وکیل خوب برای دریافت بیمه بیکاری

 


1- سلام مجدد ! شرایط احراز بازنشستگی چیست ؟ آیا من با 16 سال سابقه بیمه پردازی که از سال 81 شروع شده و 38 سال سن و در صورت تایید هشت سال سابقه مشاغل سخت وزیان آور که 4 سال اضافه می شود آیا می توانم این 4 سال را به 16 سال سابقه کنونی که 38 سال هم سن دارم اضافه کنم و در کارنامه ام ثبت شود یا باید شرایط دیگری نیز داشته باشم تا بتوانم این 4 سال را به کارنامه ام اضافه کنم؟ از راهنمایی تان ممنون و سپاسگزارم ؟ برای محاسبه 4 درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور اگر قبل از 14 مهر 1380 باشد باید 4 درصد مستمری محاسبه شده نیز حساب گردد و به ازاء هر ماه دریافت گردد و اگر بعد از آن تاریخ باشد صرفا 4 درصد حق بیمه همان ماه مشمول مزایای سخت و زیان آور باید محاسبه گردد . شعب مورد اول را می گذارند در هنگام بازنشستگی محاسبه و لحاظ می کنند زیرا باید میزان مستمری را محابسه کنند تا 4 درصد ثانویه را بتوانند دریافت کنند . اگر سابقه مشاغل سخت و زیان آور مربوط به مهر ماه 1380 به بعد باشد معمولا لزومی ندارد تا زمان بازنشستگی صبر کرد هر چند بعضی از شعب به اشتباه این کار را انجام می دهند.


2- شوهر خواهر بنده بنا هستن و برای خودش هرماه پول بیمه تامین اجتماعی پرداخت می کند. از روی داربست یک ساختمان دو طبقه حدود 6 متر سقوط می کند و دچار شکستگی و آسیب فراوان می شود. کارفرما ابتدا شفاهی گفته ساختمان بیمه هست اما بعد معلوم شده است که بیمه نبوده. ایشان هم کلاه و کمربند و توری و ... نداشته اند. کارفرما از اقوام نزدیک است. مصدوم از ابتدا شکایت نکرده چون فکر کرده که کارفرما از او حمایت خواهد کرد اما الان بعد از گذشت دو سه ماه کارفرما هیچ کمک و توجهی به او نکرده است. ایا اگر شکایت کند به نتیجه ای خواهد رسید یا خیر؟ ممنون اگر راهنمایی دقیق بفرمایید بزرگوار ؟ ایشان از دو طریق می توانند غرامت بگیرند . چون احتمالا بیمه تامین اجتماعی ایشان بیمه کارگران ساختمانی بوده است می توانند با گزارش حادثه ناشی از کار که توسط بازرس کار پر می شود و البته در زمان حادثه باید پر می شده است به تامین اجتماعی مراجعه کرده و درخواست شرکت در جلسه کمیسیون پزشکی و دریافت غرامت نقص عضو یا ازکارافتادگی دهند . بابت ایام استراحت نیز می توانند کمک هزینه ایام بیماری بگیرند . البته چون 3 ماه گذشته است به سختی بتوان این کار را به سرانجام رساند . بابت دیه نیز می توانند بر علیه کارفرما در دادسرا شکیات کرده و با توجه به پرونده درمانی و نظریه پزشکی قانونی از ایشان مطالبه دیه کنند . اگر ساختمان بیمه نبوده است خود ایشان باید دیه را پرداخت کنند . 


3- من حق بیمه سربازی را پرداخت کرده ام . در حالی که قبل از سربازی سابقه پرداخت بیمه دارم .آیا می توانم مبلغ پرداختی را پس بگیرم؟(گویا کسانی که قبل از سربازی سابقه پرداخت بیمه دارند برای احتساب خدمت سربازی به عنوان سابقه کار ملزم به پرداخت حق بیمه نیستند!) اگه بخواهم پس بگیرم به کجا مراجعه کنم ؟ این قانون مربوط به کسانی است که قبل از 7 مرداد  1385خدمت سربازی شان تمام شده است و در صورتیکه این شرایط را دارید باید درخواست بازپس گیری مبالغ پرداختی حق بیمه را بدهید . در غیر این صورت به شما تعلق نمی گیرد. 


