ارائه درخواست کمیسیون پزشکی تامین اجتماعی

 1- درصورتیکه کسی به علت بیماری یا حادثه نتواند به کار خود و لاجرم بیمه پردازی ادامه دهد میتواند برای ازکارافتادگی به شعب تامین اجتماعی درخواست دهد . شعب تامین اجتماعی بعد از بررسی این موضوع که درمان بیمه شده خاتمه پیدا کرده باشد بیمه شده را به کمیسیون پزشکی معرفی می کند . حداقل سوابق بیمه ای برای ارسال پرونده به کمیسیون برای بیماری های عادی ضروری است . در مورد حادثه هیچ شرط مربوط به سابقه بیمه ای وجود نخواهد داشت .

2- ما با 5 نوع رای به طور کلی در کمیسیون پزشکی مواجهیم :

الف- رای ازکارافتاده کلی که به معنای عدم توانایی کار بیمه شده به میزان 66 درصد است و در صورت تحقق شرایط بیمه ای ، بیمه شده مستمری حداقلی یا بیشتر را دریافت می کند .

ب- رای ازکارافتادگی جزئی که به معنای عدم توانائی کار بیمه شده با درصدی بین 33 تا 66 درصد است . بیمه شده ای که حادثه دیده باشد در این حالت مستحق دریافت مستمری جزئی است . این حقوق ممکن است به حداقل حقوق نرسد .

ج- رای نقص عضو مقطوع که به معنای عدم توانائی کار بین 10 تا 33 درصد است . در این حالت بیمه شده مستمری دریافت نمی کند و صرفا غرامتی دریافت می کند که مبلغ نسبتا مناسبی می باشد .

د- رای عدم ازکارافتاددگی که به معنای عدم توانائی کار کمتر از 66 درصد برای بیمه شدگانی است که به علت بیماری به کمیسیون پزشکی مراجعه می کنند . در این حالت هیچ مبلغ خاصی به بیمه شده تعلق نمی گیرد .

ه- رای ادامه درمان که به معنای ادامه درمان بیمه شده و مراجعه مجدد وی در مراحل بعدی است .

3- البته کمیسیون پزشکی وظایف دیگری نیز به عهده دارد . به عنوان مثال در مورد فرسایش جسمی و روحی افرادی که دارای مشاغل سخت و زیان آور هستند نظر می دهد ، در مورد تغییر نوع کار ، محل کار و ساعات کاری افراد رای می دهد . همچنین در مورد ازکارافتاده بودن بیمه شده در بدو بیمه پردازی و یا در زمان معافیت از خدمت سربازی نیز نظر می دهد.

4- فرزندان ، هسمر و پدر و مادر بیمه شده اصلی که شرایط سنی استفاده از خدمات تامین اجتماعی به واسطه پدر و یا مادر را نداشته باشند نیز باید برای بررسی میزان ازکارافتادگی به کمیسیون پزشکی تامین اجتماعی مراجعه کنند . در صورت تائید ازکارافتادگی در کمیسیون پزشکی تامین اجتماعی انها نیز می توانند از مزایای بیمه تامین اجتماعی بیمه شده اصلی مانند مستمری ، دفترچه بیمه و ...  استفاده کنند .

5- این مقاله به علت اهمیت بیش از پیش آن ادامه خواهد یافت و موارد جدیدی ارائه خواهد گشت .

جدیدتر قدیمی تر