درخواست ازکارافتادگی به علت سرطان روده و کبد

 1- بنده ساکن یک ساختمان ۴ واحدی هستم . یک نگهبان داشتیم که حدود ۷ سال در اتاق نگهبانی ساختمان کار می کرد. چون سن ایشان بالا بود عذر ایشان را خواستیم. ایشان را بیمه نکرده بودیم چون فقط ۴ واحد بودیم . ایشان به اداره کار شکایت کرد و کلیه مطالبات خود را دریافت کرد. ولی برای بیمه هم اقدام کردند . و حالا برگه بدهکاری بیمه با حدود ۲۰ میلیون برای ساختمان ما آمده است . لطفا راهنمایی کنید چطور می توانیم این مبلغ را ندهیم و یا تخفیف بگیریم و یا کلا بهترین کاری که می شود کرد چیست ؟ اول باید ببنید این حق بیمه اصلی است یا جریمه هم دارد که به نظر من حق بیمه به نرخ روز حساب شده است و 10 درصد هم جریمه حساب شده است . بهترین کار این بود که به رای اداره کار شکایت می کردید و الان هم اگر وقت دارید این کار را انجام دهید ولی اگر قطعی شده است و در رای اداره کار پرداخت حق بیمه هم آمده است بهتر است به هیات تشخیص مطالبات سازمان که در همان شعبه است اعتراض کنید و مدارک مبنی بر عدم کارکرد ایشان ارائه دهید . ا لبته صادقانه بگویم شانس موفقیت تان خیلی کم است!


2- من چند سالی هست بسیج فعال هستم . می خواستم بدانم چگونه می توانم خودم و همسرم را بیمه کنم؟ می خواهم بدانم زایمان هم شامل بیمه می شود یا نه ؟ واینکه چندماه باید از بیمه شدن گذشته باشد تا بتوانم از آن استفاده کنم ؟ وهزینه هایی که باید پرداخت کنم سالانه است یاماهانه و چه مقدار برای هرنفر باید بپردازم ؟ اگر هیچ نوع بیمه ای ندارید طبق قراردادی که تامین اجتماعی با سازمان خدمات درمانی بسیجیان دارد بهتر است بیمه تامین اجتماعی شوید . هر چند تقریبا همان بیمه حرف و مشاغل آزاد است و بهتر است اگر می توانید از بیمه های دیگر تامین اجتماعی که هزینه کمتری دارد استفاده کنید . برای بیمه تکمیلی با موسسه تامین درمان بسیجیان تماس بگیری زیرا هر سال با یک شرکت بیمه برای بیمه تکمیلی درمان قرارداد می بندند. 


3- اگر درصد از کار افتادگی و نقص عضو 20 درصد باشد ، چقدر غرامت به آسیب دیده پرداخت می شود و این پول رو پیمانکار میدهد یا تامین اجتماعی ؟ درصورتی که حادثه ناشی از کار سنگین بوده و آیا وزارت کار میتواند پیمانکار را مجبور به تغییر شغل به علت عدم توانایی کند ؟ مثلا بنده سرپرست بخش خدمات بودم اما الان می خواهم به بخش انتظامات بروم ، و اینکه با این جابه جایی حقوق بنده احتمالا کم میشود ! آیا می شود کاری کرد که همان حقوق گذشته را بگیریم چون این آسیب دیدگی به خاطر سنگین بودن کار خودشان بوده است و بنده زندگی خود را  روی آن مبلغی که دریافت می کردم برنامه ریزی کرده بودم . ممنون از پاسخ شما ؟ اگر درصد ازکارافتادگی بر اثر حادثه ناشی از کار 20 درصد باشد ، تامین اجتماعی مستمری را برحسب از کارافتادگی کلی حساب می کند و سپس 20 درصد آن را حساب نموده و ضربدر 36 می کند . یعنی بستگی به سابقه و میزان پرداخت حق بیمه تان در 2 سال آخر دارد و مبلغ ثابتی نیست . این پول را تامین اجتماعی می دهد . نه ربطی به وزارت کار ندارد و صرفا نظر کارفرما آن هم براساس توانایی شما مورد قبول است . اگر طرح طبقه بندی مشاغل داشته باشید نباید حقوق تان کم شود و اگر نداشته باشید احتمال آن هست.


4- برادری دارم که به  علت مشکل بیماری روده بزرگ از خدمت معاف شد . ۷ سالی خوب بود الان سرطان روده وکبد گرفته وبیمه تامین اجتماعی از سال ۹۴ پرداخت می کند .  می خواهیم  درخواست ازکارافتادگی برای ایشان دهیم ! آیا بیمه قبول می کند ؟ شعبه بیمه پرونده را به کمیسیون پزشکی تامین اجتماعی ارجاع می دهد . این کمیسیون اگر برادر شما را از کارافتاده کلی کند در صورتیکه تاریخ شروع بیماری در دوران بیمه پردازی بوده باشد مشکلی پیش نمی آید ولی اگر تاریخ ازکارافتادگی زمانی باشد که ایشان بیمه نبوده است طبق ماده 75 قانون تامین اجتماعی مستمری ازکارافتادگی به ایشان تعلق نمی گیرد.


