بیمه حوادث دانش اموزی به چه افرادی تعلق می گیرد؟

 1- بنده حق بیمه اختیاری رو اینترنتی 30 آبان ماه پرداخت کردم . مهلت پرداخت دوم دی ماه بود، امروز متوجه شدم پول حق بیمه به حسابم برگشته و به علت خارج از مهلت پرداخت فیش جدید صادر نمی شود ! در حالی که رسید پرداخت اینترنتی رو دارم ! رسید پرداخت اینترنتی موفق بوده است  ! ممنون میشم راهنمایی کنید ! البته احتمالا منظورتان آذرماه بوده است . بهتر است با رسید پرداخت به امور فنی بیمه شدگان شعبه تان مراجعه کنید و مورد را توضیح دهید تا فیش به صورت حضوری برایتان صادر گردد . اگر نتوانید موضوع را ثابت کنید باید دوباره قرار داد ببندید که آن هم معاینات مجدد دارد و باقی قضایا !


2- دو نفر از برادران من که دانش آموز و تحت پوشش بیمه حوادث دانش آموزی هستند تصادف کردند البته خارج از مدرسه. آیا بیمه حوادث به ایشون تعلق می گیرد ؟ بیمه حوادث دانش آموزی فقط برای محیط داخل مدرسه است .


3- پدر و مادر بنده برای فردی کار می کردند که ایشان بعد از 29 ماه والدین بنده رو قبل از پرداخت حقوق ماه آخر اخراج کردند ! بعد به اداره کار مراجعه کردیم که متوجه ضایع شدن خیلی از حق و حقوقشون شدیم و در شکایتنامه ذکر کردیم ، بعد از 2 جلسه یک حکم از اداره کار دادند که کارفرما رو مکلف به پرداخت 29 ماه حق بیمه برای هر کدام از والدینم کرده بود و جمعا برای هردو 23 میلیون حق سنوات و حقوق و... حکم داده بودند . بعد از آن کارفرما اعتراض کرده بود و کار به جلسه حل اختلاف کشیده شد ! جلسه هیات حل اختلاف به تاریخ 1396/6/23 بود که قرار بود بعد از یک هفته و نهایتا 10 روز حکم حل اختلاف رو بدهند ، اما هنوز که حدودا دو ماه از این تاریخ گذشته حکمی نداده اند . شخصی که رئیس آن جلسه بوده به پدرم گفته بود که حکم رو می دهم، اما بعد از چند روز حرفش را تغییر داده بود و گفته بود که پرونده رو باید بدهم تحقیق و بعد از تحقیق حکم رو می دهم ! حالا دیشب یکی از کارمندای اداره کار به پدرم زنگ زد و گفتش که چهارشنبه صبح جلسه تحقیق هست بیاید ! سوالم از شما این است که دلیل موجهی هست که رییس جلسه حل اختلاف حکم رو نمی دهد و اینقدر طولش می دهد یا واقعا تخلف هست ؟ پدرم گفته بود اینقدر منو بازی ندید اگر قرار است حکم رو ندهید می روم پیش رئیس که همین شخص گفته بود اگه بروی به ضررت میشه و بهتره صبر کنی ! سوال بعدم هم این است که این جلسه تحقیق بعد از جلسه حل اختلاف که قراره چهارشنبه برگزار بشود قانونی هست یا خیر؟ اگه هست که طبیعتا باید مثل جلسات دیگه دعوتنامه بفرستند که برای ما نفرستادند ! به نظرتان طبق روال عادی هست این سیر یا پرونده از حالت عادی خارج شده ؟ منطقا بعد از یک هفته تا 1 ماه بعد از تشکیل هیات حل اختلاف رای صادر می شود . البته جلسه تحقیق هم کاملا قانونی است ولی باید دعوتنامه ارسال گردد اما دیده ام که تلفنی هم اطلاع می دهند . کلا به نظر من سیر آن غیر طبیعی نیست .


4- بنده دارای 30 سال سابقه پرداخت حق بیمه می باشم . در خواست سخت و زیان آور بودن شغل بنده در کمیته استانی اداره کار مورد تائید قرار گرفته است برای تمام 30 سال ! ولی تامین اجتماعی حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور 30 سال را از شرکت محل خدمت بنده مطالبه می کند و اعلام کرده است که حد اکثر 35 سال به من مستمری می پردازد که به نظر منصفانه نمی باشد خواهشمندم راهنمایی فرماید ؟ فکر کنم باید زودتر به فکر می افتادید و نهایتا تا 23 سال سابقه باید درخواست محاسبه مشاغل سخت و زیان آور و بازنشستگی می دادید . طبق قانون تامین اجتماعی بیشتر از 35 سال برای محاسبه مستمری مورد استفاده قرار نمی گیرد و این مورد را نمی توان کاری کرد !  ولی شاید مشکل شما این باشد که چرا برای هر 30 سال 4 درصد (و البته قبل از 14 مهرماه 1380 هشت درصد) مطالبه شده است که به نظر منطقی نمی رسد ! به نظر می رسد قانون تامین اجتماعی در این زمینه سکوت کرده است !


