کارهایی که باید بعد از تصادف انجام دهیم؟

 1- اگر تصادف کردیم چه کنیم ؟ این سوالی است که خیلی ها می پرسند و جواب های زیاد و تقریبا مشابهی هم به آن داده می شود . البته انواع و اقسام تصادف های مختلف وجود دارد و طبیعتا باید در هر کدام از این موارد متفاوت عمل کرد . معمولا اولین قدم داشتن خونسردی کامل است ولی عمدتا کسانی که اولین بار این اتفاق برایشان می افتد نمی توانند به خوبی خودشان را کنترل کنند به خصوص اگر آسیبی به شخصی رسیده باشد . متاسفانه قوانین بیمه ای ، بیمارستانی و صندوق خسارات بدنی به گونه ای طراحی شده است که اگر شما بخواهید به فکر جان شخصی که با وی تصادف کرده اید باشید احتمالا باید دور گرفتن هزینه از بیمه و یا صندوق خسارات بدنی را خط بکشید و اگر بخواهید به مسائل مالی هم فکر کنید ممکن است جان شخصی به خطر افتد و یا آسیب وی تشدید شود ! شرایط در هر صورت سخت است و تغییر بیش از حد قوانین نیز کار را سخت تر می کند ، با این حال پیشنهاد می کنم کارهای زیر را به ترتیب انجام دهید و البته در ذهن تان هم چند بار مرور کنید تا اگر خدای ناکرده برایتان اتفاق افتاد آمادگی داشته باشید . 

2- اگر تصادفتان جرحی نبود که معمولا اینگونه است سریع با پلیس تماس بگیرید . نیازی نیست به راهنمائی و رانندگی زنگ بزنید (شماره پلیس راهور 120 است) . به 110 زنگ بزنید و موضوع را به آنها بگوئید و آنها خودشان ترتیب کار را می دهند. اما اگر موضوع جرحی بود اول  با اورژانس تماس بگیرید (شماره 115) و بعد به پلیس زنگ بزنید (شماره 110) . معمولا خود پلیس هم به اورژانس اطلاع می دهد ولی شما وقت را از دست ندهید و خودتان تماس بگیرید . اگر آتش سوزی هم در محل رخ داده بود سریعا با 125 تماس بگیرید . اگر با موبایل این کار را انجام می دهید کد شهر فراموش نگردد . دقت کنید حتی اگر از بینی طرف مقابل یا خودتان هم خون آمد موضوع جرحی است و حتما باید پلیس در جریان قرار بگیرد . بارها پیش آمده است که در اتفاقات کوچک این موضوع نادیده گرفته شده است و بعدا دردسرساز شده است . در ضمن یادتان نرود که از هر روشی که می دانید به رانندگان دیگر اطلاع دهید که تصادف رخ داده است تا با تصادف زنجیره ای روبرو نگردید .

3- اگر حادثه ای برای طرف مقابل تان پیش آمد که نیاز به اعزام به بیمارستان داشت بزرگترین مشکل پیش می آید . قانونا شما باید با اورژانس تماس بگیرید تا آنها وظیفه انتقال بیمار به بیمارستان و البته در صورت نیاز مداوا در محل را انجام دهند . در این صورت تمامی هزینه های بیمارستانی مجانی محاسبه می گردد (البته مجانی نیست و از مبلغ حق بیمه های شخص ثالث پرداختی ما به بیمه ها این مبلغ تامین می گردد !) . ولی اگر اورژانس دیر رسید و یا وضعیت خطرناک بود و بیمارستان در نزدیکی بود ممکن است خودتان بخواهید این کار را انجام دهید . کلا توصیه نمی کنم مصدوم را خودتان به بیمارستان ببرید اما اگر بردید دقت کنید که صحنه تصادف را به هم نزنید یعنی با خودروی دیگری حادثه دیده را انتقال دهید ! در این صورت هزینه را باید خودتان پرداخت کنید تا بعدا با استفاده از کروکی تصادف و بعد از کلی دوندگی مبلغ آن را بگیرید ! دقت کنید که در تصادف جرحی به هیچ وجه صحنه تصادف را به نزنید !!

4- اما اگر تصادف جرحی نبود چند کار را انجام دهید . اولا اگر ترافیک ایجاد شده بود حتما با دوربین موبایل از وضعیت تصادف و از همه ابعاد عکس بگیرید و سپس خودرو را به کناری انتقال دهید تا ترافیک ایجاد نکرده باشید . اگر ترافیک ایجاد کنید هر دو طرف از طرف پلیس جریمه می شوید . حتی اگر ظاهرا دو طرف بر روی موضوع نظر یکسانی دارید باز هم عکس بگیرید چون تجریه نشان داده است نمی توان روی این حرف ها تکیه کرد ! مورد دیگر اینکه اگر مقصر حادثه به شما گفت قید کروکی را بزنید و خودش صافکار یا نقاش آشنا دارد و از این جور حرف ها مطلقا گول نخورید . بگذارید پلیس مقصر را معرفی کند وکروکی بکشد و بعد با دریافت مبلغ از طرف مقصر یا بیمه وی خودتان به بهترین صافکار یا نقاش یا تعمیرکار ممکن مراجعه کنید ! این موارد همیشه مشکل ساز شده است ! شما اشتباه نکنید ؟!

5- همیشه لازم نیست کروکی بکشید ، در مبالغ پایین بیمه غرامت را پرداخت می کند (هر سال مقدار پرداخت بیمه بدون کروکی مشخص می گردد که امسال  حدود 7 میلیون تومان است) .  بسیار به شما توصیه می کنم که حتما کروکی بگیرید چون هم از طرف بیمه ها ممکن است مشکل ساز شود و هم طرف مقابل ممکن است دبه کند . کروکی سازشی از پلیس بگیرید و به بیمه طرف مراجعه کنید . دیگر حتی نیاز نیست خود وی با شما بیاید و می توانید خودتان با کوپن وی مراجعه کنید . اما اگر نخواست از کوپن بیمه استفاده کند به نظر من حتما میزان دقیق خسارت را از هر کسی که می داند (معمولا تعمیرکارها ، صافکارها و نقاش ها) بپرسید و بعد از وی مبلغ را درخواست کنید . حتما مدرکی مانند کوپن بیمه نامه از وی گرفته باشید . کارت ماشین اهمیت خاصی ندارد و معمولا به سادگی می توان المثنی گرفت . تنها در صورتی قید کروکی را بزنید که آسیب کم باشد و بتوانید میزان آن را حدس بزنید و مبلغ را هم با داشتن گروی مناسب و یا حضوری تسویه کنید .

جدیدتر قدیمی تر