محاسبه دیه براساس نظریه پزشکی قانونی

 ​1-تلاش دارم با حفظ امانت داری کامل محاسبات دیه را برای حوادث مختلف نشان دهم . به دلایلی سعی می کنم صرفا حوادثی را مورد بررسی قرار دهم که بر اثر تصادفات رانندگی ایجاد شده است و عموما از محل بیمه شخص ثالث پرداخت می شود . همچنین نظریه های پزشکی قانونی را انتخاب می کنم که نسبت به موارد قبلی اطلاعات جدیدتری در اختیار شما قرار دهد . تاکید می گردد که تمامی اسامی و مراکز حذف می گردد تا صرفا بر اطلاعات فنی متمرکز گردیم . ضمنا تاکید می کنم که بررسی نظریه های فوق صرفا نظر بنده بوده و لزوما نظر قانونی یا نظر قضات و کارشناسان دادگستری نیست . با ما همراه باشید .

 

2- مورد زیر را با دقت بررسی می کنیم :

 

 

معمولا در پزشکی قانونی در هر زمینه ای با پزشکان متخصص رشته مربوطه نیز مشورت می گردد . در مثال بالا ردیف (1) یعنی سائیدگی حارصه آرنج چپ چون نوع آسیب از نوع حارصه است و در دست اتفاق افتاده است 0.5 درصد دیه دارد که در سال 1396 معادل 1 میلیون و 50 هزار تومان می شود . اگر این حادثه در صورت اتفاق افتاده بود دو برابر می شد و 1 درصد دیه داشت . در ردیف (2) دو منطقه سائیدگی خلف ساعد چپ از نوع حارصه اتفاق افتاده است که مثل ردیف قبلی هر کدام 0.5 درصد دیه کامل دارد که روی هم می شود 1 درصد دیه کامل که در سال 1396 معادل 2 میلیون و 100 هزار تومان . در ردیف (3) یک منطقه سائیدگی قدام زانوی چپ اتفاق افتاده است که باز هم از نوع حارصه است (حارصه آسیبی است که منتهی به خونریزی نگردد) و 0.5 درصد دیه کامل دارد که در سال 1396 معادل 1 مییلیون و 50 هزار تومان می شود .

 

3- در ردیف (4) مثال بالا سائیدگی مچ دست راست اتفاق افتاده است که از نوع حارصه است . حارصه معمولا آسیب جدی نیست ولی آن هم دیه خاص خود را دارد . دیه ردیف فوق 0.5 درصد دیه کامل است که در سال 1396 معادل 1 میلیون و 50 هزار تومان می باشد . اما ردیف (5) نکته جالبی دارد : تورم دست راست که ارش دارد . ارش یعنی اینکه در قوانین برای ان دیه مقدر مشخص نشده است و پزشکی قانونی بعد از 1 یا 2 بار معاینه میزان آن را مشخص می کند . بنابراین تا زمان معاینه مجدد نمی توان در مورد آن نظر داد . ردیف (6) یعنی کبودی پهلوی راست ، 0.15 درصد دیه کامل دارد که در سال 1396 معادل 315 هزار تومان مبلغ آن می شود . اگر این کبودی در صورت بود 2 برابر این مقدار دیه داشت . ردیف (7) که ردیف آخر می باشد شکستگی استخوان ترقوه سمت راست است که بالاترین دیه ممکن را دارد . اگر استخوان ترقوه درمان نشود یا با عیب درمان شود 50 درصد دیه کامل دارد که در سال 1396 معادل 105 میلیون تومان می شود ولی اگر بدون عیب درمان شود 4 درصد دیه کامل دارد که در سال 1396 معادل 8 میلیون و 400 هزار تومان می شود . چون ترقوه جزء مهمی در بدن محسوب می گردد تفاوت دیه درمان شدن یا نشدن آن بسیار زیاد است .