5- به طور ساعتی و دانشجویی در چاپخانه ای کار می کردم . کارفرما می گوید چون ساعتی هستی نمی توانم بیمه ات کنم. آیا به راستی چنین است ؟ نه چنین چیزی درست نیست . طبق قانون کار هر کس در قبال دریافت دستمزد برای کارفرما کار می کند مشمول قانون کار می شود و طبق ماده 148 قانون کار ، کارفرما وظیفه دارد وی را بیمه نماید . به ازاء هر 44 ساعت کارکرد باید 7 روز برای شما حق بیمه پرداخت گردد.


6- من یک سوال داشتم خدمت شما . من شوهرم به مدت 5 سال در یک گارگاه تولید شیشه دو جداره مشغول بوده ولی متاسفانه بعد 5 سال شوهر بنده رو اخراج کردند . مدرک اخراج شوهر بنده یک پیامک از سوی کارفرمای ایشان بود و طی مدت 5 سالی که شوهر من در این کارگاه مشغول به کار بوده است در پایان هر سال از شوهر من امضا می گرفتند ! الان با این وضیعت می توانم از این اقا شکایت کنم یا نه ؟ بعد ما به جز حقوق هیچ مزایای دیگری دریافت نکرده ایم مثل حق اولاد ، حق مسکن ، بن خوارو بار و هیچ چیزی دریافت نکردیم ! آیا الان می توانیم از این آقا شکایت کنیم ؟ قطعا می توانید شکایت کنید . امضا های کلی پایان سال معمولا چیزی را تغییر نمی دهد مگر با جزئیات باشد و به صورت محضری گرفته شود که حتی در مورد آن نیز می توان تحقیقات انجام داد ! بابت تمامی موارد مثل عیدی ، حق سنوات ، پایه سنوات ، بن خواروبار ، حق اولاد و ... شکایت کنید .


7- بنده در یکی از نمایندگی های ... به عنوان مشاور فعالیت می کردم . برای اینجانب بیمه ۱۴ روزه رد می شده است و مسئول نمایندگی هرماه به بنده یک کپی از چک پرداخت حقوق به مبلغ ۶۵۰ هزار تومان میدادند که امضا کنیم ولی پولی این وسط داده نمی شود! صرفا مدرک می گرفتند از من و دیگر همکاران . بنده هیچ گونه قرارداد کتبی با ایشان نداشتم و حقوق من در هر کاری به صورت درصدی محاسبه می شود . در پایان تیرماه که کنکور برگزار شد بنده کارم رو تمام کردم و از آنجا آمدم بیرون ولی کارفرما از پرداخت مابقی حقوق بنده اجتناب می کند . آیا بنده می توانم ازایشان شاکی شم؟ چگونه ثابت کنم که درصد بنده در کار چند بوده است ؟ و آیا ایشان می توانند چک ضمانتی که من پیششان دارم رو به بانک ببرند؟ البته بهتر بود موسسه ای که هر روز اخبار فعالیت خیرخواهانه اش را در رادیو و تلویزیون می شنویم نظارت بیشتری روی نمایندگی هایش داشته باشد . ضمنا شما نباید کاری که اشتباه است انجام دهید چون عاقبت عواقبش گریبانتان را می گیرد ! وقتی پولی نمی گرفتید چرا چک امضاء می کردید ! حق بیمه باید متناسب با کارکردتان پرداخت گردد و اگر کارکردتان همان بوده باشد درست است . چک ضمانت را نمی توان برگشت زد و معمولا دادگاه به این سادگی قبول نمی کند و باید دلیل منطقی برای به اجرا گذاشتن آن ارائه گردد . وقتی قرارداد نداشته اید مبنا حقوق قانون کار در نظر گرفته می شود و متناسب با آن حقوق می گیرید مگر اینکه به روشی ثابت کنید که بیشتر از آن مورد توافق بوده است که بعید است به سادگی بتوان این کار را انجام داد . می توانید با مدارک کارکرد به هیات تشخیص اداره کار شکایت کنید ولی مبنا همان است که گفتم . 

جدیدتر قدیمی تر