مراحل معاینات اولیه تامین اجتماعی

 1- معاینات اولیه در اکثر مفاهیمی که با بیمه ارتباط دارد ، موضوع مهمی می باشد . فرقی نمی کند این معاینات در مورد بیمه های اجتماعی باشد یا بیمه های تجاری . فرقی نمی کند بیمه بازنشستگی باشد ، یا بیمه درمانی یا بیمه بدنه خودرو یا بیمه مسئولیت کارفرما یا بیمه اموال یا بیمه آتش نشانی یا هر نوع بیمه دیگر.

2- چه بخواهیم و چه نخواهیم صداقت در جامعه ما هر روز بیش از روز قبل کمرنگ تر می شود. این بی صداقتی و یا بعضا دروغگویی در جاهای مختلف خود را نشان می دهد . یکی از این جاها معاینات اولیه مربوط به بیمه های درمانی است : حالا چه معاینات پزشکی مربوط به بیمه های اجباری و یا خویش فرما باشد یا معاینه بیمه های درمانی تکمیلی . در اینجا به بحث درباره معاینات اولیه بیمه های اجباری یا خویش فرما می پردازیم .

3- در معایینات اولیه معمولا فرمی به درخواست کنندگان می دهند که به صورت خوداظهاری بیماری هایشان را ذکر کنند . اکثرا معمولا بیماری ها یا سوابق جراحی هایشان را کتمان می کنند ولی باید بدانند که کتمان این موضوع لزوما اتفاق سودمند نیست . اولا داشتن بیماری هیچگاه مانع خدمات رسانی درمانی به هیچ بیمه شده ای نمی گردد بنابراین دروغگویی در این زمینه سودی ندارد . ثانیا داشتن سابقه بیماری و یا جراحی به هیچ وجه باعث افزایش حق بیمه نمی گردد (البته در بیمه های اجتماعی اینگونه است و ممکن است در بیمه های تکمیلی درمان اینگونه نباشد) . ثالثا در حالت ازکارافتاده شدن بیمه شده با سوابقی کمتر از آنچه برای بیمه شدن مورد نیاز است این نوع کتمان حقیقت می تواند شمشیر دولبه باشد !

4- معمولا در هنگام ازکارافتاده شدن افراد ، تاریخ ابتلاء بیماری منجر به ازکارافتادگی نکته مهمی است که بعضا ممکن است باعث عدم استحقاق دریافت مستمری گردد . اگر این تاریخ قبل از تاریخ بیمه شدن باشد یا در تاریخ هایی باشد که سوابق بیمه ای احراز نگردد پرداخت مستمری کنسل می گردد. اگر در معاینات اولیه از یک بیماری خاص بیمه شده از کارافتاده کلی شود و در مراحل بعد از بیمه پردازی به خاطر همان بیماری از کارافتاده کلی شود دیگر مستمری به وی تعلق نمی گیرد ، اما اگر در معاینات اولیه از یک بیماری خاص ازکارافتاده کلی نگردد در صورتیکه بعد از طی دوران بیمه پردازی بر اثر تشدید بیماری از کارافتاده کلی شود قطعا مستمری به وی تعلق می گیرد .

5- اگر در معاینات اولیه بیماری خاصی داشته باشد و کتمان گردد و سپس بعد از دوران بیمه پردازی ازکارافتاده کلی شود ، پزشکان ممکن است تاریخ ازکارافتادگی را قبل از دوران بیمه پردازی اعلام کنند که مستمری تعلق نگیرد در حالیکه اگر بیماری کتمان نشده بود شاید با درصدی کمتر از 66 استناد به همان بیماری صورت می گرفت و مستمری برقرار می شد. هر چند بعضی مواقع کتمان باعث فریب خوردن کمیسیون می گردد و ممکن است به نفع بیمه شده هم باشد.

6- "النجاه فی الصدق" : این سخن گرانمایه حضرت رسول اکرم (ص) را سرلوحه زندگیمان فرار دهیم . به باور من حلال همه مشکلات است . 

جدیدتر قدیمی تر