مراحل دریافت خسارت از بیمه برای تصادف

 1- من چند شب پیش تصادف کردم در لاین سرعت ! یک ماشین سواری ازپشت به من زد و بنده با موتور بودم . اورژانس آمد من را به بیمارستان انتقال داد . وقتی اورژانس در حال انتقال بنده بوده است  سواری هم فرارکرده و افسر راهور هم نیامده کروکی بکشد ! مامور کلانتری در گزارش نوشته است واژگونی !  ولی در گزارش اورژانس  تصادف باسواری ثبت شده است . حالا من باید چه کار کنم ؟  . شکستگی دندان و زخم هایی در بدن برای من ایجاد شده است ؟ مراحل انجام کار در تصادفاتی که مقصر حادثه از صحنه تصادف متواری شده است ؟

  1.  تماس با پلیس 110.
  2.  تنظیم صورت‌ جلسه حادثه توسط عوامل کلانتری محل.
  3.  تنظیم کروکی توسط عوامل راهور.
  4.  مراجعه زیان‌دیده یا بستگان درجه یک زیان‌دیده یا متوفی به کلانتری محل جهت تنظیم شکوائیه علیه مقصر متواری. 
    (در صورت که عوامل راهور در صحنه حضور نداشته باشند می‌بایست توسط رئیس کلانتری یک تقاضانامه ترسیم کروکی صحنه به هم خورده به حضور  قاضي دادگستری محل ارسال گردد)
  5. معرفی كارشناسان راهور يا کارشناس رسمی دادگستری جهت ترسیم کروکی صحنه به هم خورده. (در صورت حضور نداشتن عوامل راهور در زمان حادثه)
  6.  در صورتی که خسارت مالی باشد اصل کروکی به همراه مدارک بیمه بدنه و ثالث به بیمه ارائه می‌گردد. (استفاده از مزایای جانشینی در بیمه بدنه) 
     در صورتی که خسارت منجر به جرح يا فوت شده باشد می‌بایست مراحل ذیل را تا صدور رأی دادگاه ادامه داد، اما نیاز نیست برای دریافت خسارت خودرو منتظر به صدور رأی دادگاه شد این موضوع فقط برای تصادفات جانی صدق می‌کند.
  7. معرفی زیان‌دیده یا زیان‌دیدگان به پزشکی قانونی. (معرفی به پزشکی قانونی در مراحل اولیه از سوی کلانتری صورت می‌گیرد و مراجعات بعدی به پزشکی قانونی نیاز به اخذ نامه از کلانتری و یا دادسرا نمی‌باشد)
  8.  ارسال پرونده به دادسراي منطقه (توسط عوامل كلانتري).
  9.  تنظیم یک دادخواست در دادسرا علیه مقصر.
  10.  بازجوئی زیان‌دیده یا بستگان درجه یک متوفی در دادسرا.
  11.  خاتمه درمان زیان‌دیده در صورت مجروحیت.
  12.  ارجاع پرونده به دادگاه و تنظيم آخرين  صورت جلسه (گزارش) توسط قاضي.
  13.  صدور رأی دادگاه .
  14.  دریافت دیه از شرکت بیمه‌گر (در صورت شناس بودن) و یا صندوق تأمین خسارت‌های بدنی (به لحاظ مجهول الهويه بودن مقصر).

2- من برای هزینه هایی که از جیبم کردم چون تصادف در زمان کاریم بوده است ،  می توانم از صاحب کار یا تامین اجتماعی اقدام کنم ؟ واقعا اطلاعاتی ندارم حدود700 هزارخرج کردم ؟! بابت دیه می توانید از بیمه مسئولیت کارفرما استفاده کنید البته باید اثبات کنید که این حادثه زمانی اتفاق افتاده است که در حال کار شخصی برای خود نبوده اید و در حال کار برای کارفرما بوده اید . اگر بیمه تامین اجتماعی باشید می توانید بابت ایام بیماری از پزشک معالج تان گواهی استراحت پزشکی گرفته و با مراجعه به شعبه تامین اجتماعی و تائید شورای پزشکی از کمک هزینه ایام بیماری استفاده کنید . همچنین می توانید درخواست از کارافتادگی دهید که به نظر من شما با رای کمیسیون پزشکی تامین اجتماعی می توانید از غرامت نقص عضو استفاده کنید. 


