پرداخت حق بیمه از دو کارگاه

 1- بنده نزدیک به ۲۶ ماه برای دو پیمانکار کار کردم . به عنوان سرپرست کارگاه و نماینده پیمانکار در پروژه . پیمانکار اول حقوق بنده رو کامل پرداخت نمود ولی بیمه برایم واریز نکرد . پیمانکار دوم نه حقوقی پرداخت کرد و نه بیمه ای . با توجه به اعتماد به دومی بنده تا الان شکایتی مطرح نکرده ام . ولی الان می خواهم شکایت کنم . ایا به حقم میرسم ؟ در ضمن بنده تاییدیه ای از طرف کارفرما مبنی بر اینکه ۲۶ ماه فعالیت داشتم بعنوان نماینده ایشان دارم.امضا و اسم بنده نیز بعنوان نماینده پیمانکار پای تمامی صورت وضعیتهایی که ایشون گرفته ، موجود هست . ممنون می شوم راهنمایی بفرمایید ؟ منطق حکم می کند از هر دو نفر شکایت کنید . برای اینکه در هیات های تشخیص و حل اختلاف اداره کار به نتیجه برسید باید کارکردتان را به اثبات برسانید . گواهی حضور و غیاب ، فیش دریافت حقوق ، گواهی پرداخت حقوق به حساب ، کپی صورت وضعیت هایی را که می گوئید و هر مدرکی که کارکرد شما را ثابت کند در این زمینه می توانید مورد استفاده قرار دهید . درخواست حقوق معوقه ، بیمه ، حق اولاد ، بن خواروبار ، حق سنوات ، عیدی ، پایه سنوان و ... را داشته باشید.  


2- من لیست بیمه رو تهیه  و روی سی دی رایت کردم . تامین اجتماعی نسبت به شماره شناسنامه یکی از پرسنل ایراد گرفته است  بخواهم ویرایش کنم چه باید بکنم؟ معمولا وقتی شعبه تامین اجتماعی به لیست ایراد بگیرد شما هنوز پرداخت انجام نداده اید . بنابراین سی دی خود را پس گرفته و با ویرایش شما شناسنامه مربوطه لیست اصلاحی صادر نمائید .


3- ببخشید یه سوال در مورد بیمه تکمیلی داشتم .کسی که بیماری خاص دارد و فقط از بیمه تامین اجتماعی استفاده می کند میتواند از بیمه تکمیلی برای هزینه درمان استفاده کند ؟ بستگی به بیماری دارد ! بسیاری از بیمه های تکمیلی اگر به صورت خانوادگی باشد یا انفرادی در ابتدا معاینه می کنند و ممکن است نپذیرند و البته دوره انتظار هم دارند . اما اگر بیمه تکمیلی تان گروهی باشد تفاوت خاصی با دیگر بیمه شدگان نخواهید داشت.


4- بنده تاریخ 17 همین ماه حدود ساعت 7:45 صبح  موقع پیاده کردن خانمم از ماشین و دور زدن با ایشان برخورد کردم . زنگ زدم 115 ولی به علت استرس زیاد فراموش کردم با 110 تماس بگیرم . متاسفانه ساق پای خانمم از دو قسمت شکستگی دارد و عمل شده و برایش پلاتین گذاشته اند. در اورژانس بیمارستان موقع تحویل کلانتری بیمارستان صورت جلسه نمودند. در حال حاضر کروکی لازم دارم که تو کلانتری نامه دادند که بدهم به افسر راهنمایی رانندگی . افسر هم نوشته باید کارشناس سه نفره نظر بدهند ! آیا به نظر شما کارم با مشکل روبرو نمی شود ؟ امکانش هست که کارشناسان نظر مخالف بدهند ؟ در چنین مواقعی که احتمال صحنه سازی برای دریافت دیه از بیمه وجود دارد و بارها این موضوع پیش آمده است برای جلوگیری از ایجاد هر گونه شائیه معمولا هیات سه نفره نظر می دهند . با توجه به چگونگی تصادف و نوع آسیب همسرتان نظر می دهند و معمولا مشکلی پیش نمی آید و عمدی نبودن حادثه به سادگی قابل تشخیص است .


