وظایف واحدهای مختلف تامین اجتماعی

 1- معمولا در مراجعه به هر اداره و سازمانی گیج می شویم و نمی دانیم برای کارمان به کجا مراجعه کنیم . تنها راهی که باقی می ماند این است که به اطلاعات مراجعه کنیم و کارمان را بگوئیم تا راهنمائی مان کنند . این روش معمولا با مشکلاتی همیشه جواب می دهد . شعب تامین اجتماعی نیز از این قضیه مستثنی نیست و با توجه به انواع و اقسام مشکلات بیمه ای باید یاد بگیریم به قسمت مربوطه مراجعه کنیم و بیخود پشت باجه ها معطل نشویم تا هم اعصاب خودمان خرد شود و هم از متصدی مربوطه چیزی بخواهیم که در توانش نیست و ما را به قسمت دیگری ارجاع می دهد . با ما در این مقاله همراه باشید تا وظایف هر کدام از قسمت های داخلی شعب تامین اجتماعی را توضیح داده و بگوئیم برای هر کاری باید به کجا مراجعه کنید ؟!


2- معمولا در شعب تامین اجتماعی 9 واحد اصلی هستند که ممکن است کار شما به آنجا بیفتد . البته واحد های دیگری نیز در شعب وجود دارد که یا وظایف مرتبط با ارباب رجوع ندارند و یا آنقدر اهمیت ندارند که بخواهیم در مورد آنها برای شما صحبت کنیم . این 9 واحد که مفصل برای شما در موردشان توضیح می دهیم به ترتبیب عبارتند از :


  • درآمد 
  • بازرسی 
  • اجرائیات 
  • امور بیمه شدگان
  • نامنویسی و حساب های انفرادی
  • فنی و مستمری ها 
  • مشاوره
  • فن آوری اطلاعات 
  • بایگانی

3- واحد درآمد وظیفه محاسبه مطالبات سازمان از کارفرمایان را بر عهده دارد . بنابراین اگر به محاسبه حق بیمه کارگاهتان اعتراض دارید و اینکه فکر می کنید حق بیمه قرارداد پیمانکاری تان بیش از حد ممکن در نظر گرفته شده است با این واحد کار دارید . اگر لیست حق بیمه تان در هنگام دریافت تائید گردید ولی در فاصله 6 ماهه از دریافت آن تائید نهایی نشد و به میزان حق بیمه پرداختی مجموع یا تعدادی از پرسنل و یا کارفرما ایراد گرفته شد نیز با این واحد کار دارید . معمولا تعدادی کارشناس در این واحد حضور دارند که لیست بیمه شدگان ، مستندات و مدارک واریز و پرونده های پیمانکاری را بررسی می کنند . تشکیل پرونده های مطالباتی ، بررسی اظهارنامه لیست بیمه شدگان و مستندات و مدارک مربوطه از اهم وظایف این واحد است .


