دیه اعضای بدن

 1- میزان دیه در سال های اخیر افزایش زیادی داشته است . به نظر بنده اگر خدای ناکرده در اثر حادثه ای کسی فوت کند تمام دنیا را هم بدهیم ارزش جان یک انسان را ندارد با این حال در مواردی که حادثه به صورت عمدی یا غیر عمدی منجر به ایجاد صدمه برای فردی می گردد ، به نظر می رسد میزان دیه و البته به تبع آن ارش تا حد زیادی بالا رفته است . شاید برایتان جالب باشد  بدانید میزان دیه در سال 1395 نسبت به سال 1374 حدود 53 برابر شده است . متاسفانه براساس قانون مجازات اسلامی در صورتی که صدمه ای به زنان برسد دیه شان تا وقتی کامل است که میزان دیه بیش از یک سوم دیه مردان نشود و اگر بیشتر شود نصف می گردد . البته اگر صدمه ، ناشی از تصادف باشد این قانون موضوعیت ندارد و دیه زن و مرد خوشبختانه یکسان می گردد.

2- بارها دوستان برای من پیغام فرستاده اند که میزان دیه ای را که به آنها تعلق می گیرد را مشخص کنم . معمولا محاسبه میزان دیه بر اساس نظر پزشکی قانونی انجام می شود و ضمنا باید حتما دوره درمان طی شود تا بتوان در مورد آن نظر داد . تازه با این حال باز هم ممکن است اشتباه  کنیم چون مبحث محاسبه دیه مبحثی بسیار پیچیده است و کارشناسان خبره خاص خود را می خواهد . معمولا اگر به نظریه پزشکی قانونی اعتراض داشته باشیم می توانیم یک بار این اعتراض را انجام دهیم و اعتراض در کمیسیون پزشکی قانونی مرکز دوباره مورد بررسی قرار می گیرد و البته بابت این اعتراض باید هزینه مربوطه را پرداخت نمود !!

3- دقت کنید که بعد از تصادف و یا خدای ناکرده دعوا برای مراجعه به پزشکی قانونی باید با نامه کلانتری یا مرجع قضایی که ثبت شده ، ممهور و تاریخ دار باشد و مشخصات شما در آن ذکر شده باشد به پزشکی قانونی مراجعه کنید . متاسفانه شما بابت هر خدماتی که از پزشکی قانونی می گیرید باید پول بدهید و کلا چیزی مجانی نیست ! یادتان باشد که مدارک کلینیکی و پاراکیلینیکی مثل آزمایش ها ، گرافی ها و پرونده سرپایی و بستری درمانی را به همراه داشته باشید ! پزشک معمولا شما را معاینه می کند و اگر نیاز داشته باشد برای انجام آزمایش ، عکس برداری و یا هر گونه استعلامی به مراکز درمانی طرف قرارداد می فرستند ! حتی ممکن است در بار اول نظر ندهد و درخواست بررسی مجدد موضوع بعد از طول درمان دهد . به طول درمان به خودی خود دیه تعلق نمیگیرد هر چند قبلا اینگونه بود ولی قانون آن ملغی شده است ! کل زمان بررسی پرونده معمولا بین 30 دقیقه تا 3 ساعت طول می کشد !

4- بارها اتفاق افتاده است که بعد از رای دادگاه در زمینه دیه که عمدتا مرتبط با تصادفات و استفاده از بیمه شخص ثالث است ، بیمه ها نظریه پزشکی قانونی به همراه حکم دادگاه را نزد پزشک معتمد خود می فرستند تا تائید مجدد شود و در بعضی از مواقع حتی از سر و ته دیه زده می شود . چنین چیزی مطلقا قانونی نیست و در صورت شکایت می تواند مورد پیگرد قضائی واقع گردد . این موضوع را فراموش نکنید !

جدیدتر قدیمی تر