شرایط جدید سن بازنشستگی

 1- کارگری در زمان خالی کردن بار از خودروی نیسان سقوط می کند و دستش می شکند و با توجه به اینکه بیمه نبوده است و دفترچه بیمه نداشته از دفترچه دیگری برای بستری شدن در بیمارستان استفاده می کند. اولا اینکه آیا می تواند از فردی که برای ایشان بار خالی می کرده است دیه و خسارات رو مطالبه کند؟ ثانیا اینکه استفاده از دفترچه بیمه دیگری چه تبعاتی برای صاحب دفترچه و استفاده کننده دارد ؟ استفاده از دفترچه دیگران خلاف قانون است و اگر بیمارستان متوجه شود تمامی مبالغ را به صورت نقد از خود بیمار می گیرد . ضمنا در صورتیکه در پزشکی قانونی بخواهند از این پرونده استفاده کنند و به نام شخص دیگری باشد دیگر استفاده نمی کنند . اگر کارفرما داشته اید می توانید از ایشان بابت دیه شکایت کنید و البته کارفرما هم تعریف خودش را دارد . یعنی کسی که در قبال حقوق روزانه برای وی کار می کنید نه اینکه صرفا پولی گرفته اید تا کار مشخصی انجام دهید.  


2- من پنجاه  سالم است و 24 سال بیمه دارم . می توانم خودم رو با 24 روز حقوق بازنشسته  کنم ؟ نه اگر آقا باشید باید حداقل 30 سال سن داشته باشید و اگر خانم باشید باید حداقل 55 سال سن داشته باشید . 


3- قرارداد اینجانب با یک شرکت خصوصی از تاریخ 96/1/14 تا 96/6/31 بوده است. بعد از پایان قرارداد، کارفرما با من قرارداد جدیدی منعقد نکرد. اکنون که برای تسویه حساب اقدام نموده ام ایشان اظهار می کنند با توجه به اینکه در متن قرارداد هیچ تعهدی برای پرداخت عیدی و سنوات داده نشده است این مزایا به من تعلق نمی گیرد. خواهشمند است در اسرع وقت راهنمایی بفرمایید این مطلب صحت دارد یا خیر ؟ نه این مطلب درست نیست . عیدی و سنوات و دیگر مزایای قانون کار ربطی به قرارداد ندارد و باید به تناسب کارکرد پرداخت گردد . اگر ایشان این مبلغ را ندادند با کپی قراردادتان می توانید به اداره کار مراجعه کرده و شکایت کنید. 


4- پدر ومادرم نگهبان شهرکی هستند.  مادرم 5 سال پیش در این شهرک بیرون دروازه تو سیل غرق می شوند.  بیمه هم نبوده اند . آیا الان می شود دیه را طلب کنیم ؟ اگر در ساعات کاری بوده باشد می توانید تقاضای دیه بکنید و طول زمان هم مشکلی ندارد.  


5- آیا بدهی را قبل از رسیدگی در هیات تجدید نظر تشخیص مطالبات تامین اجتماعی  باید داد یا بعد از رای هیات تجدید نظر ؟ شنیده ام  قبل از رای تجدید نظر بدهید جریمه نمي خورد درست است ؟ تا زماینکه پرونده به رای قطعی برسد یعنی هیات تجدید نظر اگر محکوم شوید باید جریمه بپردازید . زمانی که درگیر هیات های بدوی و تجدید نظر تشخیص مطالبات هستید نیز جزء جریمه در نظر گرفته می شود. 


