مراحل دریافت بیمه بیکاری

 1- بیمه بیکاری : مفهومی است که هر گاه کارخانه ای ورشکست می شود به ذهن متبادر می شود ، هر گاه حادثه ای مثل پلاسکو رخ می دهد به ذهن می آید و البته خیلی مواقع افرادی را می بینیم که به عمد خود را بیکار می کنند تا اداره کار و تامین اجتماعی را گول بزنند که بیکار شده اند و از مقرری مربوطه استفاده کنند. مبلغی که خیلی ها نمی دانند اصلا چند ماه است ، چقدر است ؟ دوره ای که خیلی ها نمی دانند که بازرسی های خاص خود را دارد ! حضور و غیاب خاص خود را دارد ! دوره ای که خیلی ها نمی دانند اگر در پایان دوران کار و در زمان بازنشستگی باشد ممکن است چه ضررهای زیادی به حقوق مستمری بزند . مقرری بیمه بیکاری مفهومی است که اکثریت ما شاغلان اطلاع کمی از آن داریم چون تا وقتی شاغلیم اصلا به بیکاری فکر نمی کنیم !

2-بیمه بیکاری یک جدولی دارد که برساس مجرد و متاهل بودن با هم فرق دارد. یعنی اینکه شما متاهل باشی از مقرری بیمه بیکاری در زمان بیشتری می توانی استفاده کنید (بین 6 تا 14 ماه بیشتر از افراد مجرد براساس مدت بیمه پردازی) . دوره بیمه پردازی نیز تاثیر بیشتری در مدت زمان دارد و براساس ماه محاسبه می گردد . ماکزیمم پرداخت برای بیشترین زمان بیمه پردازی و برای افراد متاهل برابر با 50 ماه است و در کمترین حالت و برای افراد مجرد 6 ماه می باشد. این دوره همیشه قابل تمدید نیست یعنی ماکزیمم در دوران بیمه پردازی می توان از این زمان استفاده کرد مگر اینکه توانایی کارکردن را از دست داده باشید و نزدیک بازنشستگی باشید و چندین شرط دیگر نیز داشته باشید.

3-روند کاری بازرسان بیمه ای که وضعیت دریافت کنندگان مقرری بیمه بیکاری را بررسی می کنند جالب است . مهمترین شرطی که مقرری بگیران بیمه بیکاری باید داشته باشند این است که شاغل نباشند. بدبختانه چون نظام کاری جامعه ما فاقد کمترین شفافیت ممکن است و از طریق پایگاه های داده ای مالیات دهندگان ، بیمه ها و .. نمی توان به راحتی شاغل بودن یک فرد را اثبات کرد بررسی این موضوع به صورت سلیقه ای درآمده است و در اکثریت موارد به صورت میدانی صورت می پذیرد. یعنی اینکه بازرس براساس گزارشات مردمی (که معمولا به صورت خودجوش و بدون هیچ دلیلی در این گونه موارد رگ همراهی شان گل می کند یا بهتر بگوییم به مسئولیت مدنی خویش ! عمل می کنند) یا حتی بدون گزارشات مردمی به تحقیقات محلی روی آورده و با صحبت با خال قزی و دوستان در این زمینه به بررسی می پردازد. پس از بررسی و به نتیجه گرفتن در صورتیکه مشخص گردد دوستمان به هر دلیلی مشغول به کار شده اند به واحد فنی شعبه گزارش داده می شود و واحد فنی شعبه براساس این گزارش مقرری بیمه بیکاری را قطع می کند.  

