آیا به رانندگان تاکسی سختی کار تعلق می گیرد؟

 1- با عرض پوزش سوالی داشتم . من 16 سال سابقه پرداخت حق بیمه دارم . برای مشاغل سخت و زیان آور اقدام کردم . در صورت تایید آن آیا می توانم برای واریز 4 درصد از طرف کارفرما پیگیری و اقدام کنم تا در سوابق و کارنامه ثبت شود یا باید صبر کنم تا نزدیک بازنشستگی شروع به پیگیری و اقدام کنم ؟ اگر از طرف اداره کار مشاغل سخت و زیان آور برایم تایید شود ادامه روند پیگیری من چگونه باید باشد و چکار باید بکنم ؟ از راهنمایی تان ممنون و سپاسگزارم ؟ الان پیگیری کنید بهتر است . معمولا در اواخر دوران بیمه پردازی سازمان تامین اجتماعی به سختی این موضوع را قبول کند . ابتدا باید درخواست به اداره کار دهید و سپس با رای اداره کار به تامین اجتماعی مراجعه کنید تا پیگیری کند و 4 درصد خق بیمه را از کارفرما مطالبه کنید. 


2- پدر من حدود 15 سال سابقه بیمه در شغل رانندگی ماشین سنگین و تاکسیرانی دارد . و اکنون 60 ساله می باشند. خواستم بدانم آیا ایشان شامل قانون سختی کار می شوند ؟ و یا اینکه آیا راهی وجود داره که بتوانیم چند سال باقی مانده را بخریم تا بتوانند با حقوق کامل بازنشست بشوند ؟ معمولا شغل رانندگی به غیر از رانندگی شرکت واحد جزء مشاغل سخت و زیان اور محسوب نمی گردد . البته می توان به هیات تشخیص مشاغل سخت و زیان آور اداره کار شکایت کرد و وضعیت شما را بررسی می کنند . اگر قبول کنند که احتماش کم است هر سال معادل 1 سال و نیم محاسبه می گردد . نمی توانید سابقه بیشتر از 10 سال را خرید . توصیه می کنم تا 20 سال سابقه را پر کنید . 


3- لطفا در صورت امکان میزان دیه نظریه زیر را برای من محاسبه کنید ؟



  1. اگر به خوبی درمان شود که ظاهرا اینگونه است بابت شکستگی 13.33 دیه دارد که معادل 28 میلیون تومان به نرخ دیه سال 1396 می شود . بابت آسیب بافت نرم ارش دارد که در معاینه مجدد مشخص می گردد . 
  2. 1 درصد دیه کامل معادل 2 میلیون و 100 هزار تومان به نرخ دیه سال 1396.
  3. 0.15 درصد دیه کامل معادل 315 هزار به نرخ دیه سال 1396.
  4. 0.15 درصد دیه کامل معادل 315 هزار تومان به نرخ دیه سال 1396.
  5. 1 درصد دیه کامل معادل 2 میلیون و 100 هزار تومان به نرخ دیه سال 1396.
  6. 0.53 درصد دیه کامل معادل 1 میلیون و 120 هزار تومان به نرخ دیه سال 1396.
  7. ارش دارد و در معاینه مجدد مشخص می شود . 

4- بابای من از فروردین ۸۵ تا اسفند ۸۹ بیمه خویش فرمای قالیبافی داشت با نرخ ۱۴ درصد . بعد از آن هم بیمه اجباری درصد شد .فروردین ۹۷ به سن ۶۰ سال می رسد . ما ۲۱ ماه بیمه سربازی هم برایش ریختیم . الان میگویندن اگر می خواهی مابه التفاوت سالهای ۸۵ تا ۸۹ رو هم بریز تا اونا هم بیمه کامل بشوند . می شود بگوئید این مابه التفاوت چقدر می شود ؟ اگر بریزیم با چندسال سابقه بازنشسته می شود ؟ اگر نریزیم چندسال محاسبه می شود برایش ؟ بیمه های قالیبافان بعضا 15 روز در ماه حساب می شوند . بنابراین به تعداد ماهها باید هر ماه 15 روز حق بیمه به نرخ روز پرداخت کنید . یعنی الان نرخ حق بیمه قالیبافی را ببینید برای هر ماه 15 روز پرداخت کنید . با 60 سال سن می توانید با هر سابقه ای بازنشست شوید ولی بهتر است 20 سال سابقه را کامل کنید تا حداقل حقوق را بگیرید و البته از دیگر مزایا نیز بهره مند شوید. 


