بهترین بیمه شخص ثالث

 احتمالا تا به حال خودروی صفر خریده اید. خودرویی که از کارخانه به همراه بیمه نامه شخص ثالث یک ساله به شما تحویل داده می شود و بر روی آن مبلغ حق بیمه شخص ثالث به صورت کامل محاسبه شده است. از آن جالب تر این نکته است که ممکن است هر شرکت بیمه ای به عنوان بیمه گر شما از طرف تولید کننده خودرو انتخاب شده باشد و شما هیچ نقشی در انتخاب شرکت مورد نظر ندارید. بنابراین اگر به هر دلیلی نخواهید از خدمات بیمه شخص ثالث آن شرکت استفاده کنید هیچ راهی برای جلوگیری از این کار ندارید.

  1. یکی از اتفاقات جالبی که در این زمینه می افتد این است که چون تعداد ماشین های فروخته شده شرکت های خودروسازی در طول سال بسیار زیاد است شرکت های بیمه ای تمام تلاششان را می کنند تا از این خوان نعمت بی بهره نمانند . البته بیمه مرکزی و همه بیمه ها اذعان دارند که بیمه شخص ثالث نه تنها جزء بیمه های سودمند نیست بلکه ضرر زیادی هم دارد و اصلا برای بیمه ها ورود به این بازار فایده ای ندارد و به حکم اجبار مجبور به ارائه این نوع خدمت هستند اما معلوم نیست به چه دلیلی خودشان را می کشند که سهم بالاتری از بیمه این ماشین های صفر بدست بیاورند . بیمه ای که احتمال زیادی دارد که در سالهای آینده هم از طرف خود بیمه گذار تمدید گردد. اما قسمت جذاب تر ماجرا اینجاست که خودروسازان از این وضعیت بهترین استفاده یا به تعبیری سوء استفاده را می کنند و با مبالغ کمتر و بعضی مواقع خیلی کمتر از مقدار مورد نظر با شرکت های بیمه به توافق می رسند. یعنی پول بیمه شخص ثالث خودرو را بدون هیچ تخفیفی از خریدار ماشین می گیرند و بعد مثلا نصف یا 70 درصد آن را به شرکت بیمه می دهند و بقیه پول را هم نوش جان می کنند. به همین راحتی !
  2. وقتی حق بیمه کمتر پرداخت می شود به راحتی دیده می شود که شرکت های بیمه به دلایل مختلف از پرداخت تعهدات طفره می روند. این طفره رفتن از پرداخت تعهدات نه تنها گریبان خریداران خودروهای صفر کیلومتر را می گیرد بلکه به دیگر صاحبان خودروها هم ضرر وارد می کند. اما این ضرر چگونه است : این ضرر به این صورت است که این شرکت ها همواره با خست فراوان (البته به استثنای چند بیمه خاص) مبلغ ضرر بیمه شده را محاسبه و پرداخت می کنند که طبیعتا پاسخگوی مبالغ هزینه شده نیست. یعنی هر چی کمتر پول بدی کمتر آش می خوری . به همین سادگی !
  3. اخیرا رئیس بیمه مرکزی اعلام کرده است که جلوی چنین پدیده خطرناکی را خواهد گرفت. یعنی اینکه با توجه به سهم بازار بیمه شخص ثالثی که شرکت های مختلف بیمه ای در حال حاضر در اختیار دارند بیمه کردن خودروهای صفر بین آنها تقسیم خواهد شد و دیگر خبری از تخفیف های بی مورد بیمه ای به شرکت های خودروسازی نخواهیم بود. البته تجربه ثابت کرده است که از این حرف ها معمولا زیاد زده می شود ولی به مرحله عمل رساندن آن بسیار سخت است زیرا زور خودروسازان از بیمه ها بسیار بیشتر است.
  4. یکی دیگر از دلایلی که خودروسازان بیمه شخص ثالث خودروهای خود را به یک بیمه خاص می دهند این است که سهامدار کلی یا جزئی آن بیمه هستند . به عنوان مثال ایران خودرو بیمه خودروهایش را مدت ها به بیمه پارسیان می داد زیرا یکی از سهامداران اصلی این شرکت بیمه بود!!! در حقیقت بیمه پارسیان تک تاز پوشش بیمه ای خودروهای صفر کیلومتر ایران خودرو بود که بعدها با اعتراض سایر بیمه ها و وساطت بیمه مرکزی سهمی نیز به بیمه های دیگر داده شد. مورد مشابهی نیز در مورد شرکت سایپا گفته می شود.
جدیدتر قدیمی تر