5- من حدود دو هفته پیش با یک ماشین تصادف کردم و دچار شکستگی بینی همراه با جابجایی شدم و دو زخمه حارصه هم در صورتم ایجاد شده است و الان دارم از بیمه شخص ثالث ماشین ضارب استفاده می کنم . به غیر از آن ، بنده خودم را چهار ماه پیش بیمه حوادث تا سقف بیست میلیون کردم . آیا بنده به غیر از بیمه شخص ثالث فرد خاطی میتوانم از بیمه حوادث که خودم  را بیمه کردم استفاده کنم . آیا بیمه حوادث شامل پرداخت دیه هم می شود ؟ بستگی به بیمه نامه تان دارد . در صورت ایجاد حادثه معمولا در بیمه های حوادث موارد فوت و نقص عضو باعث می گردد که غرامت مربوطه پرداخت گردد . موارد نقص عضو توسط بیمه های مختلف تعیین می گردد ولی آسیب هایی را شامل می شود که دائمی بوده و برگشت ناپذیر باشد . بهتر است بیمه نامه تان را بخوانید و موارد تحت پوشش غرامت نقص عضو را مطالعه نمائید و ببینید تعلق می گیرد یا نه !


6- من تازه در یک کارگاه اسکلت فلزی مشغول به کار شدم . سه روز پیش حادثه ای برایم پیش آمد که منجر به شکستن مچ دست چپم شد ! ضمنا از طرف شرکت تا امروز هیچ اقدامی جهت بیمه تامین اجتماعی برای من صورت نگرفته است و کارفرما هم بسیار بی اعتنا می باشد . الان چطوری میتونم از ایشان شکایت کنم و آیا دیه به من تعلق می گیرد . دکتر یک ماه استراحت نوشته است . باید بروم پزشک قانونی ؟ وزارت کار ؟ بیمه ؟ یا دادگاه ؟ متاسفانه چون بیمه تامین اجتماعی نیستید نمی توانید از غرامت نقص عضو تامین اجتماعی یا مستمری از کارافتادگی  مربوطه بهره مند شوید . نمی توانید بابت  استراحت تان هم چون بیمه تامین اجتماعی نیستید کمک هزینه بگیرید . تنها دیه به شما تعلق می گیرد که باید با شکایت در کلانتری یا دادسرا علیه کارفرما و نامه آنها به پزشکی قانونی مراجعه کنید . بعد از ارائه نظریه پزشکی قانونی و رای دادگاه باید از کارفرما یا بیمه مسئولیت وی دیه تان را بگیرید.


7- کارفرمای بنده برای من از دوجا 15 روزه بیمه رد می کند ! آیا این کار به ضرر ما نیست ؟ نه مشکل خاصی ندارد . اگر ماه را به طور کامل پوشش می دهد .


8- اینجانب 5 سال مانده تا بازنشسته شوم . در حال حاضر حق بیمه ام با حداقل حقوق رد می شود .چنانچه در 2 سال آخر درخواست نمایم که بر اساس حقوق واقعی  در لیست بیمه لحاظ شود و مبلغ آن زیاد است آیا این شبهه را برای تامین اجتماعی ایجاد نمی کند که چطور حقوق از حداقل به این مبلغ افزایش یافته است در 2 سال آخر فعالیت کاری ؟ قطعا این شبهه ایجاد می شود و با استفاده از بازرسی تحقیقی  لیست حق بیمه شما رد می گردد . بهتر است حداقل برای 5 سال حق بیمه را با مبلغ بالا پرداخت نمایید! ضمنا این قانون تا 2 سال دیگر احتمالا عوض خواهد شد و صحبت هایی است که ملاک 5 سال آخر و یا حتی بیشتر بشود.


9- در صورت وجود سه گزارش پزشکی قانونی بعد از۶ ماه و بهبودی مصدوم . آیا تجمیع گزارشات مبنای تعیین دیه خواهد بود یا گزارش آخر؟ تجمیع گزارشات مبنا قرار می گیرد .

جدیدتر قدیمی تر