راهنمایی در مورد خرید بیمه عمر

 1- قبل از اینکه بخواهید بیمه عمر بخرید ، وضعیت مالی تان را  بررسی کنید . توجه داشته باشید که از نظر من بهتر است حداقل یک بیمه پایه داشته باشید . اگر کارمند یا کارگر باشید قطعا بیمه پایه دارید . منظور از بیمه پایه بیمه تامین اجتماعی یا بیمه نیروهای مسلح یا بیمه کارمندان دولت مرتبط با صندوق بازنشستگی کشوری است . اما اگر هیچکدام از این بیمه ها را ندارید به نظر من خودتان را بیمه تامین اجتماعی کنید ، بیمه ای به عنوان بیمه پایه ! حالا وقتی بیمه پایه شدید چه به صورت مستقیم این مبلغ را پرداخت کنید و چه از حقوق تان کم شود بابت بیمه عمر هزینه ای اضافی به خود تحمیل می کنید . بنابراین حساب و کتاب خود را دقیق انجام دهید چون برای رسیدن به سود مناسب در سنین بالا باید سالها بیمه پردازی کنید . صرفا امروز را نبینید و با گفتن یا علی شروع کنید و چند سال بعد پشیمان شوید و دیگر ندانید چه باید بکنید ! پوشش ها را درست انتخاب کنید . به نظر من اگر شما بیمه پایه داشته باشید دیگر نیاز به پوشش بیمه ازکارافتادگی و حوادث نخواهید داشت وصرفا بیمه سرمایه گذاری عمر که بعد از سال ها سرمایه تان را به همراه سود مربوطه به شما دهد بهترین گزینه است . علت اینکه چنین چیزی را می گویم این است که بابت هر پوشش شما ، مبلغی از حق بیمه پرداختی صرف می گردد و اگر پوشش های فوق را نخرید قطعا حق بیمه کمتری پرداخت خواهید کرد . وقتی حادثه ای برای شما پیش آمد و یا ازکارافتاده شدید مطمئنا بیمه پایه تان شما را به خوبی پوشش می دهد ! البته اگر پول کافی دارید پوشش های ازکارافتادگی و حوادث را هم بخرید .


2- به نظر من بهتر است ببینید چقدر پول های جزئی را در طول روز یا هفته یا ماه از بین می برید و صرف مواردی می کنید که سود آنچنانی ندارد . جمع این موارد می تواند به عنوان مبالغی که در بیمه عمر سرمایه گذاری می کنید بسیار سودمند باشد . این مبالغ را می توانید در بازه های زمانی ماهیانه ، سه ماهه ، شش ماهه و سالیانه پرداخت کنید . حتی اگر نمی توانید مبلغی از حقوق تان را به این کار اختصاص دهید باور کنید با جمع آوری این مبالغ می توانید با کمترین مبالغ موجود یک بیمه عمر بخرید .


3- به نظر من بهتر است حق بیمه را به صورت ماهیانه پرداخت نکنید . وقتی بخواهید حق بیمه را به صورت ماهیانه پرداخت کنید ممکن است یادتان برود و کمی تاخیر بیفتد . یا در ماه خاصی احتمالا در آن روز پول کافی نداشته باشید . اگر اقساط حق بیمه ماهیانه تان را در سررسید مشخص پرداخت نکنید مطمئنا از سود مشارکت شما کاسته می شوید و طبیعتا ضرر می کنید (این سود مشارکت معمولا در پایان سال محاسبه شده و به مبالغ پس اندازی تان اضافه می گردد) . هر چه طول دوره زمانی پرداخت حق بیمه بیشتر باشد سود بیشتری به شما تعلق می گیرد به شرطی که در ابتدای دوره حق بیمه را پرداخت کنید . علت آن این است که سودی که به پس انداز شما تعلق میگیرد روز شمار است و طبیعتا اگر حق بیمه یک سال را در ابتدای سال پرداخت کنید بالاترین سود ممکن به شما تعلق می گیرد . اگر امکان چنین کاری را ندارید حق بیمه را 6 ماهه پرداخت کنید و اگر بازهم نشد 3 ماهه پرداخت کنید و نهایتا در بدترین حالت ماهیانه پرداخت کنید . به هر روشی که پرداخت می کنید حق بیمه هر دوره را در ابتدای آن دوره پرداخت کنید .


4- پوشش های بیمه ای را به بهترین نحو ممکن انتخاب کنید . شرکت های بیمه ای مختلف پوشش های متنوعی را ارائه می کنند که شامل پوشش فوت به هر علت ، فوت بر اثر حوادث ، امراض خاص و ... می باشند . بهتر است پوشش فوت به هر علت را بین 25 تا 30 برابر حق بیمه پرداختی سالیانه انتخاب کنید . این عدد بهترین گزینه ممکن است .


5- در هنگام خرید بیمه نامه توجه داشته باشید بهتری گرینه این است که برای مدت طولانی (در بدترین حالت 15 سال) و در حالت های معمول 20 سال و در بهترین حالت 30 سال بیمه پرداز باشید . هیچ وقت به این فکر نکنید که بین 1 تا 5 سال می خواهید حق بیمه پرداخت کنید . پرداخت در این روش به ضررتان است و حتی اگر بیمه نامه تان را بازخرید کنید خیلی ضرر می کنید و سرمایه گذاری در بانک سود بیشتری نسبت به آن برایتان داشت . بنابراین خود را برای پرداختی طولانی مدت آماده کنید . همچنین توجه داشته باشید که اگر به هر دلیلی نتوانستید یک یا چند قسط تان را بپردازید ادامه بیمه نامه با هر روشی که بتوانید و با هر میزان سود یا ضرری که برایتان داشته باشد بهتر از این است که بیمه نامه تان را بازخرید کنید .


6- بیمه های عمر و سرمایه گذاری انواع مختلفی دارند که تنها در جزئیات با هم متفاوت می باشند . کلیت کار آنها یکی است و اسامی مختلف ممکن است نشاندهنده توجه خاص به یکی از پوشش های آن دارد . بنابراین هر کدام از موارد زیر جزء بیمه های عمر و سرمایه گذاری محاسبه می شود : 


  • بیمه عمر و پس انداز 
  • بیمه بازنشستگی یا بیمه تامین مستمری بازنشستگی 
  • بیمه عمر و تامین آتیه 
  • بیمه اندوخته ساز 
  • بیمه عمر و تشکیل سرمایه 
  • بیمه تامین هزینه جهیزیه 
  • بیمه تامین هزینه تحصیلات 
  • بیمه جامع زندگی 
  • بیمه زنان خانه دار یا بیمه بازنشستگی زنان خانه دار 

7- همین امروز اقدام کنید . این کار را به سال های آینده موکول نکنید . اگر پدر و مادرتان در دوران کودکی برایتان یک بیمه نامه خریداری می کرد در هنگام جوانی و شروع زندگی سرمایه مناسبی داشتید . به این نکته توجه کنید که سرمایه گذاری در بیمه عمر در سنین بالا سود خاصی ندارد و اگر در این سنین می خواهید شروع کنید بهتر است این کار را برای یکی از فرزندانتان انجام دهید . 

جدیدتر قدیمی تر