4- وظیفه واحد بازرسی اظهر من الشمس است و بسیاری از مراجعین معمولا نیازشان به این واحد می افتند . پرسنل این واحد به صورت روتین وظایف بازرسی واحد های مشمول و غیر مشمول قانون کار را به منظور ثبت نام برای افرادی که حق بیمه برایشان پرداخت نمی شود انجام می دهند . در مواردی که نسبت به لیست حق بیمه کارگاهی نیز مشکوک باشند به صورت متناوب به آن واحد مراجعه می کنند تا وضعیت تمامی بیمه شدگان را بررسی کرده و با لیست ارسالی مقایسه کنند . بازرسی از مقرری بگیران بیمه بیکاری ، بازرسی از مستمری بگیرانی که مستمری پدر یا همسر خود را می گیرند (مثل دختران طلاق گرفته که مشکوک به طلاق صوری هستند یا مجردی که مشکوک به شاغل بودن هستند و ...!) ، بازرسی از افرادی که به صورت طولانی از کمک هزینه ایام بیماری استفاده می کنند ، بازرسی از کارگاه هنگامیکه حادثه ای برای کارگر اتفاق می افتد  ، بازرسی از متقاضیان بیمه کارگران ساختمانی ، بازرسی بابت امور حسابرسی کارگاه ها و ... از دیگر وظایف این واحد است .  اگر بیمه نیستید و نمی توانید به دلایلی علیه کارفرمایتان به اداره کار شکایت کنید و دوست دارید که حق بیمه تان رد گردد می توانید به شعبه تامین اجتماعی نزدیک کارگاهتان رفته و مشخصات کارگاه را بدهید تا بازرسان تامین اجتماعی به کارگاه مراجعه کرده و اسم شما را در لیست بیمه کارگاه ثبت کنند . یکی دیگر از وظایفی که بازرسان این واحد دارند بررسی صحت ثبت ترک کار برای بیمه شدگان کارگاه در لیست بیمه می باشد که بارها پیش آمده است به دروغ کارفرما چنین کاری انجام می دهد پس اگر با این مشکل نیز روبرو شدید و اسم تان در لیست ترک کار ثبت شد به بازرسی شعب مراجعه کنید . واحد های بازرسی در مواردی که نیاز به دقت بیشتری دارد به صورت 2 نفره و یا 3 نفره نیز عمل بازرسی را انجام می دهند که به این نوع بازرسی ، بازرسی تحقیقی گفته می شود . بازرسی صحت کارکرد افرادی که اسم شان در لیست رد شده است و مشکوک به کار نکردن در واحد مربوطه می باشند نیز از وظایف دیگر این واحد می باشد . برعکس بازرسی های روتین که معمولا از شرکت های پیمانکاری صورت نمی پذیرد بازرسی تحقیقی از شرکت های پیمانکاری انجام می شود .


5- واحد اجرائیات همانگونه که از اسم آن بر می آید وظیفه وصول مطالبات سازمان را بر عهده دارد . در حقیقت ضابط اجرائی سازمان تامین اجتماعی که از نظر کارکرد ، وظایفی مشابه با ضابطان اجرائی دیگر دستگاه ها نظیر دادگستری و سازمان ثبت اسناد و املاک را دارد واحد اجرائیات می باشد . معمولا اگر به هر دلیلی بدهکار بیمه ای شده اید و بعد از انواع اعلان ها و اخطارها بدهی تان را نپرداخته باشید کارتان با همکاران این واحد می افتد . اگر در هنگام رانندگی در خیابان بودید و ماشین تان توسط مامورین راهنمائی و رانندگی توقیف و به پارکینگ منتقل شد و بعد از پیگیری متوجه شدید به خاطر بدهی های بیمه ای که داشته اید این اتاق روی داده است بازهم با واحد اجرائیات رو به رو هستید . بنابراین هر چیزی که به توقیف اموال تان ربط داشت به این واحد مربوط می باشد و در صورت اتفاق افتادن سریعا به این واحد از شعبه بیمه ای تان مراجعه نمائید .


6- واحد امور بیمه شدگان که به واحد امور فنی بیمه شدگان نیز معروف است از جهاتی قلب شعبه بیمه به شمار می آید . معمولا بسیاری از مراجعه کنندگان به این واحد شعبه مراجعه می کنند . اگر به استراحت پزشکی بر اثر بیماری یا حادثه ناشی از کار نیاز دارید این واحد باید بررسی های لازم برای معرفی شما به پزشک معتمد و یا شورای پزشکی و پرداخت کمک هزینه ایام بیماری را انجام دهد . اگر می خواهید از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنید و نامه و یا رای اداره کار را نیز به همراه دارید این واحد باید هماهنگی های مربوطه را انجام دهد . اگر می خواهید از کمک هزینه ازدواج استفاده کنید تائید مدارک ازدواج تان با این واحد است . اگر خدای ناکرده می خواهید از کمک هزینه کفن و دفن استفاده کنید باز هم تائید آن با این واحد است . اگر می خواهید از کمک هزینه زایمان و شیردهی استفاده می کنید بازهم باید به این واحد مراجعه کنید . اگر می خواهید از بیمه های حرف و مشاغل آزاد ، اختیاری ، رانندگان ، قالیبافان ، کارگران ساختمانی ، زنان خانه دار ، مداحان ، بهزیستی ، کمیته امداد ، نظام پزشکی ، نظام مهندسی ، بسیجیان ، نمایندگان بیمه ، کارفرمایان و ... استفاده  کنید باید به این واحد مراجعه کنید .