3- بنده با خودروی پراید با یک خودروی پراید دیگر تصادف کردم و مقصر بنده شناخته شدم . میزان آسیب خودروی مقابل به گونه ای بوده که چون بنده از پشت برخورد کردم به ایشان صندوقش کمی جمع شده است ! سپرهایش و چراغهایش آسیب دیده و درهای عقبش باز و بسته نمی شود . پراید مذکور مدل 89  هستش و قبلا هم به مقدار کوچکی در قسمت سپر جلو و بدنه سمت جلو آسیب دیده بوده است ! آیا راننده این خودرو می تواند برود و درخواست افت قیمت ماشینش را در شورای حل اختلاف بدهد ؟ و اگر درخواست بدهد حدودا شما چه مقدار پیش بینی می کنید ؟ واگر ایشان اینکار را بکند آیا می شود به ایشان اعتراض کرد؟ بله می تواند این کار را انجام دهد و به نظر من با درخواستش موافقت می شود . چون خودرو را ندیده ام که نمی توانم بگویم ولی حدس من بین 500 تا 800 هزار تومان است ! بله می توان اعتراض کرد ولی هزینه کارشناس و هزینه دادرسی حدود 300 هزار تومان می شود که آن را هم از شما می گیرند . بابت اعتراض هم باید بین 200 تا 300 هزار تومان پرداخت کنید که رای به نفع هر کس صادر شود دیگری باید بپردازد ! در مجموع توصیه می کنم با هم توافق کنید چون برای هر دو فرآیندی طولانی است و البته می تواند تا 1 و حتی 2 سال زمان ببرد و شما هم می توانید آن را قسطی کنید ! 


4- استراحت پزشکی را که طول درمان می شود دادگاه تعیین می کند یا بیمه ؟ فرقی نمی کند . بابت طول درمان براساس قوانین جدید  دیه تعلق نمی گیرد .


5- می‌خواهم بدانم اگر کارفرمایم بخواهد من را بیمه تامین اجتماعی بکند مشخص می شود که من عضو کمیته امداد هستم یا نه؟ چون نمی‌خواهم این موضوع رو بداند ؟ اگر از طریق کمیته امداد تا به حال بیمه تامین اجتماعی نشده باشید متوجه نمی شوند.


6- من مردی ۳۲ ساله هستم که سالهاست ۴ انگشت دست راستم را از دست دادم و انگشت شصتم هم کارایی چندانی ندارد !می خواستم بدانم که شامل ازکارافتادگی و یا پرداخت بیمه از طرف دولت می شود یا نه. تا بحال هم سابقه بیمه نداشتم .متاهل و بچه دار هم هستم ؟ وقتی سابقه بیمه ندارید طبیعی است که نمی توانید بازنشسته شوید . به نظر من به سازمان بهزیستی مراجعه کنید تا درصدی از حق بیمه تامین اجتماعی تان را پرداخت کنند اگر بخواهید بیمه شوید . البته افرادی با وضعیتی بدتر از شما در صف انتظار قرار دارند !


7- آیا روزی که تعیین کردند برای حضوردر اداره کار ، همان روز حکم هم صادر می شود ؟ چون دقیقا یک ماه و نیم بعد از شکایت من تاریخ حضور اعلام کردند ؟ معمولا در جلسه اول تحقیق توسط کارشناس اداره کار و با حضور شما و کارفرما یا نمایندگان و وکلایتان صورت می پذیرد . در جلسه بعدی هیات تشخیص تشکیل می شود . البته اگر در مرحله تحقیق به توافق برسید که دیگر نیازی به جلسه هیات تشخیص نیست.

جدیدتر قدیمی تر