آیا بازنشستگان تامین اجتماعی می توانند ضامن شوند؟

 1- آیا برای بیمه قالیبافی تست اعتیاد گرفته می شود ؟ نه تنها برای بیمه قالیبافی بلکه برای اکثریت تست های بیمه های اختیاری ، حرف و مشاغل آزاد ، بهزیستی ، کمیته امداد ، معاینات بدو استخدام بیمه های اجباری تست اعتیاد گرفته نمی شود . تامین اجتماعی میزان سلامت و از کارافتادگی بیمه شده را معمولا می سنجد که ظاهرا اعتیاد اصلا اهمیتی در این زمینه ندارد . به نظر من حداقل برای گروه هایی مثل رانندگان بین شهری معاینه اعتیاد ضروری است زیرا در صورت اعتیاد احتمال حادثه بالا می رود و رخ دادن حادثه نیاز به پشتیبانی تامین اجتماعی دارد .


2- شرایط ضامن شدن مستمری بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی چیست ؟ بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی می توانند با مراجعه به شعبه بیمه مورد نظر با تکمیل فرم مربوطه گواهی ضمانت و کسر از حقوق دریافت کنند . ضمنا فقط می توانند برای اعضای درجه 1 خانواده مانند فرزندان ، همسر و پدر و مادر ضمانت کنند و برای دیگر اعضاء معمولا شعبه قبول نمی کند .


3- 7 سال و نیم سال سابقه بیمه دارم و 1 سال و نیم هم بیمه بیکاری گرفته ام . اگر این 1 سال باقیمانده را به صورت اختیاری پرداخت کنم آیا می توانم بازنشسته شوم ؟ بستگی به سن تان دارد . اگر خانم باشید باید 55 سال داشته باشید و اگر آقا باشید باید 60 سال سن داشته باشید . توجه داشته باشید که متناسب با 10 سال سابقه ، مستمری ، عیدی و دیگر مزایا را می گیرید و بعضی از مزایا را نیز نمی گیرید. در نتیجه ممکن است مبلغ بالایی نگیرید . کلا بازنشستگی در این حالت مگر در مواقعی که ناچارید و راه دیگری ندارید توصیه نمی شود .


4- حدود 1 سال از سابقه بیمه ام مفقود شده است که از طریق دیوان عدالت اداری پیگیر هستم . اگر مشکل این 1 سال را حل کنم باید 3 ماه قبل بازنشسته می شدم . اگر دیون عدالت اداری به نفع من رای دهد از چه زمانی به من مستمری بازنشستگی تعلق می گیرد ؟ اگر دیوان به نفع شما رای دهد و رای مورد اعتراض سازمان تامین اجتماعی قرار نگیرد باید مستمری شما از زمانی که شرایط سابقه بیمه  و سن تان برای بازنشسته شدن تامین شده است برقرار گردد .


5- در لیست ارسالی بیمه به شعبه تامین اجتماعی ، افراد بازنشسته را چکونه وارد کنیم ؟ در لیست ارسالی به شعبه باید افراد شاغلی را وارد کنید که از طرف سازمان تامین اجتماعی و یا دیگر ارگان ها بازنشسته محسوب نشوند . بنابراین نمی توانید آنها را در لیست قرار دهید . بهتر است با شعبه در این زمینه مکاتبه کنید تا وضعیت آنها مشخص شود و مشکلی برای کارفرما ایجاد نگردد . اگر در بازرسی های دوره ای و یا تحقیقی اسم افراد نامبرده به عنوان شاغل تمام وقت ثبت گردد مستمری شان قطع می شود و ممکن است برای شما هم مشکل ایجاد گردد و حتی جریمه شوید.


6- آیا بدون رای دادگاه ، دیه به راننده مقصر حادثه تعلق می گیرد ؟ اگر مقصر حادثه باشید و فقط خودتان آسیب دیده باشید  قرار منع نعقیب توسط دادگاه صادر خواهد شد . با همان قرار می توانید برای دریافت دیه به بیمه مراجعه کنید . البته این نکته را از یاد نبرید ، فقط در صورت نقص عضو می توانید دیه بگیرید .


7- بنده سالها قبل در مشاور املاک یکی از آشنایان فعالیت می کردم . نه فیش حقوقی دارم ، نه قراردادی و کلا مستندات مکتوب ندارم . حالا می خواهم سابقه بیمه ام را درست کنم و اگر مسئولان بیمه بیایند افراد و کارفرما در این زمینه شهادت می دهند . آیا می توان قراردادی بنویسیم و سپس درخواست احراز سوابق دهیم ؟ باید به اداره کار شکایت کرده و درخواست پرداخت حق بیمه توسط کارفرما بدهید . باید مدارک مستند مثل قرارداد ، گواهی پرداحت حقوق از بانک ، معاینات بیمه و مواردی از این قبیل ارائه دهید . چون هیچ مدرکی ندارید حتی اگر کارفرما نیز شهادت دهد ادعایتان به جایی نمی رسد . بعید است بتوانید رای پرداخت حق بیمه بگیرید .


8- مدت 2 سال در آموزشگاه خصوصی سابقه فعالیت دارم . قراردادم تا اخر سال است و در اواسط قرارداد باید برای بارداری ترک کار کنم . آیا می توانم از بیمه بیکاری استفاده کنم ؟ منطقی ترین کار این است که از مرخصی زایمان و شیردهی استفاده کنید . بعد از استفاده از مرخصی در صورت نپذیرفتن تان در محل کار با شکایت به اداره کار می توانید به کار برگردید . اگر کارفرما قبول نکرد می توانید با نامه اداره کار برای دریافت مقرری بیمه بیکاری اقدام کنید .


9- شرایط مرخصی استعلاجی کمتر از 3 روز چگونه است ؟ در مرخصی هایی که معمولا درمان به صورت سرپایی یا بستری کوتاه مدت انجام شده است ، تامین اجتماعی 3 روز اول را پرداخت نمی کند و از روز چهارم پرداخت می کند . 3 روز اول بر عهده کارفرما است .



جدیدتر قدیمی تر