4- بعد از اینکه مقرری بیکاری را دریافت می کنید در صورتیکه مشغول به کار شوید ، حالا چه بیمه شما رد شود یا نشود باید این شروع بعه کار را گزارش دهید . اگر گزارش ندهید و شعبه تامین اجتماعی مربوطه متوجه شود تمامی مبالغ دریافتی را باید عودت دهید . فکر نکنید که می توانید از عودت دادن این مبالغ طفره بروید . اگر عودت ندهید مطمئن باشید دفترچه درمانی تامین اجتماعی شما تمدید نخواهد شد، هیچ نوع مزایایی حتی بازنشستگی یا ازکارافتادگی به شما تعلق نخواهد گرفت ، و خلاصه تا این مبلغ را عودت ندهید دیگر هیچ خدماتی از تامین اجتماعی نمی توانید بگیرید. معمولا هم شعب تامین اجتماعی متوجه این قضیه می شوند ، تجربه من چنین چیزی را نشان می دهد . در ضمن استفاده از مقرری بیمه بیکاری در تمام عمر بیمه ای تان حداکثر مشخصی دارد ، بنابراین بهتر است استفاده از آن را به زمانی موکول کنید که واقعا بیکارید و کاری پیدا نکرده اید و به مبلغ آن نیاز دارید . اگر موفق شده اید کار پیدا کنید به شکرانه این موفقیت در این مملکت ! شروع به کارتان را داوطلبانه به شعب تامین اجتماعی اعلام کنید.

5- یکسری نکات است که کمتر کسی معمولا به آن توجه می کند: بهتر است آنها را به صورت اجمالی مرور کنیم :الف- اگر شما در کارگاه خانوادگی کار کرده باشید (کارگاه خانوادگی کارگاهی است که کارفرما و دیگر اعضای کارگاه همگی بستگان درجه اول هم باشند مثلا در کارگاهی کار کنید که پدرتان کارفرما و برادر و خواهرانتان همکارانتان باشند) در این صورت سابقه مربوط به چنین کارگاهی جزء سوابق مورد استناد برای پرداخت بیمه بیکاری قرار نمی گیرد ب-اگر حق بیمه دوران خدمت سربازی تان را پرداخت کرده باشید و آن را جزء سابقه تان آورده باشید چنین سابقه ای نیز به درد بیمه بیکاری نمی خورد ج- سابقه مربوط به انواع بیمه های خویش فرما مثل اختیاری و حرف و مشاغل آزاد و زنان خانه دار و هنرمندان و ... نیز برای دریافت مقرری بیمه بیکاری مورد استفاده قرار نمی گیرد و از مجموع سوابق کاسته می شود د- بیکاری به دلخواه شما نیست و باید غیر ارادی بودن آن توسط اداره کار استان تایید گردد.

6- یک موردی که بسیار مهم است این است که بازرسی برای عدم اشتغال به کار 2 حالت دارد . در بعضی از شهرها به خصوص شهرهای کوچک شما باید در روزها و ساعات معینی در شعبه حاضر شوید و حضور غیاب کنید و در بعضی از شهرهای کمی بزرگتر بازرس به صورت موردی به بازدید محل سکونت شما می پردازد. این بازرسی نرم دارد و زیر نظر امور فنی شعبه انجام می پذیرد . میزان دفعات این بازرسی حد دارد و از تعداد مشخصی معمولا بیشتر نمی شود و اگر احساس کردید که حالت مشکوک است حتما به امور فنی شعبه تامین اجتماعی مراجعه کنید . بعضا در مورد خانم ها مواردی پیش می آید که ممکن است شائبه انگیز باشد . بازرس بیمه ای نیز یک کارمند است که تحت ضوابط مشخصی باید کار کند و اینگونه نیست که برای خودش خدایی کند . اگر مشکلی دیدید حتما به شعبه اطلاع دهید و اگر حل نشد حتی می توانید به دفتر بازرسی مدیر عامل سازمان ویا اداره کل حراست  مراجعه نمایید.

7- مورد دیگری که در این زمینه قابل ذکر است این است که درست است که مقرری بیمه بیکاری حقی است که بیمه شده در موقع نیاز باید از آن استفاده کند ، اما حتما مجبور نیستید برای اینکه به خیال خودتان حق تان را بگیرید نامه عدم نیاز بگیرید و سعی کنید از بیمه بیمکاری استفاده کنید . اگر بیمه بیکاری در اواخر دوران بیمه پردازی تان باشد در حقوق مستمری تان قطعا تاثیر منفی می گذارد (چون افزایش حقوق سالیانه در آن دیده نشده است) . اگر در اواسط آن باشد بعدا اگر نیاز پیدا کنید دیگر به راحتی نمی توانید از آن استفاده کنید و ممکن است سقف استفاده را نیز پر کرده باشید. پس خواهشا فقط وقتی بیکار شدید از آن استفاده کنید، تمام .

جدیدتر قدیمی تر