خرید بیمه بدنه

 1- در ادامه مقاله قبلی در زمینه بیمه بدنه خودر به نکاتی اشاره می کنیم که در مورد آن صحبت نکرده بودیم . یکی از مواردی که در سوالات  افراد مختلف دیده ام این است که آنها فکر می کنند بیمه بدنه به بیمه شخص ثالث ارتباط دارد و اگر بخواهند از بیمه بدنه استفاده کنند تخفیف های مربوط به بیمه شخص ثالث شان از بین می رود . این موضوع مطلقا درست نیست و این دو نوع بیمه کوچکترین ارتباطی با یکدیگر ندارند هر چند هر دو مرتبط با بیمه مسئولیت خودرو می باشند . برای بررسی بیشتر و بهتر این موضوع ادامه مقاله را در سایت ما مطالعه نمایید .


2- همانطور که گفتم آسیب های وارده به خودرو به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم می شوند . البته از نظر من احتمال روی دادن حوادث فرعی در جامعه ما از حوادث اصلی بیشتر است ! نکته مهم این است که برای اینکه بتوانید آسیب های فرعی خودرو را تحت پوشش بیمه بدنه درآورید اول باید خطرات اصلی را خریداری کرده باشید . خطرات اصلی همانطور که قبلا گفتیم حوادث رانندگی ، آتش سوزی و سرقت می باشند . سقوط خودرو از بلندی و یا واژگونی خودرو و برخورد اجسامی به خودرو در حالتی که در جایی پارک کرده اید و یا در حال رانندگی جزئی از پوشش حوادث رانندگی می باشد . در زمینه آتش سوزی صرفا آتش سوزی بر اثر تصادف مد نظر نیست و آتش سوزی در اثر صاعقه یا حوادث طبیعی دیگر نیز مشمول این پوشش می شود . در پوشش سرقت هم ملاک سرقت خود خودرو است و لوازم جانبی خودرو به هیچ وجه ملاک نیست و اگر بخواهید خودرو را از نظر وسایل جانبی نیز بیمه کنید باید حق بیمه جداگانه ای در این زمینه بپردازید .


3- اما بهتر است در مورد آسیب های فرعی به خودرو نیز توضیح دهیم . مثلا شما می توانید سیستم صوتی و تصویری خودرو ، لاستیک و رینگ های مربوطه آن را نیز تحت پوشش بیمه بدنه قرار دهید . دقت داشته باشید که برای بیمه این موارد باید حق بیمه جداگانه و البته کمتری پرداخت کنید و در صورت سرقت آنها بیمه درصدی از هزینه آن را پوشش می دهد و مقداری را به عنوان فرانشیز کم می کند . شاید جالب باشد بدانید که شما می توانید پوشش رفت و آمد را هم خریداری کنید . پوشش رفت و آمد به این معنا است که اگر به هر دلیلی مثل تصادف یا آتش سوزی و یا سرقت شما نتوانید تا مدتی از خودرو استفاده کنید و یا خودروی جدیدی تهیه کنید می توانید مبالغی بابت رفت و آمدتان در شهر از بیمه بگیرید . البته این موضوع ابدی نیست و حد و حدودی دارد و زودتر باید این مشکل را حل نمائید . در صورتیکه به علت صاعقه حادثه ای برای خودروی شما ایجاد گردد جزء پوشش های اصلی بیمه بدنه است اما سیل و زلزله جزء پوشش های فرعی است !! علت این تفاوت برای من مشخص نیست !


