بیمه مدیر عامل و اعضای هیات مدیره شرکت های خصوصی

 1- آیا مدیر عامل مشمول قانون کار است ؟ شاید بهتر است کمی با جزئیات در این مورد صحبت کنیم . طبق قانون کار کارگر کسی است که در مقابل مزد ، حقوق ، دستمزد ، قدرالسهم ، سود یا هر چیز دیگری در یک کارگاه زیر نظر کارفرما کار می کند . مدیر عامل لزوما ممکن است مزد نگیرد و حتی مجانی کار کند . از طرفی کارگر تنها در مقابل کارفرما مسئول است در حالیکه مدیر عامل در مقابل اشخاص ثالث هم مسئول می باشد . همچنین مدیریت مدیر عامل تا زمان انتخاب مدیریت جدید ادامه دارد و حتی پایان مامورین نیز به معنای پایان مسئولیت مدیر عامل نیست در حالیکه کارگر تنها تا پایان قراردادش مسئولیت دارد . هیات مدیره یا دادگاه می توانند مدیر عامل را از سمت خود برکنار کنند در حالیکه کارفرما به راحتی نمی تواند کارگر را اخراج کند و تائیدیه اداره کار برای این کار نیاز است . به نظر می رسد که رابطه مدیر عامل و شرکت تجاری رابطه کارگر و کارفرمایی موضوع قانون کار نبوده و مسئولیت وی در مقابل شرکت همان مسئولیت وکیل در مقابل موکل است . بنابراین مدیر عامل مشمول قانون کار نیست .


2- آیا کسی که عضو هیات مدیره یا سهامدار شرکتی است و در همان شرکت کار می کند مشمول قانون کار می شود ؟ کسانی که این شرایط را دارند اگر در قبال مزد در شرکت یا موسسه فعالیت می کنند به اعتبار ایجاد رابطه کارگری و کارفرمایی مشمول قانون کار بوده و می توانند از مزایای مربوطه مانند بیمه تامین اجتماعی اجباری استفاده کنند . البته بارها مشاهده شده است که شعب تامین اجتماعی این سوابق را زیر سوال برده و تنها درخواست بیمه کارفرمایی را برای این افراد را می پذیرند .


3- آیا مستمری بگیر تامین اجتماعی می تواند عضو هیات مدیره شرکت سهامی خاص یا عام باشد ؟ اگر بابت عضویت حقوق بگیرد چون رابطه مزدی ایجاد شده است غیر قابل قبول است ولی به صورت مجانی می تواند در این سمت فعالیت کند.


4- آیا می توان بیمه مدیرعامل را در همان شرکت رد کرد ؟ مدیرعامل در صورتیکه کارمند شرکت باشد می توان نام وی را در لیست بیمه رد کرد و مشکل قانونی ندارد . البته باید 27 درصد برایش رد کرد چون مقرری بیمه بیکاری به وی تعلق نمی گیرد .


5- آیا مدیر عامل به این دلیل که بیمه اش اختیاری است می تواند درلیست حق بیمه شرکت ، برای خود حق بیمه رد نکند ؟ مدیر عامل فوق الاشاره از شرکت حقوق هم می گیرد ؟ در صورتیکه شغل موظفی غیر از مدیرعاملی دارید و در قبال آن مزد دریافت می کنید باید حق بیمه تان به صورت اجباری رد گردد . در غیر این صورت باید اختیاری پرداخت کنید .


6- بنده با سمت مدیر عامل به مدت 20 سال در شرکتی انجام وظیفه نموده ام . در حال حاضر به علت تعطیلی شرکت بیکار شده ام . آیا می توانم از بیمه بیکاری و حق سنوات استفاده کنم ؟ نه . بیمه مدیرعامل در هر حالت به صورت 27 درصد است و حتی اگر 3 درصد بیمه بیکاری را هم پرداخت کرده باشید نمی توانید از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنید . سنوات در قانون کار آمده است و ظاهرا شما مشمول قانون کار نمی شوید . بستگی به مقررات داخلی شرکت تان دارد .


7- در چه صورت بیمه بیکاری مشمول مدیر عامل یا کارفرما می شود ؟ براساس رای وحت رویه ای که در این زمینه در دیوان عدالت اداری صادر شده است و همچنین ماده 1 قانون بیمه بیکاری ، مدیران عامل شرکت ها و موسسات مشمول قانون کار و همچنین کارفرمایان امکان برخورداری از مزایای بیمه بیکاری را ندارند . حتی اگر حق بیمه 3 درصد مربوط به بیمه بیکاری را پرداخت نموده باشند نیز نمی توانند از این مقرری استفاده کنند .


8- در یک شرکت خصوصی سهامی خاص مدیر عامل هستم و البته هیچ سهامی ندارم . آیا می توان به اداره کار مراجعه کرده و درخواست پرداخت حق بیمه از طرف شرکت را داشته باشم ؟ اگر به جز مدیر عامل بودن شغل دیگری داشته اید که در قبال آن شغل حقوق دریافت می کرده اید می توانید . تائید این موضوع هم از طرف اداره کار و به خصوص از طرف تامین اجتماعی کمی سخت است و معمولا تامین اجتماعی به این راحتی چنین موضوعی را قبول نمی کند .


9- تفاوت بین کارفرما و مدیرعامل در لیست بیمه چیست ؟ از کدام باید استفاده کرد ؟ کارفرما عنوانی حقوقی در قوانین کار و در کنار کارگر و کارگاه است ! نباید از این عنوان در لیست بیمه استفاده شود . به جای آن باید از عنوان مدیرعامل که عنوانی برای بیمه شدگان نیز می باشد استفاده گردد .


10- بنده در یک کارگاه به عنوان بیمه شده اجباری حق بیمه ام رد می شود . آیا می توانم شرکت جدیدی به نام خود ثبت کنم و به عنوان رئیس یا عضو هیات مدیره برای خود حق بیمه رد کنم ؟ قانونا مشکلی ندارد و شما باید متناسب با کارکرد برای خود بیمه رد کنید . همچنین در شرکتی که مدیر عامل یا عضو هیات مدیره هستید می توانید از بیمه های خویش فرما نیز استفاده کنید . البته اگر پرداخت بیمه از دو جا قبل از ارائه تعهدات کوتاه مدت یا بلند مدت سازمان تامین اجتماعی مانند مقرری بیمه بیکاری یا مستمری بازنشستگی شود معمولا توسط شعب تامین اجتماعی سخت گیری می شود و معمولا اجازه داده نمی شود و بعضی مواقع با بازرسی رد می گردد .


11- مدیر عامل و اعضای هیات مدیره که به کار مشخصی در شرکت نیز می پردازند در چه صورت باید بیمه اجباری شوند ؟

در صورتی که سه شرط زیر محقق گردد :


  • شخصی بودن انجام کار 
  • تبعیت حقوقی (رابطه دستوری)
  • تبعیت اقتصادی (رابطه دستمزدی)
جدیدتر قدیمی تر