اگر متقاضی انتقال حق بیمه تان به صندوق های بیمه ای دیگر نظیر نیروهای مسلح ، کشوری و آموزش و پرورش هستید باید به این واحد مراجعه کنید و اگر می خواهید سوابق تان را از دیگر صندوق ها نیز به صندوق تامین اجتماعی منتقل کنید باید به این واحد مراجعه کنید . اگر می خواهید پدر و مادرتان را تحت تکفل خود درآورید باید به این واحد مراجعه کنید و اگر می خواهید بابت بیماری و یا حادثه و عدم توانائی ادامه بیمه پردازی و به منظور ازکارافتادگی به کمیسیون پزشکی تامین اجتماعی معرفی شوید باز هم باید به این واحد مراجعه کنید . اگر می خواهید سوابق سربازی و دیگر سوابقی که تا به حال جمع آوری نکرده اید را به سابقه تان اضافه کنید باید به این واحد مراجعه کنید و اگر می خواهید حق بیمه های اشتباه واریزی را سازمان به شما مسترد نماید و یا اینکه  اگر به هر دلیلی نتوانستید برگه پرداخت حق بیمه را به صورت اینترنتی دریافت کنید می توانید به این واحد مراجعه کنید .


7- واحد نامنویسی و حساب های انفرادی ، در ورودی سازمان برای تمام کسانی است که می خواهند بیمه پردازی خود را آغاز کنند . مهمترین وظیفه این واحد عبارت است از اینکه بعد از  انجام بررسی های لازم ، شماره بیمه را به بیمه شده جدید اعلام کند و با توجه به مدارک شناسائی وی و افراد تحت تکفلش برای همگی شان پرونده تشکیل دهد . این پرونده در گذشته به صورت دستی تشکیل می گشت که مدتهاست به صورت سیستمی شده است . چاپ اولین دفترچه خدمات درمانی نیز معمولا توسط این واحد صورت می پذیرد و از دفعه های بعد این کار در کارگزاری های تامین اجتماعی انجام می گردد. در صورتیکه واحد های داخلی شعبه و یا واحد های بیرونی مانند کمیسیون پزشکی که به سوابق بیمه ای بیمه شده نیاز دارند درخواست سوابق دهند این واحد سوابق مربوطه را جمع آوری کرده و به صورت الکترونیکی و یا کاغذی تحویل می دهد . از دیگر وظایف مهم این واحد اختصاص شماره کارگاه به کارگاه هایی است که تازه درخواست کد کارگاه برای بیمه کردن پرسنل خود کرده اند . پس اگر در مورد هر کدام از مشکلاتی که  ذکر شد نیاز به کمک دارید به این واحد مراجعه کنید .


8- واحد فنی و مستمری ها واحد دیگری است که به خصوص در اواخر دوران بیمه پردازی و پیگیری برای بازنشستگی به شدت کارتان به آن می افتد . تعیین میزان مستمری برای بازنشستگان ، بازماندگان و از کارافتادگان بر عهده این واحد می باشد و در نتیجه در صورتیکه به میزان مستمری خود اعتراض دارید و یا می خواهید اطلاعاتی در این زمینه کسب کنید باید به این واحد مراجعه کنید . همچنین بررسی وضعیت بازماندگان تک نفره و دختران بیمه شده بازمانده و در صورت نیاز در خواست کمک از واحد بازرسی شعبه جزء وظایف این واحد است . در صورتیکه طبق ماده 66 قانون تامین اجتماعی کارفرما به علت فراهم ننمودن شرایط ایمنی باعث ایجاد حادثه برای بیمه شده و به تبع آن پرداخت مستمری و یا خدمات درمانی توسط سازمان تامین اجتماعی گشته است میزان جریمه مربوطه بابت تمامی این هزینه ها توسط این واحد تعیین می گردد . همچنین در صورتیکه طبق ماده 90 قانون تامین اجتماعی کارفرما شغل مناسبی به بیمه شده محول نکرده باشد و وی دچار ازکارافتادگی زودهنگام شده باشد تعیین میزان جریمه وی با توجه به حکم کمیته ماده 90 سازمان تامین اجتماعی بر عهده این واحد می باشد . همچنین بررسی وضعیت مشاغل سخت و زیان آور و آراء اداره کار در این زمینه و تطبیق آن با لیست های بیمه ای مربوطه بر عهده این واحد است . پس اگر در زمینه مشاغل سخت و زیان آور شکایت داشتید وبرایتان سوابق سخت و زیان آورتان لحاظ نشده بود به این واحد مراجعه کنید .