4- اگر مایعات شیمیایی و یا اسید بر روی خودرو بپاشد مطمئنا نیاز به نقاشی مجدد و حتی در بعضی مواقع صافکاری دارید . احتمال پاشیدن این مواد در تعمیرگاههای ایران با افراد غیر ماهری که در این مراکز شاغل هستند وجود دارد ، افراد مریضی که به هر دلیلی دنبال آسیب رساندن به دیگران هستند هم در جامعه ما کم نیستند و ممکن است مشکلات اینچنینی برای خودروی شما ایجاد کنند . پوشش شکسته شدن خودرو هم وجود دارد که به نظر من واقعا پوشش مسخره ای است . اگر خوردن جسم خارجی باعث شکستگی شیشه شود و بیمه هزینه آن را قبول کند از بهترین انواع پوشش ها است اما مشکل اینجاست که صدمه به شیشه بابت خوردن جسم خارجی مثل سنگ تحت پوشش این نوع بیمه قرار نمی گیرد و صرفا اگر به دلیل دیگری مثل سردی هوا شیشه بشکند بیمه هزینه را تقبل می کند . احتمال روی دادن این اتفاق هم انقدر ناچیز است که به نظر من بیمه نشود بهتر است !!همچنین شما می توانید با پرداخت مبلغی در صورتی که به خارج از ایران سفر می کنید در آنجا نیز تحت پوشش بیمه بده قرار گیرید ؟! به نظر شما چند درصد با خودروی شخصی به بیرون از کشور سفر می کنند !!


5- یکی از بحث هایی که در زمینه پوشش بیمه بدنه مطرح است این است که آیا برای پرداخت هزینه نیاز به کروکی پلیس است یا نه ؟ تا جائیکه بنده دستورالعمل های مربوطه را خوانده ام جایی ندیده ام که به کروکی پلیس اشاره کرده باشد (در بیمه شخص ثالث به کروکی پلیس اشاره شده است) . البته رویه ای که به صورت عرف درامده است این است که تنها یک بار بدون داشتن کروکی می توان هزینه مربوطه را از بیمه گرفت و از دفعه دوم به بعد باید کروکی تهیه گردد . حالا این کروکی یا مستقیم توسط افسر کشیده شده است و یا اینکه بعد از شکایت به هیات حل اختلاف توسط کارشناسان آن هیات (همان افسران راهنمائی و رانندگی بازنشسته) کشیده شده باشد . البته داشتن کروکی قطعا کمک کننده است و تاثیر مثبتی می گذارد با این حال نظر اصلی و میزان هزینه مربوطه و اصلا پرداخت یا عدم پرداخت هزینه بستگی به نظر کارشناس شرکت بیمه دارد . مشکل اصلی هم در همنجا است . شکایتی که بسیاری از بیمه شدگان بدنه دارند این است که به نسبت بیمه شخص ثالث که پای محاکم قضائی هم حتی ممکن است به میان آید قوانین بیمه بدنه شفافیت مناسب را ندارد و کارشناسان بیمه به تعبیری به سمت شرکت بیمه غش می کنند و بسیاری از حوادث و هزینه ها را نادیده می گیرند به گونه ایکه به قول دوستی در این زمینه اگر یک بار از بیمه بدنه برای جبران هزینه های خودرویتان استفاده کنید دیگر محال است بیمه نامه تان را تمدید کنید . دوست ندارم این دید بدبینانه را افزایش دهم چون به هر حال این سایت ، سایتی در زمینه تبلیغ بیمه ها است ولی باید توجه کرد که اگر شرکت های بیمه مشتریان را به عنوان مشتریان طولانی مدت در نظر می گرفتند شاید بعضی رفتارها را در هنگام دادن هزینه های مربوطه انجام نمی دادند .!!!


6- توجه داشته باشید که اگر در سانحه ای مقصر نبودید ولی بیمه شخص ثالث طرف مقابل تان کفاف هزینه هایتان را نمی داد وارد یک بازی مار و پله عجیب غریب برای دریافت خسارت  باقیمانده از طرف مقابل و یا بیمه بدنه تان می شوید که آنقدر این فرآیند طولانی است که نیاز به یک مقاله دیگر با جزئیات کامل دارد که به زودی آن را منتشر می کنم . فقط به طور کلی بگویم با توجه به زمان و هزینه ای که باید در این راه بگذارید (منهای اعصابی که از شما خرد خواهد شد) اگر تفاوت هزینه تصادف با هزینه جبرانی بیمه شخص ثالث طرف مقابل تا حد 3 یا 4 میلیون تومان است به نظر من از خیرش بگذرید بهتر است . تجربه این مسائل را دارم که می گویم !

جدیدتر قدیمی تر