هم شاغل بوده باشند کافی است . البته یک شرط هم دارد : دستگاه مربوطه باید با بازنشستگی شان موافقت کند !

3- این افراد نهایتا از 5 سال ارفاق در سابقه می توانند استفاده کند . یعنی حقوق شان براساس سنوات اصلی به علاوه سنوات ارفاقی پرداخت می گردد و البته مجموع سنوات اصلی و ارفاقی شان نباید از 30 سال بیشتر شود . میزان ارفاق برای بعضی شغل ها یک ماه در سال و برای بعضی شغل ها دو ماه در سال می باشد . شغل هایی که یک ماه ارفاق می گیرند عمدتا پست های کاردانی و کارشناس ارشد اتاق عمل ، هوشبری ، مامایی ، مسئول فنی آزمایشگاه و فوریت های پزشکی می باشد و شغل هایی که دو ماه ارفاق می گیرند کاردان ارشد های آزمایشگاه و مشاغل سخت و زیان آور مراکز درمانی و آزمایشگاهی است .

4- اگر کسی می خواهد از این قانون استفاده کند و شامل حالش می شود بهتر است همین امسال استفاده کند . کلا در این مملکت نمی شود به این قانون ها اعتماد کرد . ممکن است سال دیگر تمدید نشود !

جدیدتر قدیمی تر