آیا دریافت دو مستمری همزمان امکانپذیر است؟

 1- واقعیت این است که تمام تلاش همگی ما بیشتر صرف کار و در نتیجه بدست آوردن پول می شود . نمی خواهم در این مورد قضاوت کنم که این کار ، کار درستی است یا نه ؟ بحثم در مورد این است که نهایتا به روزهای خواهیم رسید که توان کافی برای کار کردن و کسب درآمد نخواهیم داشت و باید بدون کارکردن و با استراحت از حاصل دسترنج چندین ساله مان استفاده کنیم . ممکن است سرمایه گذاری در بانک یا بورس یا جای دیگری انجام داده باشیم ! ممکن است ملکی مسکونی یا تجاری یا اداری تهیه نموده و با اجاره دادن آن درآمدی کسب کنیم ؟ نمی توان انکار کرد که داشتن مستمری در سنین پیری روشی است که اکثر افراد برای گذران امور از آن بهره می گیرند ! روشی که کمتر مخاطره آمیز است هر چند نهایتا زندگی را در حد متوسط رو به پائین نگه می دارد زیرا مبلغ دریافتی مبلغی نیست که با نیازهای دوران بازنشستگی سازگاری داشته باشد ! نیازهایی که نسبت به دوران جوانی و یا میانسالی بیشتر شده است و در عوض آن درآمد شخص کمتر شده است !؟ راههای مختلفی برای حل این مشکل وجود دارد ! مانند اینکه هم مستمری را بگیریم و هم در جایی دیگر سرمایه گذاری کنیم و یا اینکه تا می توانیم سعی کنیم مستمری بیشتری دریافت کنیم ؟ شاید یک راه دیگر نیز هنوز وجود دارد ؟ اینکه از دو جا مستمری بگیریم ؟! حالا این دو مستمری را یا خود با پرداخت مبالغی درست کرده باشیم و یا اینکه یک یا هر دو از شخص دیگری به ما رسیده باشد !؟ ولی آیا چنین چیزی امکانپذیر است ؟ در ادامه در این مورد بیشتر صحبت  می کنیم !


2- یکی از ساده ترین روش های دریافت مستمری دوگانه برای فرزندانی است که پدر و مادرشان بیمه شده تامین اجتماعی یا بیمه شده سازمان های مختلف هستند . حتی اگر هم پدر و هم مادر بیمه شده ، مستمری بگیر تامین اجتماعی باشند در صورت فوت ، مستمری شان به فرزندانشان یا پدر و مادرشان در صورتیکه شرایط داشته باشند می رسد . دختران تا وقتی که ازدواج کنند و یا شاغل گردند و پسران تا وقتی که تحصیل می کنند می توانند از این دو مستمری استفاده کنند . البته این موضوع به همین سادگی تصویب نشد و تا قبل از سال 1390 بعضا یکی از این دو مستمری پرداخت نمی گردید که با رای دیوان عدالت اداری در سال 1390 این مساله حل شد .


3- توجه داشته باشید که تمام قوانین موجود در زمینه دریافت مستمری در سازمان تامین اجتماعی معمولا از طرف سازمان های دیگر مانند سازمان بازنشستگی کشوری یا سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح و حتی بیمه روستائیان و عشایر نیز اجرا می گردد . یکی از مسائلی که محل مناقشه شدید بوده است این است که اگر زن و شوهر هر دو مستمری بگیر یا بیمه شده یا کارمند تامین اجتماعی یا ارگان های دیگر باشند و در صورتیکه مرد خانواده فوت کند و همسر وی نیز مستمری بگیر باشد آیا وی می تواند از این مستمری استفاده کند . طبق قانون فعلی جواب مثبت است و همسر می تواند هم از مستمری خودش و هم از مستمری شوهر فوت شده استفاده کند . در هنگام نوشتن قانون برنامه ششم توسعه قرار بود این موضوع حذف گردد و همسر بیمه شده متوفی صرفا بتواند از یکی از این دو مستمری استفاده کند که نهایتا با اعتراضات صورت پذیرفته این بند از قانون برنامه ششم توسعه حذف گردید .

4- یک مورد دیگر که بسیار جالب است برای شخصی اتفاق می افتد که  خود مستمری بازنشستگی بگیرد و یا همسرش  فوت کرده باشد و از مستمری همسرش استفاده بکند . حالا اگر این خانم بخواهد از مستمری پدر خود هم استفاده کند  اگر هر دو صندوق یکی باشد امکانش نیست . یعنی اگر پدر و همسر وی (یا خود وی) هر دو بیمه پرداز تامین اجتماعی (یا هر دو صندوق یکسان دیگر) باشند امکان چنین چیزی وجود ندارد ولی اگر صندوق بیمه شدگان متفاوت باشد در کمال تعجب می توان از هر دو مستمری استفاده کرد (مثلا وقتی همسر وی مستمری بگیر تامین اجتماعی باشد و پدر وی مستمری بگیر لشگری یا کشوری) . قبلا صندوق های مختلف مانند نیروهای مسلح یا کشوری یا تامین اجتماعی چنین چیزی را قبول نمی کردند که نهایتا دیوان عدالت اداری در این زمینه رای وحدت رویه ای در سال 1390 صادر کرد و این موضوع را قانونی تشخیص داد (هر چند این موضوع از نظر بنده مطلقا منطقی نیست و با عقل جور در نمی آید) .


5- ناگفته پیداست که بیمه های عمر تجاری فرآیندی متفاوت از صندوق های بازنشستگی دارد . بنابراین در صورتیکه با سپرده گذاری مستمر در بیمه های عمر و سرمایه گذاری این بیمه ها به مرحله ای برسید که بتوانید در مدت زمان مشخصی مستمری ماهیانه دریافت کنید این مستمری هیچ ارتباطی با مستمری های دریافتی از صندوق های تامین اجتماعی و دیگر صندوق ها ندارد و می توانید از آنها در کنار هم استفاده کنید .

جدیدتر قدیمی تر