9- واحد مشاوره شعب تامین اجتماعی وظیفه اطلاع رسانی در زمینه قوانین مختلف تامین اجتماعی را  به صورت رو در رو با بیمه شده برعهده دارد . یکی از کارهای خوبی که در تامین اجتماعی شده است این است که تلاش شده اطلاعات مناسبی در هر زمینه ای به بیمه شدگان ارائه گردد . درست است که واحدهای مختلف شعب در زمینه ارائه اطلاعات تخصصی مسلط تر هستند ولی تجربه زیاد لزوما کابردی برای بیمه شده ندارد و اکثر سوال هایی که بیمه شدگان می پرسند مسائلی است که کارشناسان مشاور به خوبی در آن زمینه مسلط بوده و می توانند بیمه شدگان را راهنمائی کنند . خود من سالها با این واحد افتخار همکاری داشته و به صورت حضوری بسیاری از بیمه شدگان را راهنمائی نموده ام . بعضی مواقع بیمه شدگان از جواب های سربالا و بعضا بداخلاقی همکاران واحدهای مختلف شاکی می شوند ! نمی خواهم در این مورد حق را به مراجعه کنندگان ندهم چون می دانم در هر صورت باید با مراجعین محترمانه و با نهایت مهربانی سخن گفت با این حال اگر بیمه شدگان برای راهنمایی و سوال کردن به واحد مشاوره مراجعه کنند مطمئنا پاسخ های بهتری خواهند گرفت !


10 - در گذشته های دور وظایف این واحد در در قبال بیمه شده گان به صورت رو در رو بیشتر بود ولی امروزه با گسترش سیستم های نرم افزاری تحت وب این وظایف در زمینه ای دیگر بیشتر شده و در زمینه های برخورد با مراجعه کنندگان کمتر شده است . با این حال اگر در ارسال لیست حق بیمه به صورت اینترنتی دچار مشکل شده اید و یا اینکه نمی توانید وارد سیستم تحت وب پرداخت حق بیمه و یا مشاهده سوابق تان بشوید نهایتا کارتان بعد از واحد نامنویسی به این واحد می افتد تا اطلاعات مربوط به رمز ورودی تان را هر صورتی که می تواند برایتان بازیابی نماید . معمولا اگر در شعبه ای دیگر نیز سابقه بیمه دارید و حالا شماره بیمه تان را نمی دانید می تواند برای اطلاع از شماره بیمه قبلی تان به این واحد مراجعه نمائید . معمولا این واحد به گونه ای نقش آچار فرانسه را در شعبه بر عهده دارد .


11 - قطعا می دانید وظیفه این واحد چیست ! اگر در هر واحدی به پرونده تان نیاز باشد شما را با یک برگه کوچک به این واحد می فرستند . معمولا از شما کارت ملی می خواهند تا پرونده را در اختیارتان قرار دهند . با طراحی سیستم جدید آرشیو اسناد ،  پرونده ها همگی الکترونیکی شده و دیگر  نیازی نیست تا به بایگانی مراجعه نمائید ؟! الکترونیکی کردن بایگانی شعب تا چند سال دیگر در تمامی شعب بیمه سازمان تامین اجتماعی  پیاده سازی می گردد .

جدیدتر قدیمی تر