شرکت بیمه ایران

 1- بیمه ایران ، نامی که همه می شناسید. بیشترین مراجعه کننده را در زمینه  اکثریت بیمه نامه ها دارد. شاید نیمی از کسانی که خودرویشان را بیمه می کنند از بیمه نامه شخص ثالث این بیمه استفاده می کنند. از معدود بیمه های دولتی مانده (یا تنها بیمه دولتی مانده)  و از قدیمی های این صنعت. دارای بیشترین مراکز تامین خسارت ثابت و سیار. دارای متنوع ترین خدمات بیمه ای نسبت به تمامی بیمه ها. ارائه دهنده پکیج کاملی از خدمات آنلاین در حوزه بیمه های تجاری ، دارای نمایندگی هایی در داخل ایران و خارج از ایران ، یکی از 100 برند برتر ایران و ... حالا می خواهیم کمی دقیق تر به فعالیت های این بیمه بپردازیم . البته یکی از برنامه های اصلی بنده در اینجا این است که به صورت دقیق به فعالیت های اکثریت بیمه ها نظری بیفکنم ! و چه بیمه ای بهتر از بیمه ایران برای شروع این کار.

2- سهامدار اکثر شرکت های بیمه ای ایران ارگانهای بزرگ مالی مثل بانک ها ، شرکت های خودروسازی ، شرکت های کشتیرانی ، شرکت های نفتی و ... هستند . سهام شرکت سهامی بیمه ایران تماما دولتی بوده و متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران است . قبلا بیمه آسیا نیز چنین حالتی داشت که آن هم به بخش خصوصی واگذار شد. این دولتی بودن بعضا مانند شمشیر دولبه عمل می کند. طبیعی است که ممکن است در حوزه های مختلف بیمه ای تلاش و تکاپوی لازم برای ارائه بهترین خدمات به مشتریان وجود نداشته باشد زیرا آنچنان هم تعداد مشتری برای اکثریت شرکت های دولتی اهمیت خاصی ندارد و در هر صورت یک شرکت دولتی تا ابد پاینده خواهد بود . اما شاید یکی از محاسن دولتی بودن یک شرکت بیمه ای این است که در مواقعی که نیاز به ارائه خدماتی مانند دادن خسارت ، یا دادن مستمری یا دادن سود باشد با دستی بازتر عمل نموده و به تعبیری خساست بسیاری از شرکت های خصوصی و بعضا نوظهور در این زمینه را ندارند.

3- واقعیت این است که دولتی بودن بیمه ایران این حسن را دارد که در بسیاری از مواقع که نیاز به حل مشکلات بحرانی باشد با یک دستور از بالا مساله حل می شود . به عنوان مثال در زمان جنگ بیمه نفتکش ها یک مساله اساسی بود که بنابر دستور این مشکل توسط بیمه ایران حل گردید. هم اکنون در مشکلی که برای بیمه توسعه پیش آمد و این بیمه رسما ورشکست شد این بیمه ایران بود که با کمک بیمه مرکزی اکثریت خسارات افرادی را که در این زمینه دچار ضرر شده بودند پرداخت کرد و همچنان نیز پزداخت می کند ، افرادیکه بسیاری شان به خاطر مشکلات ناشی از عدم جبران خسارات توط بیمه توسعه حتی زندانی نیز شده بودند.  در زمان تحریم ها نیز بسیاری از مشکلات را این بیمه حل کرد و نه هیچ بیمه دیگری !  

4- یکی از بدیهای دولتی بودن یک شرکت این است که ممکن است یک نفر مثل احمدی نژاد پیدا شود و به هر دلیلی بواهد تمامی اعضاء هیات مدیره و مدیر عامل را در یک لحظه از کار برکنار کند. در یک لحظه یعنی حتی ممکن است این اتفاق شبانه روی دهد ! بعد می بینی یک گروه جایگزین می شوند و خودشان نهایتا سر از اوین در می آورند ! آنوقت متوجه می شوی همه اینها بهانه ای بوده است تا از بزرگترین بیمه ایران با قدرت مالی بالایش با تمامی قوا اختلاس صورت پذیرد . بماند که همه اینها رو شد و آن مرد هم که احکام شبانه می داد به تاریخ پیوست ! اما ضربه ای که به حیثیت بیمه ایران خورد آیا به زودی قابل رفع است ؟ اصلا محاسبات مالی این بیمه چگونه چنین سودی را داده است که بتوان با خیال راحت از آن اختلاس کرد ؟ در این زمینه نمی توان بیش از این توضیح داد خدا می داند ! ما حق بیمه می دادیم تا از یک پرونده تصادف منجر به مرگ چندین بار دیه پرداخت گردد ! دیگر چه بگویم !

5- بعدها باز هم در مورد این بیمه صحبت می کنیم.

جدیدتر قدیمی تر