تعریف اروتز و پروتز

 1- منظور از اروتز و پروتز که تامین اجتماعی هزینه آن را به بیمه شدگان خویش می دهد چیست ؟ پروتز وسیله ای کمکی است که جانشین عضو از دست رفته می شود تا عملکرد آن عضو را فعال سازد . اروتز وسیله ای است که در کنار عضو آسیب دیده یا عضوی که کارایی خویش را به مرور زمان از دست داده است قرار می گیرد تا بدشکلی های آن را جبران کند و یا قابلیت نگهدارندگی داشته باشد .


2- انواع پروتز ها را تعریف کنید ؟ انواع پروتز عبارتند از :


  • پروتزهای اندام تحتانی مانند پروتزهای پنجه ، سایم ، زیر زانو ، روی زانو ، بالای زانو ، لگن و مکمل . 
  • پروتزهای اندام فوقانی مانند پروتزهایی که به جایگزینی انگشت های قطع شده مورد استفاده قرار می گیرد ، پروتزهایی که در هنگام قطع دست از مچ ، قطع از زیر آرنج ، قطع از روی آرنج ، قطع بالای آرنج و قطع از شانه مورد استفاده قرار می گیرد و در مدل های زیبایی ، مکانیکی و بیو الکتریکی ارائه می شود . 
  • وسایل و ابزار آلات توانبخشی که جایگزین فعالیت عضو از دست رفته شوند .  

3- انواع اروتز را تعریف کنید ؟ انواع اروتز عبارتند از :


  • اروتزهای اندام تحتانی مانند بریس یک طرفه و دو طرفه زیر زانو ، انواع زانوبند ، بریس های بالای زانو ، انواع کفی طبی و کفش طبی 
  • اروتزهای اندام فوقانی 
  • اروتزهای ستون فقرات 
  • کولارهای گردنی 

4- وسایل کمک پزشکی (اروتز و پروتز) به کدام دسته از بیمه شدگان تعلق می گیرد ؟ اروتز و پروتز به بیمه شدکان اجباری ، اختیاری ، کارگران ساختمانی ، قالیبافان ، رانندکان ، مداحان ، نظام پزشکی ، نظام مهندسی ، بسیجیان ، نمایندگی بیمه و بیمه  کارفرمایی تعلق می گیرد . 


5- وسایل کمک پزشکی (اروتز و پروتز) به کدام دسته از بیمه شدگان تعلق نمی گیرد ؟ اروتز و پروتز به بیمه شدگان حرف و مشاغل آزاد ، هنرمندان و نویسندگان ، افراد معرفی شده توسط کمیته امداد و سازمان بهزیستی تعلق نمی گیرد .


6- آیا می توان به صورت اینترنتی اطلاعات اروتز و پروتز دریافتی را ثبت کرد ؟ نه نمی توان چنین کاری انجام داد . با توجه به قیمت اروتز و پروتز ، بررسی و تائید آن توسط پزشک معالج ، پزشک معتمد سازمان تامین اجتماعی و یا شورای پزشکی سازمان تامین اجتماعی انجام می گردد .

جدیدتر قدیمی تر