 

4- به نظریه پزشکی قانونی زیر که کمی مفصل تر است توجه بفرمائید :

 

 

 

در این مورد با موضوعاتی جدید روبرو می شویم که به ترتیب و دقیقا برایتان توضیح می دهم . در ردیف (1) جراحت از نوع دامیه است که در سر ایجاد شده است . جراحت دامیه جراحتی است که باعث خونریزی می گردد و معمولا بدون بخیه خوب می شود . اگر در سر و صورت اتفاق بیفتد 2 درصد دیه کامل دارد و اگر در بقیه اعضای بدن اتفاق بیفتد 1 درصد دیه کامل دارد . در این مورد چون در سمت راست سر ایجاد شده است 2 درصد دیه کامل دارد که در سال 1396 معادل 4 میلیون و 200 هزار تومان می شود . در ردیف (2) دو نوع آسیب داریم . جراحت دامیه که چون در دست چپ است 1 درصد دیه کامل دارد و در سال 1396 معادل 2 میلیون و 100 هزار تومان می شود و کبودی دست چپ که 0.15 درصد دیه کامل دارد که در سال 1396 معادل 315 هزار تومان می شود . در ردیف (3) جراحت دامیه آرنج چپ 1 درصد دیه کامل دارد که در سال 1396 معادل 2 میلیون و 100 هزار تومان می شود . (چون اکثر جراحت ها از نوع دامیه است به نظر می رسد حادثه شدید بوده است) .

 

5- در ردیف (4) که جراحت دامیه آرنج راست است باز هم 1 درصد دیه کامل دارد که معادل 2 میلیون و 100 هزار تومان در سال 1396 دیه دارد . ردیف های (5) و (6) و (7) و (8) چون همگی جراحات از نوع حارصه است و همگی در مناطقی غیر از سر و صورت اتفاق افتاده است هر کدام 0.5 درصد دیه کامل دارد که به نرخ امسال یعنی سال 1396 معادل 1 میلیون و 50 هزار تومان دیه دارند . ردیف (9) کمی مبهم است . سیاه شدگی وسیع در حال جذب سمت راست کمر کمی مبهم است . این مورد را سیاه شدگی در نظر می گیریم و نه کبودی (چون دیه این دو با هم فرق دارد و دیه سیاه شدگی دوبرابر کبودی است) در نتیجه 0.3 درصد دیه کامل معادل 630 هزار تومان دیه در سال 1396 محاسبه می شود . در ردیف (10) که سطح جراحت حارصه وسط و خلف کمر است کلا یک حارصه بدن در نظر گرفته می شود و 0.5 درصد دیه کامل دارد که معادل 1 میلیون و 100 هزار تومان می شود (در سال 1396) .

 

6- ردیف (11) دیه بالایی دارد . اگر شکستگی ترقوه چپ بدون عیب درمان شود 4 درصددیه کامل دارد که معادل 8 میلیون و 400 هزار تومان می شود (در سال 1396) . این علی الحساب قضیه است و اگر درمان نشود یا با عیب درمان شود 50 درصد دیه کامل محاسبه می شود که معادل 105 میلیون تومان می شود (سال 1396) . در نظریه فوق در این زمینه نظر نهایی داده نشده است و به نظر می رسد بعد از 6 ماه  درمان ، نظریه نهایی در این زمینه داده می شود . ردیف (12) آسیب نسج نرم قدام ران چپ ارش دارد و این ارش باید توسط پزشکی قانونی مشخص گردد . در معاینه دوم این ارش مشخص می گردد . در ردیف (13) با جراحت متلاحمه روبرو هستیم . جراحت متلاحمه بر روی پا که 1.5 درصد دیه کامل دارد و معادل 3 میلیون و 150 هزار تومان دیه آن است (در سال 1396) .  جراحت متلاحمه معمولا از حارصه و دامیه عمیق تر است و خونریزی ایجاد می کند و باید حتما بخیه شود . در مورد پارگی تاندون نیز پزشکی قانونی بعد از معاینه مجدد می تواند ارش تعیین کند .

 

7- در ردیف (14) که به شکستگی ستون فقرات در محل مهره دوازدهم پشتی و اول کمری اشاره دارد باید مشخص گردد که چه عوارضی دارد و الان نمی توان در مورد آن صحبت کرد . از 10 درصد دیه کامل تا کل دیه و حتی در مواردی بیشتر از 1 دیه کامل دیه دارد . توجه داشته باشید که مراد از شکستن ستون فقرات ، شکستن یک یا چند مهره از مهره های ستون فقرات به جز مهره های گردن و استخوان دنبالچه می باشد . ردیف (15) باید بعد از معاینه مجدد ارش آن مشخص گردد و در ردیف (16) که آسیب نخاع در محل مهره دوازدهم پشتی است ارش دارد و این ارش معمولا با توجه به مساحت ناحیه آسیب دیده مشخص می گردد .

جدیدتر قدیمی تر