4- من حدود سه سال سابقه بیمه تامین اجتماعی داشتم . بعد از آن 18 ماه ازبیمه بیکاری استفاده کردم و درحال حاضر قصد دارم برای بیمه قالیبافی اقدام کنم. ایا این سه تا بیمه رو میشه به هم وصل کرد بطوری که یک سابقه بیمه طولانی مدت داشته باشم ؟ نیازی به اتصال آن نیست . تمامی سوابق بیمه ای تامین اجتماعی منجمله ایام دریافت مقرری بیمه بیکاری با هم جمع می گردند . می توانید از سایت سازمان مجموع سوابق تان را به سادگی ببینید. 


5- ما  شرکتی مسئولیت محدود ثبت کردیم و دو نفر از اعضای شرکت در یک پیمان بیمه رد کردیم . حال برای مفاصا حساب اداره که کارفرما بوده حتی یک نفر را هم به عنوان اینکه خودش شاغل بوده (از اعضای هیئت مدیره که لیست بیمه دادیم)تایید نمی کند .حالا ما چقدر جریمه می شویم مجموعا بیست ماه بیمه برای دو نفر رد کردیم  . چند درصد  کل قرارداد پنجاه و چهار میلیون و نیم بوده ؟ سوالتان مشخص نیست ! شما باید برای دریافت مبالغ پروژه مفاصا حساب از تامین اجتماعی بگیرید . با توجه به نوع قرارداد ، حق بیمه تعیین می شود و مقادیری که به عنوان حق بیمه در لیست رد می کند از مبلغ حق بیمه مقطوع  کم می شود و مابقی را باید پرداخت کنید . در قراردادهای پیمانی پرداخت حق بیمه ربطی به کارفرما ندارد و ایشان باید صرفا مفاصا را از شما دریافت کنند . جریمه برای چه چیزی ؟ 


6- چرا گاهی پس از تغییر میزان پرداختی به اشخاص در لیست بیمه ، سازمان آنرا قبول نمی کند ؟ همیشه موفق و پایدار و در پناه حق باشید ! معمولا در اواخر دوران بیمه پردازی این اتفاق می افتد . نظر سازمان بر این است که چون بیمه شده می خواهد بازنشسته شود در 2 سال آخر به صورت غیر عادی حق بیمه اش را بالابرده است تا مستمری بیشتری دریافت کند و این خلاف عدالت است . در مواقعی که بیمه شده درخواست مقرری بیمه بیکاری می دهد نیز چنین اتفاقی می افتد و باز هم سازمان حساس می شود . اما به طور کلی این موضوع به نفع سازمان است و دلیلی ندارد مخالفت کند . 


7- سلام وقت بخیر ! خیلی ممنون از اینکه جوابگوی سوالات هستید . بنده یک فاکتور مربوط به چاپ بنر دادم مخابرات به ارزش یک میلیون تومان .  حالا بعد از چند وقت مخابرات  نامه ای داده به من که ببرم تامین اجتماعی برای مفاصا حساب  ! تامین اجتماعی هم می گوید باید 185 هزار تومن واریز کنم که برای بنده به هیچ وجه قابل توجیه نیست ! چون بنده شخصا کار می کنم وکارگر ندارم ! خواهشمندم راهنمایی بفرمایید ؟ در ضمن باتوجه به اینکه بنده شخصا ماهیانه حق بیمه به میزان 240 هزار تومن پرداخت میکنم آیا با این مفاصا حساب تغییری در حق بیمه بوجود می آید و اینکه آیا به اداره دارایی هم نسخه ای از آن ارسال میشود؟ به اداره دارایی نسخه ای از آن فرستاده نمی شود . براساس بخشنامه 14 حق بیمه مقطوع برایتان بریده اند . باید اعلام می کرده اید که حق بیمه تان را پرداخت می کنید به صورت اختیاری تا حق بیمه مقطوع قرارداد را صفر کنند . البته معمولا در مورد بیمه های اجباری یعنی بیمه های کارفرمایی این کار را انجام می دهند . گرفتن مفاصا حساب تغییری در حق بیمه نمی دهد ولی دادن حق بیمه به صورت اجباری باعث می شود که دیگر نیازی به مفاصا حساب نداشته باشید . 


8- من تازگی با شرکتی آشنا شدم و قراره استخدام بشم . اول قرار بود تمام وقت بشه ولی الان مي گویند پاره وقته ! الان بیمه یا حقوق چه جوری حساب مي شود ؟  بیمه براساس ساعت کاری و دستمزد ساعتی پرداخت می شود . مبلغ حق بیمه 30 درصد پرداختی به شما می باشد . 

جدیدتر قدیمی تر