5- با توجه به سابقه و دانش شما در خصوص مشاغل سخت وزیان آور ، دو سوال داشتم که اگر پاسخگو باشید ممنون می شوم !  در این قرارداد آیا کارفرما می تواند وکالت بلاعزل از کارگر بگیرد که مشخصا در آن قید شده که هرگونه شکايتي را از سمت کارگر به شرکت و کارفرما را با این وکالت رد شکایت زده و باطل می کند ؟ و درصورت دادن وکالت بلاعزل کارگر به کارفرما آیا راهی برای ابطال آن وجود دارد ؟ و اینکه آیا م یتوان این تصور را داشت که کارفرما برای فرار از پرداخت ۴ درصد بیمه شرایط سخت که تا کنون نپرداخته است این وکالت را اخذ می نماید ؟ و سوال دوم اینکه در طبقه بندی افرادی که  مدرک تحصیلی شان را ارتقا می دهند ( رشته مربوط  یا رشته غیر مربوط ) آیا تاثيري در اضافه شدن حقوق آنان دارد یا خير ؟ وکالت که می تواند بگیرد و البته بهتر است ندهید . اما توجه داشته باشید که با این وکالت نمی توان حقوق مسلم کارگر را طبق قانون کار از بین برد . 4 درصد را هم باید بدهند و تامین اجتماعی از ایشان می گیرد و ربطی به وکالت شما ندارد . با افزایش مدرک تحصیلی حقوق اضافه می شود و البته اگر افزایش مدرک تحصیلی با ارتقاء به شغل جدید باشد ، میزان افزایش حقوق بیشتر خواهد بود.


6- يك شركت پيمانكاري مي خواهد از كارگران روزمزد براي كار استفاده كند . مي خواستم بدانم اين شركت بايد با چه مبلغي كارگران خود را بيمه نمايد و در چه ليستي ميتواند بيمه براي كارگرانش ارسال نمايد ؟ البته شركت كد كارگاهي دارد و نيز قراردادي براي پيمان منعقد نمي گردد و فاكتور تهيه مي شود . يعني فاكتور بعد از اتمام كار صادر مي گردد ! در اين صورت چگونه ميتوانيم رديف پيمان بگيريم براي ارسال ليست بيمه ؟ اگر پیمانکاری می کنید باید از شعبه کد پیمان بگیرید و با توجه به مبلغی که دریافت کرده اید براساس درصد های مقطوع حق بیمه ، پرداختی داشته باشید . لیست تان را هم براساس 30 درصد دستمزد ماهیانه هر کدام از کارگران باید محاسبه کنید . البته اگر مجموع حق بیمه لیست از حق بیمه پیمان کمتر شود بقیه حق بیمه سوخت می گردد . ربطی هم به روزمزد بودن کارگرانتان ندارد !


7- یک سوال در مورد طرح معافیت حق بیمه سهم کارفرما در مورد بکارگیری فارغ التحصیلان دانشگاهی دارم و آن اینکه از کی اجرایی میشه و آیا من می توانم از اغاز همین ماه شروع به استخدام کنم و یا لیست بیمه رو با توجه به استخدام فارغ التحصیل دانشگاهی بفرستم ؟ این طرح اجرایی شده است ولی باید با وزارت کار هماهنگی نمائید تا از طریق سامانه کارورزی نیرو به شما معرفی شود . خودتان نمی توانید این کار را انجام دهید . از اداره کار منطقه تان در این زمینه کمک بگیرید.


8- من دو ماه هست که یک معلول استخدام کردم ! هر چقدر به ایشان گفتم برو بیمه خود اشتغالی خودت را انتقال بده به حوزه بیمه ای من قبول نکرد و این کار باعث شد که من مجبور بشوم اسم این آقا را در لیست ماه قبل نفرستم . الان با این اوصاف که ایشون معلول هست و بهزیستی هم گفته حق و حقوق رو می دهیم به من بگوئید باید چه کار کنم که بتوانم از معافیت ایشان در ماه قبل استفاده کنم به صورت قانونی و اینکه بیمه گفته اگر اسم ایشان را به عنوان تاخیر در پرداخت حق بیمه بزنی علاوه بر حق بیمه باید ۱۲ درصد حقوقش را هم جریمه بدهی ؟! باید به اداره بهزیستی که ایشان قبلا از طریق آن بیمه بوده است مراجعه کرده و موضوع را اعلام کنید . بهزیستی موظف است طبق قانون سهم خود را که همان سهم دولت است به شما پرداخت کند تا شما حق بیمه ایشان را به تامین اجتماعی پرداخت کنید .


9- با عرض خسته نباشید ! می خواستم بدانم در آزمایش طب کار تست عدم اعتیاد نیز گرفته می شود یا خیر؟ممنون می شوم پاسخ بدهید با عرض تشکر ؟! این تست در آزمایش های طب کار اجباری نیست و انجام هم نمی شود . 

جدیدتر قدیمی تر