6- من حدود ٢٥ سال سابقه پرداخت حق بيمه دارم . بين سالهاي ١٣٦٢ تا ١٣٦٤ در يك مغازه برق صنعتي كه مال پدرم بود مشغول به كار بودم و بعد به خدمت رفتم . متاسفانه حق بيمه اي براي من پرداخت نشده است  و پس از رفتن من به سربازي مغازه فروش رفت و پدرم هم چند سال پيش فوت كردند. آيا راهي براي اضافه كردن سوابق اين دو سال هست ؟ قانونا باید بر علیه کارفرما شکایت کنید که چون ایشان فوت کرده است عملا امکانپذیر نیست . البته کسی که مغازه را از پدرتان خریداری کرده است باید مفاصا حساب تامین اجتماعی می گرفته است و می توان علیه ایشان شکایت کرد ولی به علت اینکه زمان آن بسیار دور است نمی توانید کارکردتان را ثابت کنید و چون پدرتان کارفرما بوده است اداره کار مطلقا با این قضیه موافقت نمی کند . اگر هم بخواهید با پرداخت بیمه توسط خودتان و مدارک کارکردی که دارید به فرض محال از اداره کار رای بگیرید تامین اجتماعی چون منتهی به تعهدات بلند مدت (یعنی مستمری بازنشستگی) می شود بعید است رای را قبول کند . به نظر من از خیرش بگذرید بهتر است !


7- در مورد بیمه بیکاری غیبت در یکبار حضور غیاب چکار باید کرد . ودر 2 بار غیبت چکار کنیم که مقرری قطع نشود هر دوبار غیر موجه می باشد به علت فراموشی تاریخ حضور وغیاب ؟ اگر 2 بار غیبت غیر موجه داشته باشید مقرری قطع می شود متاسفانه و معمولا !


8- آیا مصوبه ای داریم که اگر کارگر در محیط کار آسیب ببیند معادل دویا سه ماه حقوق باید توسط کارفرما به وی پرداخت شود ؟ شخصی که در محیط کار دچار  دیسک کمر شده آیا فقط باید مطالبه دیه کند ؟ ادله اثبات فقط شهادت شهود است وشهود که در همان مکان مشغول کارند از ادای شهادت امتناع می کنند باید چه کرد ؟ نه چنین چیزی نیست . اما اگر در محیط کار دچار حادثه یا بیماری شغلی شود می تواند از کارفرما درخواست دیه کند . اگر این موضوع توسط بازرس کار و پزشکی قانونی و دادگاه تائید شود دریافت دیه امکانپذیر است . البته بابت دیسک کمر معمولا دیه توسط پزشکی قانونی داده تعیین نمی شود . اگر بیمه تامین اجتماعی هم باشد ، سازمان تامین اجتماعی غرامت نقص عضو و یا ازکارافتادگی جزئی و کلی می دهد که در مورد دیسک کمر چون حادثه شغلی نیست فقط باید ازکارافتاده کلی شد که معمولا تعلق نمی گیرد. 


9-بنده حدود یکسال هست به صورت غیر حضوری برای یک آتلیه کودک کار می کنم،۳ روز در هفته می روم عکس های خام رو می گیرم می آورم خانه ادیت می کنم .حالا یک ماه پیش به من گفتند جابجایی داریم و این ماه حقوق ثابت به شما نمی دهیم و دانه ای باهات حساب می کنیم . حالا بهانه می آورند کارت ایراد داشته و حقوق ماه قبلش رو که طلبکار بودم می خواهند کسر کنند . طی بحثی که بینمان شد میگویند اصلا شما ترک کار کردی و هیچ حقوقی بهت نمی دهیم ! ما یک قرار داد نوشتیم ماه اول که به من گفتند شش ماهه است و این بحث ترک کار در آن بود . ولی من ترک کار نکردم اصلا! من بیمه هم نشدم چون غیر حضوری بودم . من هیچ مدرکی از آنها ندارم جز پی ام هاشون . و کل کارهاشون که بر روی سیستم دارم ؟ حالا باید چه کار کنم ؟ اگر بتوانید کارکردتان را ثابت کنید می توانید درخواست حق بیمه و حقوق عقب افتاده و سنوات و ... را بدهید . البته چون کار را خانه می آورده اید ممکن است نتوانید به غیر از حق بیمه که در هر صورت تعلق می گیرد موارد دیگر را اثبات کنید چون ممکن است کارفرما اعلام کند که شما به صورت پیمانکاری با آنها کار می کرده اید . تنها راهتان این است که با یک نسخه از قرارداد به اداره کار شکایت کنید و درخواست بیمه ، سنوات و حقوق عقب افتاده و ... کنید . ضمنا ترک کار در صورتیکه اثبات شود فقط باعث می شود که نتوانید سنوات سالیانه خود را دریافت کنید . همین و بس ! 

جدیدتر قدیمی تر