5- زن بیوه ای که بیمه روستایی می پردازد می تواند از بیمه تامین اجتماعی پدرفوت شده هم استفاده کند ؟ یعنی همزمان از دو بیمه یکی روستایی ، یکی تامین اجتماعی پدر ؟ اگر صرف بیمه پردازی باشد می توانید از مستمری پدر فوت شده استفاده کند . اما اگر پرداخت بیمه روستائی منتهی به دریافت مستمری گردد مستمری تامین اجتماعی پدر قطع می گردد . 


6- ما کاری از صنایع ...  که شرکت خصوصی است گرفتیم . کار پیمانکاری که گرفتیم کاشیکاری و تعمیرات مدرسه بوده است . بیمه برای مفاصا حساب 7.7 درصد از قرار داده خواسته است . ما برای یک نفر برای یک ماه بیمه پرداخت کردیم . مبلغ قرار داد ما 60 میلیون بوده است . تامین اجتماعی همه 7.7 درصد از ما می گیرد و چیزی پس نمی دهد ؟ کارفرما هیچی از این مبلغ بر عهده نمی گیرد ؟ چقدر از این مبلغ بر عهده ماست ؟ کل این مبلغ را باید پرداخت کنید . هیچ چیزی به شما پس داده نمی شود . ربطی هم به کارفرما ندارد . حق بیمه قراردادها مقطوع است و اگر از لیست حق بیمه تان بیشتر باشد تامین اجتماعی چیزی به شما نمی دهد و اگر کمتر از لیست شما باشد باید مابه التفاوت را پرداخت کنید. 


7- من کارهای پزشک قانونی راپشت سر گذاشتم رسیده شورا برای پرداخت دیه با آن طرفی که تصادف کردم حاضر نمی شود برود دادسرا ! برای پرداخت جریمه چون ماشینش پارکینگ نیست من را اذیت می کند .  می گوید من دادسرا نمی آیم به خاطراینکه چند وقت پرونده از یک موضوع دیگه دارم فراری هستم وجرات نمی کنم بروم چون به محض ورود من را بازداشت می کنند ! خواستم بدانم این وسط تکلیف من چیه ؟ دادگاه به صورت غیابی رای صادر می کند . اگر بیمه نامه ایشان در اختیار شما باشد می توانید به بیمه مراجعه کنید و اگر نباشد و د ر بیمه حاضر نمی شوند می توانید با رای دادگاه ایشان را جلب کنید. 


8- کسی که دست فروش هست ! باقالی و لبو می فروشد می تواند خودش را بیمه اجباری کند ؟ نه ! بیمه اجباری نیاز به محیط کارگاهی و وجود کارفرما دارد. برای مشاغل فروشندگی باید بیمه های خویش فرما مثل بیمه حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری بکنید. 


9- اگر خانمی همسرش خارجی باشد و مقیم خارج باشند وخود خانم ایرانی بیمه است ! شوهر خودش را درایران می تواند بیمه بازنشستگی بدون درمان کند ! ایشان اقامت ایران را ندارند ! اگر بخواهند به صورت مجزا ایشان را بیمه نمایند مثل بیمه های خویش فرما حضور خود فرد حداقل 1 بار برای عقد قرارداد لازم است . اگر بخواهید ایشان را تحت پوشش خود قرار دهید باید یا ازکارافتاده کلی باشند یا بالاتر از 60 سال سن داشته باشند و منبع درآمد دیگری نداشته باشند. 

2 نظرات

  1. باسلام من حدودا بیست ساله بیمه تامین اجتماعی میریزم راننده تاکسی هستم .دیسک کمر امانمو می‌بره نمیتونم دیگه پشت فرمان بشینم بیشتر از یکی دوساعت آیا باید منتظر تصویب سختی کار باشم یا برم به کمسیون پزشکی ؟

    پاسخحذف
  2. با سلام. بعید است سختی کار برای رانندگان تصویب شود. شما بهتر است درخواست ازکارافتادگی دهید و بروید کمیسیون پزشکی. البته اگر مشکل تان صرفا دیسک کمر است بعید است به شما تعلق بگیرد.

    پاسخحذف
جدیدتر قدیمی تر