حق بیمه بازاریاب

 1- اگر دست من بود شغل بازاریابی را جزء شغل های سخت و زیان آور قرار می دادم ! شاید به این موضوع بخندید ولی به نظر من ، این شغل کارشناس خودش را می خواهد که علاوه بر اینکه آموزش کافی دیده باشد ، چنین شغلی در ذاتش نیز باشد ! این مورد دوم را معمولا جایی اعلام نمی کنند وهمواره اینگونه وانمود می شود  که با یک کلاس آموزشی و یا با مطالعه سی دی و یا کتاب خاصی شما می توانید به مرور زمان تجربه کسب کنید و بازاریاب موفقی بشوید !!! نظر من را بخواهید چنین چیزی اصلا صحت ندارد و این شغل باید در ذات کسی باشد تا بتواند در آن موفق گردد ! از مبحث اصلی ام دور نشوم . غیر از سختی این شغل یکی از بزرگترین مشکلاتی که بازاریابان دارند این است که معمولا توسط کارفرمایان بیمه نمی شوند ! متاسفانه سازمان تامین اجتماعی و البته از آن مقصرتر اداره کار شرایطی را فراهم آورده است که به راحتی بتوان قانون بیمه اجباری کارگران را در مورد بازاریابان دور زد و عملا آنچنان حمایت خاصی از این افراد نمی گردد ! 


2- برای بیمه بازاریاب ها معمولا کارفرمایان حالات مختلفی در نظر می گیرند . بعضی ها بعد از مدتی حقوق ثابت و حق بیمه  و پورسانت در نظر می گیرند . بعضی ها حقوق ثابت کم و پورسانت را در نظر می گیرند. اما اکثریت ، فقط پورسانت در نظر می گیرند و کلا کاری به بیمه کردن بازاریاب ها ندارند !! حالا بحث ما در مورد بیمه بازاریاب ها هست ؟ دو نظریه در این مورد مطرح می گردد : نظر اول : طبق ماده 2 قانون کار ، کارگر کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد ، حقوق ، سهم ، سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می کند و بازاریاب ها هم به هر حال بابت یکی از این عناوین در حال کار هستند و بنابراین باید بیمه شوند . البته این نظریست که مخالفانی هم دارد که در مورد آن صحبت می کنیم .       


3- نظریه دیگری نیز در این مورد وجود دارد . طبق این نظر چون شخص بازاریاب ساعت کاری اش دست خودش است و کارفرما در ان نقشی ندارد مشمول قانون کار و بیمه تامین اجتماعی نمی شود !  در این نظر تنها در صورتی بازاریاب مشمول قانون کار و بیمه تامین اجتماعی می شود که با وی قراردادی امضا شود و وظایف وی در ان مشخص شود و ساعات کار روزانه معین گردد و اگر جز این باشد و حق بیمه برای وی رد گردد ممکن است توسط بازرس بیمه گزارش شود و جریمه شوید . 


4- نظریه دیگری نیز در این زمینه وجود دارد . البته به نظر من مشکل از قانون کار و تامین اجتماعی است که این همه تفاسیر گوناگون می توان از آن ارائه داد . طبق این نظریه در هر صورت بازاریاب برای شما کار کند مشمول بیمه تامین اجتماعی  می شود . کسانی که به این نظریه اعتقاد دارند علاوه بر مواد و بندهای فوق به بخشنامه 14 درآمد که مربوط به قراردادهای پیمانکاری نیز هست استناد می کنند و بازاریابی را اگر در محل کار نباشد جزء کارهای پیمانی می برند و دادن حق بیمه آن را اجباری !!! طبق این نظر تنها در صورتی می توان حق بیمه پرداخت نکرد که بازاریاب شریک باشد و شراکت هم قوانین خاص خودش را دارد که کار را بسیار سخت می کند !!!!

جدیدتر قدیمی تر